tips för VA akvarie
Hej!
Jag har i planer på att göra ett västafrikanskt biotop akvarium, med 2-3 par palettciklider som grund. Har läst att deras naturliga miljö är lövsnåriga stillastående vattenområden med bogwood. Vad jag försöker hitta på google nu är vad de lever med för andra fiskar. Tror blå lyrstjärtskilli bor tillsammans med dem, nån som vet till 100? Vill inte stoppa in fiskar de inte har i naturlig miljö såklart. Juwel ciklid (röd ciklid) ska tydligen också leva tillsammans med paletter?
Och vad är det för löv man kan ha? Eklöv = giftigt även om de skulle vara torkade? Lönn löv kanske? Ruttnar löv?
All hjälp guld värt! :)
Jag har ek_löv i ett av mina kar och dom är inte giftiga eller har börjat mögla, bra att tänka på är att dom sänker ph:t. det andra kan jag inte hjälpa dej med :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Min kompis har ett kar med ett par Paletter i och han provade att ha i några phantom tetror det blev en massaker! Det är riktigt aggressiva fiskar tror jag :(
#2 Du kan ta in löv men innan du har i dom i akvariet låt dem torka ut.
Torra vet jag inte ifall dom måste vara men dom ska vara döda iaf, Jepp koka dom innan man slänger ner dom i karet dom har en tendens att flyta lite i början men man kan slänga en sten på dom tills dom har vant sej :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#3 paletter är revirdominanta, är de i ett för litet akvarie kommer de garanterat jaga ihäl både det ena och det andra, värst är de när de har ägg o yngel. därför planerar jag ett 150 L + akvarie med enbart invånare som de tampas med i naturlig miljö :-)
tack för tipset om löven! ska ut o hämta in lite.
#4 De jag mena med torra vad att de ej skall vara gröna!(fel av mig att skriva så 🤪).
#6 Hehe :P ja alla kan göra fel och jag tror inte att det är särskilt lätt att hitta gröna löv nu :)
Nej men man ska ha fiskarna ett tag och våren är väl här snart hoppas jag!😃
Inte så många gr, dom färgar knappt av sej i ett stort kar alls :) jag kokar dom ca 2gr byter bara vatten och på spisen igen.
Boklöv går bra med dom sitter fortfarande fast på träden nu o är lite mindre än ekens, har fin mörkröd färg den sorten har jag använt länge o ruttnar inte så fort heller.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#12 jasså det är boklöv som är sådär vackert röda, hmmm, vart finner man bok någonstans, här i uppland tror jag inte den är vanlig, kan minnas att jag bara sett bok när jag varit långt ned i skåne. tack för tipset, det är endå sådana jag haft i bakhuvudet.
Det finns ofta planterat som häckar, det är vanligt här i Stockholms området. 🙂
Lämmna ett medeland om adress så kan jag skicka lite löv för jag har en liten bokhäck att ta av.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#13 det växer bok i stadsskogen och vid backen upp mot slottet vid hörnet av Akademiska rakt ovanför Svandammen. 🙂Där har jag plockat det är jättefint med boklöv de sitter ofta kvar på grenarna så man kan ta kvistar med torra löv på. Snyggt.
Däremot förstår jag inte din förtjusing i palettciklider alls men vi kan ju inte tycka lika om allt.😉
#14 åh vad snällt! om jag inte hittar bok i uppsala som #15 tipsar om (hittar inte någe bra i uppsala) så är det kanon o veta att du kan skicka mot porto! :-)
#15 ska försöka hitta, är inte så duktig på uppsalas utkanter ;) palettciklider är missförstådda små söta varelser, jag har fastnat för deras intressanta beteende :-)
hur mycket får man betala för tex blå lyrstjärtskili?