Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 1085 ggr
CatchFatch
0

Skulle det funka?

Hejsan!
Jag läste nyss om ett mini ekosystem på en annan sida här på iFokus - alltså att man planterar någon/några växter i en glasburk, vattnar och sen tillsluter helt så att det blir som ett min ekosystem.

När jag googlade detta så hittar jag flera som gjort detta i skolan men i ett akvarium där de även haft fiskar.

Det jag undrar är - skulle man kunna göra något sådant utan att fiskarna plågas? Vad tror ni?
Man skulle ju först och främst behöva se till så det finns något djur som äter alger eller liknande och sedan en fisk som äter det djuret. Men de ska ju även föröka sig - fast inte så att de blir massor av inavel och för litet utrymme..

Jag vart ganska intresserad av detta - fast jag vågar inte några fiskar så om jag gör något sådant så blir det med enbart växter..

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

wille_wille
0

Du måste ju byta vatten i ett akvarium för att det gamla inte ska bli dåligt så redan där spricker det.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

CatchFatch
0

#1  Det är just det som är grejen.. Som jag uppfattade det så byter man aldrig vatten..

-Cissi-
0

Intressant :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[dynamitella]
0

Det kan fungera :) Man kallar det i regel "ecosphere" efter de amerikanska bollarna man kan köpa : http://www.eco-sphere.com/index.html

Men då man gör det själv rekommenderas det att man hämtar vatten från en sjö eller ett vattendrag. Lika så måste burken ha solljus perfekt antal timmar per dag för att få bra balans. Det är svårt!

Eftersom man inte byter vatten måste där vara så mycket växter att de tar hand om avfallsprodukterna från eventuella kryp. Lika så måste där finnas luft ovanför vattnet innan man sluter till. Fiskar är alltid uteslutet på grund av den lilla volymen vatten, men några märlkräftor eller en amanoräka kan fungera i en större burk.

wille_wille
0

Det skulle nog fungera ett litet tag beroende på hur stort akvarium du tänkte använda. Sen blir ju vattnet dåligt om det ligger döda fiskar i det, eftersom man inte kan håva upp dom då. Växterna växer och behöver klippas men det går ju inte heller då. Om det blir för mycket fisk så kan du inte sälja några då heller. Men om du har ett stort och högt akvarium så växterna inte blir för höga för akvariet skulle det fungera bättre, samma sak med vattenkvaliteten, den håller sig ok längre i ett större akvarium. Har du dessutom t.ex praktbotior då (vill ha minst 250l) så äter dom en del yngel, alger och växter så då är yngelproblemet ur världen. Men om du vill ha ett "ekosystem" så kan du nog ha guppys, svärdbärare, Platy och/eller mollys som ynglar mycket, Ancistrus är bra algätare och är lättlekta och sen praktbotiorna som ser till att det inte blir överbefolkat (om akvariet är tillräckligt stort för att dom ska trivas).

[dynamitella]
0

Man brukar bara ha räkor i sådana kar, inte fiskar :) Fiskar blir, som du säger, alldeles för enormt och stort projekt.

Bäst är att ta 50% avklorinerat kranvatten och 50% vatten från en damm eller ett vattendrag. Sen i med mossa eller en rolig växt och kanske två små räkor eller foderjdur. Bäst vore kanske att ha två räkor av samma kön för att förhindra överpopulation.

wille_wille
0

Jaha, då är jag med på noterna :)

[dynamitella]
1

Ha, nu blev jag sugen på att göra det själv. Men inte så mycket för att ha ett fungerande ekosystem, utan mer för att ha en ursäkt för att fara iväg och håva kryp från sjön och sen ha på skrivbordet för att titta på.

CatchFatch
0

Vad roligt att man får lite diskussion i ämnet iaf! :D

Jag kan istortsett inget om akvarium så jag vågar inte ge mig in på ett så stort projekt, däremot blev jag som sagt sugen på bara växtligheten men då jag inte orkar ordna ett ordentligt glas tak eller silicona om mitt akvarium så funderar jag på att bara plantera lite fina växter i mitt akvarium jag har nu och sen ha nät taket kvar. :)  Men det hör till ett annat forum ;)

#8  Om du gör det så snälla lägg upp bilder här :D Skulle vara så sjukt intressant att följa :D

lelli
0

kul

jag hade en glasburk med växter i(inte akvarie) när jag gick i skolan, det funkade kanon, man fick dock öppna burken ibland och ansa växterna.

Prova du först utan djur i och se om det funkar, sen kan man ju ha i typ små räkor eller kanske snäckor.

om du provar MÅSTE du skriva om det:)