Guppy är skygg
Hej!
Jag har ett problem med en guppyhane som är skygg för mina svärdbärare är det så att dom inte passar ihop för att jag har fått lov att ha han i en "kasse" för att han har blivit biten på fenorna och min svärdbärare (hane) ger sig på mina guppysar hela tiden är det så att jag måste ta bort svärdbärarna eller? för jag har hellre guppy än svärdbärare och jag har hört att dom är ganska aggressiva stämmer det?
www.idasvardag.devote.se <3
Om svärdbäraren är på guppysarna är mycket kan du ju omplacera dom. :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Absolut. Blir det bråk i akvariet så är det bäst att ge bort eller sälja de fiskar som orsakar det :) I ditt fall svärdbärarna.
Guppys är snälla fiskar och svärdbärare tenderar att vara lite bitska och bråkiga om man har otur.
Kan du inte bli av med dem kanske du kan fråga din lokala djuraffär om de vill ha dem? Eventuellt tillochmed byta dem mot en snygg Guppy.
Jag kan ju fråga sen när jag är i djurbutiken :) Ist för att ta med dom och dom kanske dör på färden dit. Bäst att vara på den säkra sidan👍 Men jag har tänkt att satsa mera på Guppy avel och jag funderar på att köpa ett litet akvarium till att sätta yngel i vad tror ni om det och hur stort måste det vara för ca 20-50 yngel?
Absolut :) I värsta fall är det bara att ringa ner och fråga (googla namnet på affären så brukar det vara lätt att hitta).
Ett 30-40 liters är lagom :) Ända ner till 15 liter går till ett par yngel åt gången, men ju större ju bättre såklart. Men jag vill säga 30 liter. Det tar ingen plats men håller för många ungar.
Bra :) ska kolla på det och försöka spara pengar :)
så tror du att ett 37L blir bra? hittat ett fint på blocket :)
Jadå :) Köp gärna exempelvis hornsärv, vattenpest, musselblommor, javamossa och sånt roligt till yngelna. De gillar att gömma sig i det. (Alla buskiga vattenväxter går bra).
En pump som är trevlig för yngel är också aquael fan plus :) Antingen "mini" eller "1" är bra. Så tar man bort plastkåpan, så kan ungarna inte sugas in av misstag i pumpen.
Men funkar det med en nylon strumpa på pumpen? eller sugs dom in ändå? Sen ska jag kolla om jag hittar en liten mangroverot kanske har det i mitt andra akvarium det är både fint, naturligt och dom gillar att simma i dom små "gångarna" :) Där ser man roten i mitten :) snyggt tycker jag ;)
Idag såg jag att mina svärdbärare parade sig… :/ Men det är frågan om jag köper akvariet och sätter guppysarna i den och väntar tills hon har fått sina yngel innan jag säljer dom eller vad tycker ni?????
Ja, det går bra med en strumpa. Men ibland behövs det inte. Det viktiga är bara att ungarna inte flyger runt. De måste kunna stå helt stilla utan att behöva simma som galningar.
Ditt akvarium är inte riktigt passande för svärdbärare, så det är nog bäst att bara göra sig av med dem direkt :) De parar sig precis hela tiden, så det spelar ingen roll.
Måste bara fråga TS har du tagit ur växterna ur krukan och luddet dom sitter fast i innan du planterat dom? om inte gör det för växterna mår inte bra så utan man ska ta bort allt så man bara har växterna direkt planterade i bottensubstratet :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .