Tips på fisk & växt
Hej!
Nu har jag precis uppgraderat till ett 112L akvarium som är 40x35x80 (HxBxL)
Det enda problemet är att det kommer se väldigt tomt ut (50L akvariet jag har nu ser tomt ut) så jag undrar om någon har nått tips på fisk.
Dom bör kunna simma med ancistrusmalar, Dvärggurami och kuhliålar.
Jar funderat på dessa:
Svärdbärare typ 5st.
Skalarer 2-4st.
2 till Dvärggurami honor
Fler kuhliålar
1 större Ancistrus mal
Ett litet stimm pansarmalar (vet dock inte vilken pansarmal)
Om ni har några synpunkter eller fler tips får ni gärna komma dom (bara det inte är Guppy, blackmolly, zebrafisk eller neontetra).
Tips på tåliga växter uppskattas också
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Har för mig att Skalarer ska ha minst 275 l, eller har jag fel?;)
Oj, kanske skulle jag ha kollat det först
Men det stämmer som du säger att dom ska ha minst 275L nu när jag kollade.
ja skalaren ska ha 275 liter och minsta mått i bredd är 100 cm rekomenderat asså
Jag skulle ha fortsatt på ditt asien-tema :) lite fler guramis och kanske någon sorts danio?
Jag fastnade för Honungsgurami, läppgurami och Mosaikgurami.
Av någon anledning har jag fått för mig att man inte ska ha fler än 1 sorts labyrintfiskar per akvarium men det stämmer förmoderligen inte?
Lite tips på enkla växter som inte kräver så mycket kan man hitta på Tropicas hemsida. Där kan man välja växter i olika svårighetsgrader; lätt, medel och svår.
Lite växter jag har haft när jag startat igång akvarier:
Ceratophyllum demersum 'Foxtail'
www.shrimpshop.se/forum
det men en Gurami sort har jag aldrig hört och skulle inte kunna tänka mig varför det skulle va så jag har själv flera olika om funkar jätte bra tillsammans jag jag har vart med om akvarier med typ 6-7 olika guramis i ;) läppgurami har jag aldrig hört och vet inte om det e nått smeknamn vill inte vara bessevisser eller så men tror du menar kyssgurami och e det det så e det e dominasbeteende dom har så det är tyvärr inte lika gulligt som det ser ut men dom e söta ändå ;)
Ska du inte använda 50 liters akvariet? Jag har själv tänkt på endlers och räkor i ett akvarie men vet inte hur det fungerar, men det passar ju i såna fall till det mindre, och inte till det på 112l ;)
#5 Haha, visste inte ens att jag hade asien tema :P Någon mer danio lär nog inte komma i mitt akvarium igen allafall. #7 Tack så mycket! Får kolla lite närmare på dom ikväll. #8 http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=236 Den finns verkar det som iallafall. Bilden i min akvariebok var dock mycket finare än dom på zoopet. #9 50L akvariet hade jag bara lånat av min morbror för att test på hur det var att ha fiskar. Nu har jag fastnat för det här med akvarium och bestämde mig därför för att köpa mitt eget och lämmna tillbaks hans som jag dessutom inte har plats för då :) Sen har jag ett på 30L som jag har räkor i och kanske ska ha någon Guppy i. Tack för tipsen!
#10 okej??? det där ser ju ut som en sun set… men det står ju läppgurami det ser jag ju… konstigt
#11 Har dåliga erfarenheter av iallafall zebrafiskar som ju är danio. Dom hoppar ur akvariet trots lock och stressar upp dom andra fiakarna (dom som jag hade iallafall).
Har det gått bra med dina Gurami? Är också väldigt intreserad utav dom, tror du att jag kan ha läppgurami, Dvärggurami och Mosaikgurami ihop? Jag har ett 220L akvarium:) Kommer att ha lite andra små fiskar också och några malar.;) Snälla är tacksam för svar, vill värkligen veta om kombinatonen fungerar:)
Jag har det och det fungerar i 112L så det borde gå i 220 😉
Skrev inte jag det i en av dina trådar? 🤔
Rödmunstetra är en fisk jag tycker är fin, fredlig och som inte strässar upp andra fiskar. Dock så är den inte ifrån Asien om du bara vill ha det.:)
OBS. Tråden är några mån. gammal.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Tusen tack vad bra då vet jag att jag kan ha dom tillsammans:) Jo det gjorde du wille, funderade med på det jag, hahha kände igen din fina profilbild:D Tack #16 ska kolla upp den och se om jag kanske kan köpa ett stim utav dom och ha dom tillsammans, för vill ju inte att det ska bli för tomt. Men får väll börja med att släppa i dom och se;) Tusen tack igen!:)
Föresten Wille kan inte du vara så snäll och typ lägga upp en bild:D på ditt Gurami kar då skulle så gärna vilja se hur du har inrett det;) Hoppas att det inte är till något besvär skulle vara så kuuul:)) Kram!:)
Visst kan jag göra det om du orkar vänta ett tag. Sen skulle jag nog mer kalla det för "fisksoppa" då det inte direkt är "gurami anpassat" med en massa flytväxter massa finbladiga växter, låg vattenyta osv.
Åå vad bra, såklar att jag kan vänta:) Jajja tror säkert att din fisksoppa är superfin och mysig;)
Jag har hört att man ska ha scalarer i minst 240l, det beror ju också på höjden! :)
- Emil
Ja 112 liter är nog lite litet till scalare. Jag har 180 liter och en enda scalare, för alla kompisar jag köpt har dött(provat köpa en till, som dött, köpt en till som dött osv..provade 3 ggr sen insåg jag att det var bara att strunta i). Skrev förut på Zoopet men blev så fruktansvärt utsatt av otrevliga mänskor som kallade mig djurplågare o allt möjligt hemskt för att jag hade min scalare i 180 liter. Alltså den är så otroligt fin och välmående, det är dessutom min enda ursprungsfisk från när jag började med akvarie!! Det har aldrig hänt att en personal på djurbutik frågat mig vad jag har för akvarie när jag köper fisk. Tyvärr ska man väl säga, man antar ju att personalen är intresserad av djurens väl och ve och utbildade. Att då sedan få så otrevliga attackinlägg är ju inte särskilt kul..Så jag gick ur zoopet.
Men som sagt, dom ska ha STORT! Så det skulle jag itne skaffa om jag vore du. Däremot är svärdbärare jättetrevliga fiskar! Dock märkte jag av egen erfarenhet(inte personalen som upplyste på zooaffären) att två hanar inte funkade så bra…en hane och 2-3 honor funkar bäst enligt min erfarenhet. Finns i många olika färger. Jag har haft albinohane, nuvarande hane är orange/svart, honorna är en orange/svart och en metallicblå/svart. Finns även mörkorange och koifärgade(vit/röda). Finns mer färger men som sagt. Dom är fina. Så du får lite blandat i ditt akvarie :)
Synd att folk dömer utan att veta hur det är med höjden, hur den mår och så! :( Om den mår bra så tror jag att det löser sig, men du vet väl att scalarer behöver ha det högt för att fenorna inte ska bli "nertryckta"? :s
- Emil
#22, 23, 24 Akvariet är (som det står i #0) 40cn högt och scalarerna är ca 5-6cm mellan fenspetsarna så än är det nog ingen fara. Har sen en kompis vars pappa gillar scalare och har ett akvarium på 220L som dom är lovade hem i när dom har vuxit ur mitt akvarium eller inte verkar trivas längre) Men som det tidigare står så är tråden några månader gammal och fiskbeståndet är inte längre beräknat att utökad med några fler fiskar än dom som kommer dit på naturlig väg. #23 Svärdbärare har jag nu, sk, wagtail (orange med svart stjärtfena). Köpte två honor och en hane men den ena honan har bytt kön och hanarna bråkar inte. Har sett ett yngel från dom så har jag tur så kommer det fler sen :)
Så #19, här är det.
"Lite" hornsärv som både flyter och sitter planterat, svärdsplanta (tror jag) i bakgrunden och anubias i förgrunden.
Flyter omkring lite andmat också men det är väldigt lite.
Om du undrar varför strumpan sitter på pumpen så är det för att yngel (eller kuhliålarna heller för den delen) inte ska sugas in och dö.
Okej, guud vad fint wille:)) Tycker jag, värkligen nu fick jag insperation;) Hahha kul det där med strumpan för jag fick med ha det när jag skulle föda upp kampfiskyngel och när mina små ancistrusar fick yngel:D Tack för bilden, det är alltid lika trevligt med en trevlig person som kan hjälpa till lite;) Tack! Kram:))
Du har rätt, det är ingen fara.. Än! Hoppas att inget händer med din scalar! :D MVH, Emil
- Emil
Inga problem, bara kul att någon mer intresserar sig för guramis😉
Ja jag tycker det är jätte kul att jag ha hittat nån som med gillar det så jag äntligen kan våga testa min lilla dröm ;)