Vill skaffa räkor, funderingar...
Hej! Jag har sålt av alla mina fiskar förutom en Kampfisk som just nu bor i ikeas ''BLADET'' vas. Jag vill jättegärna ha några räkor där i (blue pearl har jag kommit fram till att jag ska ha) och så småningom så ska kampfisken få flytta till ett riktigt akvarium men han ska nog stanna där i någon månad till. Därför har jag några funderingar:
1. Kommer jag kunna ha kampfisken tillsammans med räkorna utan att han käkar dom (förutsatt att jag har ganska mycket växter och lite mossa/rötter i)?
2. Kan man ha bara två blue pearl räkor eller måste dom vara fler?
3. Kan man skilja på hanar och honor? Vill inte att dem ska få en massa bebisar då jag inte har tillräckligt med plats (har som sagt bara vasen som är på typ 15-20L)
4. Vart kan man få tag på blue pearl räkor (bor i Stockholm)
Tack på förhand! :)
elenihadjipetrou.blogg.se
1. Nej, nej, och nej :) Kanske om du hade haft så tätt planterat att kampfisken inte kunde simma, och 50 liter. Men i den lilla vasen är det en ren dödsfälla.
2. Nja. Man bör ha 5-10 stycken. De blir skygga om de är få.
3. Ja. Honor är rundare om "magen" och större, hanar är mindre. Köper du dock en drös små-räkor så tar det lång tid innan "massa ungar kommer". Dessutom säljs i regel bara unga räkor på 1-1.5 cm. Det är också ofantligt lätt för dig att sälja avkomman sen. Blue pearl är poppis.
4. Du kan kolla lite på blocket och redbee.se. Om ingen finns i stockholm kommer de kunna skickas med posten. Ingen jag känner till skickar dock färre än 10 räkor. Det är inte värt det :)
Ok! Tack så mycket, då får jag snällt vänta tills kampfisken flyttat ut :) Men får 5 st räckor ''plats'' i en så liten vas?
Det beror på om det är den stora eller lilla :) I den som är 65cm hög - absolut.
I den som är 45 cm hög - ja, men inte deras avkomma.
Attans då, man skulle tagit den större… men då får jag väl ha endast hanar/honor om det går? Eller börjar dom bråka?
Vad jag menade var att du får sälja avkomman när de blir för stora :) Det blir säkert inga problem!
Gör så att du köper 5-10 småttingar och låter dem växa upp. Om det sen går bra så kanske du antingen kan flytta några till kampfiskens nya akvariet eller sälja.
Se till att ha ->mycket<- växter bara :)
Ja jag letar runt just nu och det är tydligen ganska många som söker blue pearl så förhoppningsvis kan jag sälja av dem sen :) Jag vill ju inte behöva ''offra'' några genom att stoppa dem med kampfisken. Mycket växter är uppfattat :) Vad ska man ha på botten? De gillar kanske inte grus?
Just blue pearl och körsbär och sådana räkor bryr sig sällan om bottenmaterialet. Det enda som är viktigt är att inte använda färgat grus. Det kan vara säkert för fiskar men dödligt för räkor :)
Vad menas med färgat grus? Är det själva färgen (om det är starka färger) eller färgämnena de dör utav? Förlåt för att jag bombat dig med frågor nu :P
Ingen fara :)
Det gäller ifall det är giftiga ämnen. Vissa svarta grussorter kan också vara giftiga, även om räkorna tycker om mörk botten.
Så håller du dig till naturliga färger och inte väldigt väldigt vassa korn, så går vad som helst bra.
Tack så jättemycket för hjälpen! :)
Ursäkta om jag sticker in med en annan fråga.
Men jag undrar hur räkor klarar sej i en vas? Har du nån typ av pump eller klarar dom sej bra utan? Är det lätt att göra rent eller måste man tömma vasen på räkor varje gång?
Lite nyfiken :)
Hemligheten är att ha otroligt mycket växter, sköta sina vattenbyten och inte mata mycket.
Det skapas en naturlig balans :) Växterna tar hand om nitriten, och växer därmed bra. Räkorna får syre av växterna.
Man ska inte tömma vasen, då förstör man cykeln. Det är viktigt att bara göra vattenbyten och "dammsuga" botten en aning.
Pump kan man ha, om man kan styra flödet på utblåset. Aquael fan plus "mini" är bra för detta.
Kan man ha en syrepump som ligger och bubblar lite?
Tycker det verkar intressant, har inte tänkt tanken att ha räkor i en vas. Men det verkar fint att ha :) Tack för en bra ide :)
Idag var jag och köpte räkor! Det var egentligen inte planerat, jag skulle bara köpa växter och rötter från Bromma Zoo men så såg jag några genomskinliga små grå blå räkor och då var jag tvungen att fråga vad det var. Personalen sa att det var amanoräkor och att dom inte blev så stora, han sa att dom inte alls var kräsna med mat och vattenvärden och att dom var svåra avla på, dessutom så skulle dom vara jättebra algätare! Tyckte det lät perfekt. Köpte därför 5 st för 159 kr (väldigt dyrt men det är ändå det jag hade behövt betala för blue pearl pga fraktkostnader). Tänkte att de tillfälligt skulle kunna få bo i en liten skål som egentligen var tänkt som wabi kusa skål (och inget levande skulle bo däri) för att jag har massa problem med ikea vasen (dels är det en massa vitt slem över rötterna, dels så har det skapats massa alger och tofsalger överallt och så har den ena roten inte slutat färga av sig).
Hur som helst så tänkte jag att de skulle kunna bo där tills jag åtgärdat problemen med vasen då de endå var jättesmå. När jag kommer hem och stoppar ner dem i skålen ser jag att det inte alls är några amanoräkor, det är ju blue pearl räkor! (jag är iaf 99% säker, förstår inte heller varför jag fortfarande litar på personalen i djurbutikerna). Kan lägga upp bild på räkorna så får ni också säga er mening :)
Har studerat räkorna ett bra tag nu och är nu 100% säker på att det är blue pearls! :D En har dock fått en chock och blivit paralyserad, den har knappt rört sig något sen han åkte ut från sitt förra akvarium. Till en början (i påsen påvägen hem och den första halvtimmen i skålen) var 3 stycken paralyserade, men sedan kviknade 2 stycken till. Han rör på benet lite och så ser man hjärtat bulta (?). Jag hoppas han återhämtar sig tills imorgon i alla fall! 1 av dom har en jättefin blå färg, men de andra är ganska bleka, hoppas att jag kan få fram en bättre färg med rätt kost och boendeförhållanden :)
Vaknade idag och såg till min förvåning att alla räkor var döda :'( jag förstår ingenting, var uppe till kl 4 på morgonen och då mådde alla bra, till och med den paralyserade hade rest sig och börjat gå lite, dom andra simmade runt och åt på växter/rötter. Enda skillnaden jag ser idag är att vattnet blivit liiite grumligt. De kan inte dött utav syrebrist då skålen ändå är på ca 6-7 liter och jag gjorde ett vattenbyte på ca 20% igår. Jag tvivlar på att det är temperaturen. Kan det bero på att jag använt två olika vattenberedningsmedel? Har inte heller tagit några nitrit/nitrat test men det är ju meningen att vattenberedarna ska ta bort tungmetaller och göra vattnet säkert? Nu blir det inga fler impulsköp, vet knappt om jag vågar mig på räkor igen.
#16 - Tror det kan vara nitrit/bakteriekultur. Jag hade fiskinkörare hur länge som helst innan jag vågade stoppa i räkor i min burk.
Kanske inte var så starka eller friska räkor du hade fått hem heller. Just Blue Pearl har haft mycket problem det senaste. Och i och med att dom kom från djuraffären och de sa till och med fel namn på dem.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#17 Ja det borde väl vara det isf… :/ men måste man verkligen ta nitrattester och hur ofta i så fall? Är inte dom väldigt dyra? Ska köpa ett nano (begagnat) på 18,5 L där dom ska få bo, blir nog lättare att hålla koll på räkorna i den än i vasen från ikea skulle jag tro.
Sen tror jag inte heller att dom var så starka, 3 tuppade av (svimmade) redan efter någon minut i påsen.
Menmen, om jag låter akvariet stå några veckor och sedan gör tester (måste veta vilka tester man måste ta, men det är väl ph och nitrit antar jag?) och allt ser bra ut borde det väl inte vara några problem att köpa räkor? (inte från en djuraffär denna gång).
#16 Fan va trist. Jag har Körsbärsräkor och även om de e lätta så håller jag koll på vattenvärde . Jag köpte en nano för några dagar sedan men orkade inte vänta, tog vatten från en akvarium som har varit igång sedan januari, hällde vatten och sedan väntade ett tag. Tack och lov så gjorde jag nitrittest och det visade för lite höga tecken av nitrit. Avvaktade någon dag, byte vatten och fick bort nitriten. La mina Körsbärsräkor 1 i taget dock jag hade lagt några postisar som testkaniner, alla lever xD. Jag var skiträdd för att mina skulle dö eftersom jag håller på att lära mig om olika värden etc. Tänkte testa några mer känsligare arter dock i framtiden. Jag har 10 räkor och 5 är på smällen :D! Eftersom jag fick dessa räkor av en tjej i denna forum så kan du få några av mina blivande bebisar som snart lär poppa ut snart :) dvs om du är intresserad såklart! Kolla upp mer fakta om dessa räkor och köp dropptester för nitrit och ph-värde, bra att ha, vatten kan drastiskt ändra sig så snabbt. Jag måste säga att igår så köpte jag Blue jelly , tillhör samma släkt som Körsbärsräkor men är väldig snygga i färgen :) blåa :). Detta med räkor, jag blir så fasinerad av dessa söta små räkor.
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3
#19 Ja det är riktigt trist, har aldrig haft problem med vattnet förut (har dock bara haft kampfiskar så jag antar att dom är vääldigt tåliga). Speciellt tråkigt är det då det kom helt utan förvarning, dom mådde ju så bra för bara några timmar sedan… Kul att det går bra för dig i alla fall! Blue jelly var ju jättesöta :)
Idag ska jag i alla fall hämta ett 18,5 L nanokar, ska sätta igång det direkt! Vad var det för tester jag behövde ta och vad kostar dom på ett ungefär? :)
Nitrit dropptest är väl det huvudsakliga, det är väl rätt dyrt om man ska ha ett vettigt (såg nu att det finns för ynka 125kr från PWSS, här i djuraffären kostar ett sånt typ 300 spänn. :(). Om du har fisk-akvarium kan du ju ta vatten med bakteriekultur i från dem som #19 gjorde. :)
Köp hellre från privatperson, det blir både billigare och räkorna mår antagligen betydligt bättre.
Tror nanot blir mycket lättare och bättre, lycka till nu. :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Åkte tillbaka till djuraffären för jag tyckte ändå inte det var ok att dom dog första dagen, tre var ju halvdöda redan efter någon minut i påsen. Såg att alla räkor i karet jag fått mina ifrån var döda. Så det kanske inte var mitt fel i alla fall.. Påpekade även för personalen att det var blue pearl och inte amanoräkor och han såg också det. Fick ett tillgodokort och köpte några växter och nu har jag hämtat o satt igång nanokaret :)