Era kampfiskar
Hej jag skulle vilja göra en inlägg där ni kan lägga ut bilder på era kampfiskar. Fast jag har en betta splendens med färgen blå lila röd och brun.
snyggt
fast din gamla hane är nog då en short tail betta
#5 Han var kort fenad. Och var Cambodia multicolor
era kampfiskar är snygga och #11 det är enkel att sköta dom
Vilka algätare/malar kan kampfiskar bo tillsammans med? Vet ju att kampfiskar inte trivs med alla sorters fisk…
dom kan vara iaf ancistrus
Inte så insatt på fiskar, men jag tänker förmodligen skaffa i framtiden. Skulle någon kunna vara snäll och förklara vad innebörden "kampfisk" är?
det är en betta splendens
#18 Jag vet självklart vilken art det är, var nog lite otydlig. Det jag undrar är vilken färgsort han är? Jag vet då att han är en half moon.
Medarbetare på Vetenskap.
jaha men då vet jag inte
#17 snälla krille säg inte att du har han i ett 2 liters kar? :(:(:(:(:(
har du det Krille
#21 Hur vet du att han har kampfisken i ett kar på 2 Liter?
det såg ut som det bara inte för att vara taskig mot dig krille men om du har större som passar kampfisken ber jag om ursäkt. Men två frågor bara
1.Kan Kampfisk honor vara med varandra. Kan honor då vara med varandra från olika kullar. Kan också tjej syskon vara med varandra.
2. Är det dåligt för kampfisken att ge den flingfoder och har dom nån slags månad då dom parar sig. Har dom inte det kan man göra så att Kampfisk hanen kan para sig igen med honor efter han har tagit hand om yngeln. Hur länge kan hanen vara med hans yngel.
Då jag inte har akvariet här la jag honom i ett 3 liters kar för idag, jag kommer flytta honom till sitt större kar imorgon. Jag skulle aldrig ha honom permanent i ett 3 liters kar.
ok men jag ber om ursäkt om att jag var lite emot dig
Så man kan typ bara ha en per akvarium (med andra fiskar som inte har stora fenor) om jag förstått det rätt?
#27 När det gäller hanar, ja.
ja för att jag frågade först akvarielagret och dom sa så fast guppys kan det hända att dom tuggar på det. Men jag hade bara en hona och jag la Kampfisk hanen hos mina fiskar och han tog fram gälarna och visade dom och kanske jagade lite bara och sen var han lugn och det var som vanligt i akvariet.
#17 Himla svårt att säga, men han liknar våran Metallic i färgen eller?
Jag kallar Metallics färg för röd metallic, haha.. har ingen aning om vad det "egentligen" heter..
#27 Hanarna kan bara gå en och en och om dom kan vara tillsammans med andra fiskar eller ej är väldigt individuellt. Min som jag hade attackerade precis allt som kom ner i akvariet så jag kunde inte ens ha snäckor tillsammans med honom.
Honorna brukar funka att ha flera stycken tillsammans men man får vara beredd på att sära dom om dom skulle börja bråka.
Kampfiskar tycker om mycket växter dom kan gömma sig i. Dom behöver ett akvarium på minst 25-30l och vill ha en temperatur på 25-29grader, optimalt är 27grader.
okej bra att det inte är permanent :) jag fattar inte hur det kan vara lagligt i sverige då fisken är större än 5 cm ca 7 cm nämligen och då ska det vara minst 4 liter per fisk -.- suck
putt
#32 "Hanarna kan bara gå en och en och om dom kan vara tillsammans med andra fiskar eller ej är väldigt individuellt. Min som jag hade attackerade precis allt som kom ner i akvariet så jag kunde inte ens ha snäckor tillsammans med honom."
Det där lät ju lite jobbigt. Funderar på att göra om ett 60 liters akvarium till ett kampfisk-hane-hem, men blir ju lite väl tomt utan algätare och mina posthorn isåfall.
#35 Algätare funkar fint med våran :)
#36 Låter ju bra. Känns bara lite jobbigt att man ju inte vet från början om det kommer fungera eller inte. Ibland ser man ju kampfiskar gå med andra fiskarter i affären. Kanske är bra att välja en utav dessa - det borde ju öka chansen att det fungerar med algätaren hemma sedan.
Har du några skötsel tips? Har läst en del om dem, men skriv gärna om något är extra viktigt att tänka på för att kampfiskar ska trivas 🙂
putt
snygg hona skulle vilja ha hon
#40 Ja, Hon var snygg! Det var därför jag köpte henne ;)
Farido13, Kan du inte lägga ut bilder på dina Kampfiskar?
jo fast kan inte lägga ut dom vet inte varför men kan jag låna bilder från internet.
Man får inte låna bilder från internet :) Det är tyvärr olagligt.
jag har ett foto på dom i min kamera men jag ska bara ta på mina föråldras data för deras funkar att lägga bilder från får vår kamera och in i datorn men snart ska jag lägga ut den men vänta bara.
Ok. Bor dom i plastlådor?
nej jag städar deras akvarium och jag la växterna där hos dom så dom kan gömma sig men alla är särade. Honorna är också särade eftersom dom slås med varandranär dom blir stressade.
putt
men har ni haft eller har några om ni har det hur många
honan på bilden ni såg idag när jag tvättade rent hennes akvarium så låg hon vid sidan högst upp så rygg fenan var utanför vattnet. Är det nån sjukdom hon har fått eller vadå?
Jag har aldrig hört en sjukdom som du beskriver så jag skulle inte oroa mig.
ok då vet jag eller det var inget jag kom på att det kan vara då hon är trött
snygg det är en betta splendens tror jag.
#56 Liknar en Veiltail och är vanlig i handeln
det kan det vara också
du sa inget snabeldal.
putt
Putta inte samma dag :) Tråden syns.
ok
putt
Nu utfärdar jag en varning, nästkommande gång jag behöver säga till blir det ytterligare åtgärder.
Farido13, här har du en del av skriv reglerna och det står en "putt" var tredjedag! Tänk på att: Undvik att "Putta" trådar med onödiga inlägg för att få dem överst på startsidan. Max en putt var tredje dag. Och om ingen har flera bilder att lägga upp, så behöver du inte putta upp tråden då det redan finns en med många bilder som du kan titta på!
ok men då vet jag sorry
Problemet är att du svarar "förlåt, nu vet jag, sorry, okej" varje gång, och sen struntar du i det och upprepar samma saker om och om och om igen.
Så jag känner att om jag inte blir irriterad på dig så bryr du dig inte. Och det är ju synd. Vi vill ju ha ett roligt forum, ingen söndagsskola.
ok nu lovar jag att putta om några dagar (längre än 3 dagar) lovar på hedersord.
putt
så långt höll det..
2 dagar var inte så mycket! Du lovade mer en 3 dagar!
Farido13 har skrivförbud i 24 timmar. Det kommer upprepas varje gång han, eller någon annan skiter i reglerna med vilje.
Jag känner mig lite som Julius Caesar här som sitter och pekar och skäller, men hur svårt ska det vara? Man börjar ju undra.
Bra! Hoppas han lär sig
Helt rätt Dynamitella 👍
jag har lärt mig nu
Vi får hoppas på det nu!
ok