Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4476 ggr
michis1
0

Parning av guldmolly

Precis släppt i hop mitt guldmollypar i mitt 20 l kar och hanen började para honan på direkten.
Hur länge ska hanen gå ihop med honan när han parat henne? och hur länge brukar hon gå med yngel innan yngling sker?

Krille12
1

Bara så du vet, man borde inte ha fiskar i 20 L akvarium.

Medarbetare på Vetenskap.

[dynamitella]
0

Det ska räcka fint med några minuter. Men låt dem vara ihop hela dagen i alla fall. 

Har du dem särade av någon speciell anledning? :) Man brukar ju ha könen ihop alltid annars. Med det sagt är det absolut inget fel i att låta honorna få vara ifred.

Antar också att ingen av fiskarna ska bo i 20 literskaret sen, utan att det bara är ett parningskar/yngelkar? Mollys bör ha minst 60-70 liter :) Så har jag sagt det, i alla fall.

Krille12
0

Eller om du bara har dem där för parning är det ok, tänkte bara om det var permanent.

Medarbetare på Vetenskap.

michis1
0

Nej släppte bara ner honan och hanen för att para sig. Annars bor dom i ett 100 l men hur lång tid kan det ta tills honan ynglar av sig? Har 4 andra guldmollyyngel som är ca 1 cm nu och kan man släppa ner dom i sitt 100l utan att dom blir uppätna?

[dynamitella]
0

Okej, som jag misstänkte då :) Men. Om BÅDA bor i ett 100 liter så är honan redan befruktad. De parar sig hela tiden.

Men för att svara på själva frågorna. Honan är dräktig i ca en månad innan hon föder. 1 cm verkar lite smått, så jag skulle säga 2 cm istället för att vara säker.