övetala min mamma
Hej jag försöker övertala min mamma att köpa artemi ägg och artemi sil. Men hon säger nej och jag undrar om det är nån som kan ge mig ett bra tips för att övertala mamma att säga ja. I akvarielagret kostar artemi ägg 100kr på en halv dl och en sil för 60kr. Jag vill ge mina fiskar levande artemier och är det nån som har ett bra tips på hur jag ska kunna över tala mamma till att säga ja. För igår så köpte vi fiskfoder (flingfoder). Tacksam för svar.
Du får jobba lite hemma.
Städa och diska ett par dagar så kanske du får artemia och sil i lön.
När jag var liten satte vi upp en lapp på kylen med "priserna" för städning.
Om jag dammsug fick jag 5:-, om jag diskade fick jag 5:-. Så kryssade jag i, så att man på slutet av månaden fick de pengarna extra tillsammans med månadspengen.
Fråga din mamma om det skulle kunna fungera med ett liknande system hemma hos er.
tack för svaren det hade jag inte tänkt på men det ska jag göra och se om hon är med på det.
Be din polare göra det. Han odlar ju kampfiskar och bör ha både sil och ägg efter att du tipsade honom :) Smart lösning.
ja just det vad korkad jag är tack då.
men ni jag bara undrar om jag köper 1 Deceliter artemi ägg för 100kr är det då ett bra pris eller inte
Beror lite på fabrikat och kvalité men 100kr/dl låter helt ok
ok tack
Eller så kör man glassburksmetoden:)
Skrolla ner till mitten av sidan:
Kvalite´n på artemiaäggen på akvarielagret är superbra!🙂
Men tänk på att när de kläckts så behöver de mycket syre för att överleva om du vill ha de lite större. :P
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
Tror det finns ute på Hornbach en flytande historia just för yngel.
och även denna finns http://mekobetta.blogspot.se/2009/12/what-type-of-food-must-i-give-to-my.html
Annars så kan du jö göra egen yngelmat.
sök på youtube: HOW TO MAKE BABY FRY FISH FOOD.
ELLER LÄNKEN: http://www.youtube.com/watch?v=sM-fEAFs5qA
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
och jag undrar bara finns det ett billigare ställe att köpa artemi ägg nära ekerö
och hur mycket kostar det och hur mycket får man då
aa du kan köpa via internet. :)
annars om det ska vara billigare så blir det sämre kläcknings chans…
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
jaha men jag skulle vilja köpa ifrån butiker alltså bra kvalitet på äggen men vill ha dom billiga och ha mycket. Om ni vet om det finns en butik i närheten av ekerö
Men om du ska ha bättre kvalite så blir det dyrare förståss.
Och om du ska ha mer så blir det dyrare ju…
Sök på google om det finns fiskbutiker i närheten av ekerö.
Jag kollade först lite på eniro och där får jag fram flera resultat.
Så innan du frågar nästa gång så tycker jag att du borde kunna söka lite själv istället för att fråga onödigt hela tiden…
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
Bromma zoomarknad måste väl ha?
Dit är det väl inte så långt från Ekerö?
de tog 50 spänn för ca 2 matskedar… och det var 70 % kläckningsgrad…
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
#15 Bara sätt igång och ring imorgon när du kommer hem ifrån skolan:) Här har du eniro.. http://gulasidorna.eniro.se/hitta:zoo/eker%C3%B6
#18 Hur mycket ägg behöver du ha egentligen?
En 50-lapp hit eller dit är väl inte så mycket att bråka om om du bara ska testa ilte eller är du ute efter litervis artemia till storskalig odling?
nej men jag vill ha mycket artemier så jag slipper köpa igen hela tiden och om man ger lite artemi räcker det som lunch till mina fiskar då
Artemiorna kommer nog räcka längre än vad du tror 😉
Köp ett litet paket, se så det fungerar för dig att kläcka samt hur mycket du behöver.
Sen kan du köpa ett storpack om det behövs.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Sen är artemia "färskvara", juh längre tiden går, desto sämre kläckning är det på dem.
idag så åkte jag och min mamma och köpte 1dl artemia ägg för 160kr och det fanns nykläckta artemia för 30 kr fast det var i en liten påse men jag bestämde mig att köpa artemia ägg.
Kul för dig!
Lycka till med dem. 🙂
#27 Hoppas att det går bra nu att fixa käk till fiskarna
ja och tack för er att ni har gett mig infomartion.
jag har en lampa över glaslådan där jag la artemia äggen och lampan är jätte nära äggen typ 4-6cm ifrån äggen och vissa artemia ägg flyter och vissa har sjunkit till bottnet och temperaturet är 30grader och jag undrar kommer äggen att kläckas imorgon då det är 30 grader varmt.
skulle vara tacksam för snabba svar
Dom borde kläckas.
simma lungt //PONTUSSIGGE
jaha för jag trodde att dom skulle förstöras då
Lycka till! :)
Kan du lägga upp någon bild på dina yngel? :D
- Emil
ok jag ska ta en bild på mina yngel
Vad har du för yngel? :) (som ska äta artemia).
jag vill nån gång ge dom det och mina vuxna fiskar
Så du vet, så "behöver" levandefödar-yngel inte nykläckt artemia :) Utan fryst artemia som man bara smular mellan fingrarna går bra.
Det är mest känsliga och mycket små bebisar som behöver infusorier och nykläckt artemia :) Självklart är det dock mycket bra för dem, det är inte så jag menar.
Så att du inte går över lik för denna artemia, och sen egentligen inte måste kläcka hela tiden.
ok