Död kuhliiål :(
Hittade en av mina älskade ålar död idag, den låg på sidan på botten :( har märkt att en av dom har varit lite slöare sen min ena katt var så smart och skulle hoppa upp på akvariet fast det inte fanns nån ramp på.. detta hände i måndags.
Kan det ha orsakat ålens död? kan dom skrämmas ihjäl? har även sett att den var lite grumlig på och över det ena ögat, den var även lite smal (har matat dom duktigt dom senaste dagarna och dom andra är tjocka och fina)
Nån som kan hjälpa mej med vad det kan ha varigt? vill inte gärna att dom andra skulle drabbas…
(Tog några bilder på den döda ålen om det skulle kunna hjälpa?)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
alltså jag har tre khulli ålar och dom mår fint. Men synd för din khulliål. Men jag tror att det kan ha varit pga katten eller så har den blivit gammal eller skadats av någon annan fisk.
Tråkigt! Har också haft katter som ofrivilligt tagit sig ett dopp, men har aldrig varit med om dödsfall pga det. Bara massa katthår i pumpen.
Om det inte är någon sjukdom, kanske den fick panik och skadade sig då. Kan tyvärr inte hjälpa mer än så.
Gammal var den då inte och går bara ålar i det akvariumet så ingen annan fisk kan ha skadat den.
Mina katter har väll varigt och "tagit sej ett dopp" några gr men aldrig märkt att dom har reagerat på det efteråt.
Kom att tänka på att när jag först köpte dom så var det en som dog och den såg typ likadan ut (Den hade råkat trilla ut akvariet när ägaren tog upp en växt som den gömde sej i)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Det är relativt normalt att en fisk stryker med ibland :) Om inget annat händer, och om du har bra koll vattnet, så övervaka bara akvariet i lugn och ro.
Tack vare att fisken i fråga hade ett grumligt öga, och eventuellt varit den som ramlat och slagit sig tidigare, så har du ju anledningarna där :) Det kan absolut vara skador sen tidigare.
Den som ramlade och slog sej dog (inte samma som dog idag) och jag fick en ny i "ersättning" och köpte samtidigt några fler.
vattnet är det inget fel på vad jag kan se (behöver dock ett nytt nitrit test)
Tyckte oxå att den var lite smal i kroppen ca 1cm, så den kanske blev klämd på nått sätt.
Jag som läser slarvigt :)
Okej, men det kan vara naturliga orsaker i alla fall. Även om jag brukar vara pessimist och skrika nitrit för ingenting, så händer dödsfall utan att man vet varför. Så bli inte gråhårig av det :)
Hehe :p lätt hänt.
Du förresten jag har varigt riktigt sugen på att skaffa ett större akvarium till ålarna och köpa fler (har ett ställe som kan ta in dom riktigt billigt) och undrar lite var du beställde ditt fina kuhlii kar? :) eller skulle man våga på sej att göra ett eget…
F***n 😕 hittade en till död… den låg och flöt under flytväxterna, såg den nu när jag matade dom, såg dom resterande 4 som mår bra, tror det blir ett stort vattenbyte och göra rent pumpen… eller låter det dåligt?
Oj, ja nu låter det farligt. Gör ett 45-50% vattenbyte på en gång, så rensar du bort farliga ämnen. Men gör inte rent pumpen i samma vända, utan vänta några dagar. Det kan slå hårt på systemet annars.
Jag beställde mitt kar från polen :) Affären i stan har kontakter där, så vi fick karet specialbeställt för ca 1300 kronor.
Hm jag bytte ca 30% men rörde inte pumpen :/ bör jag ta mer?
hittade även en trollslände larv kan den ha gjort skada? den var dock liten..
Nja, jag skulle nog slänga ut ett par liter till för att vara säker. Oftast är det något giftigt i vattnet när fiskarna coolar sådär. Och även 50% räcker inte ibland.
Gå på magkänsla :) Känns det bra så håll där, känns det oroligt så släng ut någon spann extra.
Nja, de kan klart hugga fiskar, men ålarna är inte i riskzon.
Då tar jag bort lite mer.. gud vad tråkigt :( (Döden inte vattenbyten)
Nej! Va tråkigt! Hoppas du lyckas ordna upp det. Frustrerande när man inte vet exakt vad det är.
Väldigt frustrerande.. den första såg jag ju att den var lite hängig, den andra ingen förklaring..
Och så ska ju allt hända oxå när jag börjar gilla dom så mycket.. :/ Jag som vanligtvis inte bryr mej ifall nån fisk skulle dö (själv död eller så) men det är annorlunda med ålarna av nån anledning jag har fäst mej vid dom, kanske beror det på att dom är det första jag ser när jag vaknar och går och lägger mej :P (akvariet är precis i huvudändan på min säng)
:-( typiskt! Håller tummarna för att de andra klarar sig. Har också funderat på ett kar vid sängen, snyggaste sänglampa man kan ha.
Dom andra ser ju ut att må bra så hoppas att dom inte stryker med. Helt klart ^^