Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 2653 ggr
[albinmannberg]
0

(K) 22/4 Mal

Hej! Jag har en gulbukad vattensköldpadda på ca 7 månader, och nu har det börjat att bli lite alger i akvariumet. Jag söker nu en ganska stor mal 15-20 cm, skulle vara bra omnågon vill bli av med en i uppland för en billig peng. Skulle uppskattas jätte mycket. 

/Albin

CaptainBunchie
0

Läs annonsreglerna. :)

Är inte det lättare att ta en svamp och dra bort algerna när det behövs? 😛

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

m4rkus93
1

hur stort kar?

Talisker1960
0

45cm pleco kanske om karet är tillräckligt stort

[albinmannberg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett 300 liters akvarium , bild nedan. Markus Jo, självklart så städar jag ju akvariumet BlossaTossa, men jag tycker det vore roligare om det bor någon mer i akvariumet än bara sköldpaddan. :)

Talisker, jag vet inte , tror det är en aning för stort. :d /Albin

[dynamitella]
1

Vill påstå att stora malar är nästan värdelösa på att äta alger.

Två vuxna ancistrusar (eller varför inte 10 ungdomar?) städar snabbare :)

m4rkus93
0

gissar på att han kommer nypa fenorna på dom flesta malar som kommer ner…

[albinmannberg]
0

Jag vill ändå ha en stor mal för att jag tycker att de är snygga och skulle passa till mitt akvarium tror jag. Om man har små så kommer han troligtvis käka upp de, men har man en större mal än sköldpadda så har folk jag frågat på zooaffärer sagt att sköldpaddan kommer att se malen mer som en kompis.

[dynamitella]
0

Men vad gör det för nytta om malen inte äter algerna?

Det är bara så jag tänker :) Jag har haft ancistrusar med 30 cm stora rödörade sliders i 10 år. Inga problem.

Det gäller att man håller paddan mätt bara, och erbjuder gott om gömställen för malarna.

[albinmannberg]
0

Kortfattat. Jag vill ha en stor mal för att jag tycker att det är snygga och fascinerande. Och att det akvariumet är väldigt tomt med bara en sköldpadda.

Ursäkta för ett sådant svar men.

[dynamitella]
0

Jaja, men det är ingen fara :) Haha. Klart att man ska ha en fisk när man tycker att de är fina.

(Det är ju därför vi alla har dem, i grund och botten).

Då vill jag rekommendera gibbiceps. Det är min favorit. Man kan få dem billigt på blocket av folk som inte har platsen längre.

[albinmannberg]
0

Okej, tack.ska googla lite på de nu. /Albin :)

pluntan
0

Många som säljer akvarium har sånna malar som de vill sälja med karet eller för sig. Av någon konstig anledning ser man ofta riktig stora malar i annonser där de säljer kar under 100 liter. Så letar du lite borde du hitta en nära dig och någon som är glad för att bli av med sin fisk.

tesselituss
0

Håller inte med om att stora malar e dåliga på städa. Jag behöver aldrig föra ent rutorna i karen med mina gibbisar i! Däremot i kar utan gibbarna!

Kram /Tess

[dynamitella]
0

Här är det tvärt om :) Men sen å andra sidan så städar inga av mina malar så bra. Siameserna är de enda som är flitiga.