Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1273 ggr
Emmetem
0

Börja med räkor?

Hallå där!
Jag ska få hem ett 54 liters akvarium akvarium nu på torsdag och jag skulle tycka att det vore väldigt roligt med räkor!
Vilka räkor är bra nybörjarräkor?
Och har ni erfarna lite nybörjartips till lilla mig? 🙂

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[dynamitella]
0

Tänkte du ha fiskar också, eller bara räkor? :) Det är viktigt att planera i förväg.

Jag vill rekommendera Körsbärsräkor och/eller rainbowräkor. De är de tåligaste och roligaste räkorna, känner jag. De får ungar då och då också om de mår bra, så det blir extra spännande.

Emmetem
0

Jag hade tänkt mig att ha det endast till räkor - och kanske några yngel :)
Fungerar räkor och äppelsnäckor ihop?
Åh, vad bra! Vår djuraffär här hemma har nyss fått in Körsbärsräkor.
Ja jag sätter ju inte i något djur i akvariet såvida jag inte vet vad jag vill ha där i! Då får det stå tomt någon vecka extra tills jag bestämt mig.
Vad rekommenderar du för mat till räkor?
Aldrig haft räkor tidigare :)

[dynamitella]
0

Bra :)

Jadå, räkor och snäckor går hand i hand. Men äpplen är "olagliga" och går inte att få tag i så enkelt, så annonsera inte i forumet här om du letar, utan få tag i privatpersoner direkt om du ändå vill ha dem. Annars är ett lagligt alternativ posthornsnäckor :)

Körsbären rekommenderar jag inte att du köper från affären då de ofta är dyra där. Lagom pris för ett körsbär är cirka 10 kronor styck. Aldrig mer än 20 kronor, då blir man lite lurad.

Det viktiga med räkor är att de är känsligare än fiskar. De dör lätt om vattnet blir dåligt, så nyckeln är att ha mycket mycket växter, och gärna mossa och rötter. Såhär, typ: http://www.shrimpnow.com/wm/wm.php?vb4.shrimpnow.com/public_html/mygallery/files/1/4/6/2/14082009898.jpg

Också att man har en räksäker pump/filter. Räkor sugs in i pumpen annars och dör. Man kan "räksäkra" pumpen genom att trä en nylonstrumpa över den :)

Räkor äter algtabletter, "köttigare" sjunktabletter till pansarmalar, flingfoder, mygglarver, artemia, broccoli, morot, räkpellets och liknande. Alltså det mesta som andra fiskar och snäckor gärna äter. Men de behöver inte mat så ofta. Kanske varannan/var tredje dag, om man har ett akvarium med mossa och rötter. Då hittar de annat att äta under tiden.

Emmetem
0

#3 Jag har redan 4 fullvuxna äpplen och en nykläckt + en okläckt kokong, så jag behöver inte köpa några 'päpplen' som jag kallar de 🙂

Jag ska kolla i min djuraffär först och se vad för priset de har där! Annars så brukar de ha rätt bra priser här där jag bor :)

Åh vad bra att du skrev ner allt det! Har ett litet Page-dokument som jag skriver ner alla dessa saker i som är bra att veta. Då ser jag till att fixa med mossa och mycket växter innan räkorna i sådana fall, så att det inte är för lite. Hur ofta ska man göra vattenbyte, och hur mycket?

[dynamitella]
0

Vad roligt att höra :)

Jag brukar, som de flesta andra här, rekommendera 30% en gång i veckan. Det brukar räcka fint för de flesta akvarium, och inte bli för mycket.

Väldigt roligt förresten att du skriver ner saker och läser på. Blir glad att läsa sånt!

Emmetem
0

Så det borde räcka med 30% i veckan då? Då kör jag på det!
Äsch då, det brukar jag göra :) Annars kanske man kastar sig in med något man inte vill ha senare! Då kanske man kommer på "Nej just det ja, det var kanske inte så bra.." och det är onödigt. Man får veta vad man ger sig in i 🙂

Men jag har hört att man inte bör ha olika räksorter tillsammans, stämmer detta?

[dynamitella]
0

Ja :)

Ja, det stämmer bra. Dels så parar vissa sig med varandra, vissa kräver olika vattenparametrar, och vissa är helt enkelt dominantare och låter inte den andra arten äta och röra sig fritt.

Vissa arter går att ha ihop, så vill du verkligen ha två arter kan jag förklara lite mer ingående sen vilka som kan och inte kan gå tillsammans. :)

(men jag hörde att du skulle ha guppyhanar nu också? Tänk på att fiskar äter räkor, men framförallt deras bebisar. Så det kommer nog inte bli så mycket ungar om du har fiskar samtidigt :)

Emmetem
0

#7 Jag är inte helt säker ännu på vilken räksort jag vill ha - jag tror att jag endast ska ha en - men du får gärna förklara ändå 🙂

Nja, guppyhanarna var bara en liten tanke! Jag är inte så intresserad av just aveln på räkor, utan det var som sagt bara en tanke. Men äter guppys vuxna räkor? För detta kommer bli mitt tredje akvarium. Och av någon anledning så försvinner mina guppyhanar spårlöst i 350litern. Men alla guppyhonor överlever! Det är så konstigt..

Men finns det någon fisk som passar in i ett 54 liters som inte äter räkor? Neontetra kanske? Eller är 54 liter för lite?