Kampfisk dräktighet, (3 frågor)
hej hej jag har en Kampfisk hane hemma och om exakt en vecka så ska jag skaffa 2 st Kampfisk honor som kan hålla honom sällskap. Jag förstår att dom förmodligen då kommer att skaffa yngel och har därför 3st frågor. 1. Hur länge är kampfiskar dräktiga?:) 2.Hur ser själva parningen ut? (ngn kanske kan visa via video) 3. Något tecken på att honan är dräcktig?
Tacksam för svar!<3
1 Kampfiskar går med ägg och hannen bygger ett skumbo. Så efter att honan har släpp äggen så tar han upp dom till skumboet. Hanen kommer bli agressiv och hanar och honor ska helst inte bo ihop. 2 Hanen kommer jaga honan och sedan vända henne upp och ner så släpper hon äggen och han befruktar. 3 Honan är väldigt tjock när hon bär på ägg Håll gärna honorna och hanen i varsitt akvarium då dom kan ta dö på varandra. Helt ok med 2 honor i ett akvarium och 1 hane i ett annat
Ok tack för dina svar:) och jag vet att dom kan döda varandra men jag vill ju endå för jag har haft förut och då har det gått bra:D
här är en video på parning men lyssna på dynamitella. Hon sa till mig att det är svårt att odla kampfiskar och jag lyssnade på hon.
#3 Det kanske går bra en gång men man kan inte lita på nästa gång! Det är otroligt svårt att föda upp Kampfiskar och man behöver 4 st kar (hanen,1 honan,1 han ungarna,1 hon ungarna)
Tack så mycket för tipsen och stödet!
#5 ok men är det någon som vet hur man ser skilnad på han och hon yngel?
#7 ok jag började tänka på det men jag ska kolla upp med min närmaste djur afär om dom vill köpa ynglerna i nödfall om ingen annan vill köpa:D
alltså det tar några månader tills man kan se könen.
ok men klarar dom av att vara tillsammans så länga med olika kön?
Honorna blir tjocka och man kan se er "vitt rör" vid analen för att se kön
13# Men jag gör ju detta istället för att googla!
Jag håller med dynamitella, det är inte så svårt att googla och du kan få många fler svar och synpunkter om du läser på fler sidor än att bara kolla och fråga här.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag har ju googlat också men jag tänkte att man kunde få bättre svar genom att fråga folk här som har egna erfarenheter och tips!
Jag antar att du bara har Ett akvarium och har där tänkt köra i två honor till? Vilket kommer leda till att de stressar ihjäl varandra eller eventuellt att det blir yngel mellan hanen och en hona och därefter ihjäl stressade fiskar och dödade yngel när de lämnar skumboet. Är det värt att han ska ha "sällskap" en kortare tid för att flera av dom antagligen sedan ska dö?
Men eftersom att det fungerade förra gången som jag hade kampfiskar så gick det lysande och jag tänkte att det går lika bra denna gång:D Men OK
#19 Det är inte alls säkert. Bara för att det går bra första gången så behöver inte det innebära att det fungerar än en gång. Om det är att du tror att du kommer 'tjäna pengar' på att föda upp Kampfisk, så tror du fel. Jag tror nog ingen går plus på det, såvida inte kampfiskarna har urusla förhållanden och det kallas djurplågeri.
Om enligt min mening tycker jag att du borde odla något lättare. Guppy är roligt, och då kan man ha de i samma akvarium.
Men tänk dig att du ska ha akvarium till ALLA fiskarna. Annars dör de som flugor och det är djurplågeri.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.