Frågor om pansarmalar
Just nu har jag fyra pansarmalar, två fläckiga och två julii. Nu till min fråga. Kan man blanda hur man vill av dom olika varianterna? Dom är ju ändå med varandra hela tiden. Hade varit kul och ha två panda också men om det blir rörigt så kan jag strunta i det och skaffa fler av dom jag har istället!
Absolut! Olika arter av pansarmalar kommer bra överens och bildar ofta stim ihop.
Men alla pansarmalar vill väl inte ha samma temperatur/storlek/ph? eller?
Jag säger tvärt om, faktiskt :) Har som generell regel här hemma att alla stimfiskar ska gå minst 6, gärna 10 per art. Sen går det bra att (om de går ihop) ha 10 av en sort, 7 av en sort och 11 av en annan sort. Bara de har artfränder att välja.
Detta gäller både pansarmalar, tetror och rasboror.
Själv har jag 35 metallpansarmalar och ca 20 black venezuela tillsammans, och de stimmar hellre med sig egen färg framför de andra.
Okej då vet jag. Får köpa sånna jag redan har då :)
Får du några yngel på dina venezuela black eller? svåra att få tag på här i varberg då dem skulle kosta alldeles för mycket att beställa hem…..skulle vara dunder intresserad om dem ynglar av sig! :O
Inte än :) Köpte dem i mars i år, och de är fortfarande små. Men kommer det ungar så står du på listan :)
Bor båda ni i Varberg?
Nej, jag bor nere i Landskrona.
Men det går ibland att ordna upp fisk via djurtransport.ifokus.se eller liknande grupper på facebook :)
(Jag skickar inte fisk med posten).
Nej jag bor i varberg ^^ Men åker ner åt landet hyffsat ofta sen som sagt brukar man kunna foixa transport med andra djurvänliga människor på nätet för en summa på 50kr+ per djur. :)
Hoppas någon som kan svara på den frågan, jag är också nyfiken eftersom det finns en sort som heter Corydoras trilineatus och verkar vara lättare att få tag på och ofta går under namnet julii.
Mina ser på pricken ut som den på bilden men såldes under julii.
Nej, det är en Corydoras trilineatus :) Julii har mer ensamma prickar på ansiktet, medans trilineatus har sammanhängande små tecken.
Jag kan självfallet inte sätta mitt liv på det, men magkänslan är säker.
Och mina såldes under namnet sterbai ;) konstigt att det kan bli så fel!
Det enda positiva med dessa felmarkeringar i affär som en annan art är att "Vi" som är insatta lite mer än medelsvensson kan peka ut specifika fiskar i akvariet, köpa, och sen gå hem och skratta oss till döds :)
Jag har kommit hem med "ribbon" guppys, super rot Ancistrus, pitbull plecos och äppelsnäckor, allt för betydligt mindre pengar än vad de är värda.
En bra och tydlig bild var det :)
Blir nog förvånad den dagen man ser en julii under namnet julii ;)
Ingen som kan se och kan ge svar?
#18 Jag tycker det ser ut som en hane men jag låter någon mer erfaren säga sista ordet :)