Könsskillnad? (Scalarer)
Hej, jag köpte 2 VF Scalarer för en månad sen. Mannen som jobbade i affären sa att det var en hane och en hona. De är ju inte könsmogna så, jag tvivlar lite på att dem ens är hane och hona.. Kan någon se könen? En sak till, vad ska jag göra om det är samma kön på dem?! Det är ju VF så..? :( Den som syns på bilden där nere sägs vara en hona, jag lägger upp "hanen" som en kommentar! :) När tror ni att dem blir könsmogna? HJÄLP! :S
- Emil
Om de börjar leka.. Så märker du att hanens genitalie är mer spetsig och honans är trubbig:).
Lycka till med dem:).
Tror du att dem blir ett par? ;o On du har kik, skriv gärna där med mig! xD Kik: emilnemo
- Emil
Det kan juh bara tiden utvisa:). Enklast vore det om du hade en liten grupp så de kunde para ut sig naturligt.
Öhh, nu är jag stenålder här tydligen.. Vad är kik?
En applikation till smartphones, ungefär som sms men det är 100% gratis! :) Så, ska jag köpa typ 4 till eller är det bättre om jag köper ett VF par? :o
- Emil
Aha:). Där ser du hur mycket jag använder min mobil*s*.
Vill du ha rena linjer ifrån de VF tycker jag personligen att det ska vara VF helt och hållet. Tror det är lättare att sälja VF1.
Okej, tar alla VF par hand om sina småttingar eller, bara vissa? Men, vilket var bäst. Köpa ett VF par eller fyra såna som jag har? :s (De jag har är några VF-Peru scalare) :D
- Emil
Det kan jag inte svara på.. Det är även där tiden som utvisar vad som sker. Tror det måste vara lättare att få VF att vårda sina yngel än de som drivits upp av människor och inte lärt sig yngelvård.
Peru-scalarer odlade jag och fd pojkvännen på och tycker de är fina med sina högresta fenor. Men det är bara du själv som kan avgöra vad du vill ha för scalarer:).
Jag tror nog att jag har mina nuvarande scalarer i mitt "sällskaps-akvarium" tills dem blir ett par! (Om dem blir det). Nu, ska jag leta runt efter scalar par! :) Kanske blir discus par om jag hittar något! :) Tack för hjälpen!
- Emil
En sak till, hur stora ska dem bli för att dem ska bli könsmogna? Har mina nån cm kvar eller flera? :/
- Emil
Har du googlat på peru scalarer säljes? FIck upp ett par träffar när jag gjorde det. Jag vet juh inte vart i landet du bor, så kolla runt på google, blocket och de två andra sidorna jag har nämnt.
Här har du våra scalarer att jämföra dina med. De började leka hos mig i den där storleken. https://www.youtube.com/watch?v=SaoYQLmBDIU
Vilka vackra scalarer! (Och discus) xD Men, det blir väl att vänta i ett halvt/ett år då :/ En liten uppdatering: Jag hittade en som bor nära mig, uppfödaren bodde i Svenljunga. Han/hon säljer 13st lekpar, det var inget fel. Personen skulle flytta utomlands! :) (Discus)
- Emil
Woohooo! Ring och be att få komma till personen och kika på dem. Och kolla då hur deras avföring ser ut, andas med båda gälarna och om de ser i allmänhet ut att må bra.
Hittade annonsen du skrev om och de är fina i mina ögon. Den på bild 3 längst ute till höger är lite för kantig, men kanske växer till sig:).
Nu en till fråga till proffset! Ska man skaffa stora paret eller det lilla? :)
- Emil
Det är bara du som kan avgöra det ;). Sen om du får komma och kika så fråga ägaren om deras egenskaper att ta hand om ev. yngel. En del är juh romätare, men jag har sett en del discusar käka upp frisimmande yngel😡.
Kanske Tesselituss kan svara på din fråga:). Hon är duktig på discus.
Tesselituss är hon som har tråden om rockorna:).
Med tanke på att diskusyngel äter sekret ifrån mammans och pappans kroppar, så tycker jag de borde få vila ut mellan varven och hämta andan:).
Jag talade med uppfödaren nyss! Han hade ett scalar par för 450, vf. Så, jag väntar nu på mms! :)
- Emil
Åh va coolt du måste bara lägga ut en bild (asså om du kan) skulle vara jätte kul och se dom!
Okej :) Jag har inte fått en bild än, det är några peru scalare som är 22cm! (Med fenor, kroppen är bara 8cm) :D Jag ska köpa dem efter att jag har köpt mitt 240 liters akvarium och fått igång det.
- Emil
Ok=) det ska bli spännande!
Putt ;)
- Emil
Bilderna är för otydliga
Sök på scalare spawning på Youtube så kan du se filmer på lek där man tydligast ser skillnaden på könen
www.youtube.com/results?search_query=scalare+spawning
Jag vet hur man ser det under lek men, mina är ej könsmogna :/
- Emil
Kan du försöka ta en tydligare bild på dem från sidan. Gärna när de simmar bredvid varandra. Hanarna är oftast lite större samt har mörkare färger.