Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 10092 ggr
Krille12
0

Vildfångade skalare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte två st. vildfångade skalare för några dagar sen, och säljaren sa att de var från Peru. Men jag är lite osäker, jag själv tror att det är en altum scalare. Så jag undrar vilken sorts skalare det är?

Medarbetare på Vetenskap.

Draken
0

Lite svårt att se eftersom blden är knäppt framifrån. men med tanke på de otroligt höga fenorna, så kan det vara en altum. Hur många ränder har den ?

Altumnskalaren har endast 4 ränder, en liten vid stjärtfensbasen, 2 på kroppen och en tvärs över/genom huvud/ögon. Altumskalarer har också oftast röda fenor.

Så här ser en altumskalare ut. (Ej min bild)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Krille12
1

Den har 4 ränder, så då är den nog en altum. Jag tittade på finarama.com och den liknade mest en altum pellegrin (jag vet inte om den heter så, men det stod så).

mbitton
0

Var köpte du dem?

CaptainBunchie
0

Jag har googlar och skummat lite, verkar som om Peruanska skalarer ofta är väldigt lika altum.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

mbitton
1

Tyvärr så försöker en hel del zoobutiker kränga helt vanliga scalarer som  "Peruanska Altum".. har själv mött på det flera gånger. Senast förra veckan här i linköping. Tycker att dina "Altum" påminner om dom scalarerna som finns på arken zoo . Dom som finns där, är amazon scalarer. Väldigt fina o högfenade firrar, men dock inga Altum! Att köpa Altum är oftast svin dyrt, även när det gäller peruanska altum.. gå in o googla lite på Altum från Peru, så får du se att dom har mer gulprick aktiga toner på sig. Tycker i alla fall att du har fått tag på riktigt fina Scalarer.

CarlMH
0

Va fick du betala för dem? En "äkta" altum kostar runt 1000kr, är ju föga troligt att de skulle ge dig en sån av misstag 🙂

CaptainBunchie
0

#6 - Här kostar en altum ca 100 kr, vad är det för skillnad på en riktig och "inte riktig"?

_

CarlMH
0

#7 Vet inte vad det är för skillnad, men med tanke på att här har affären ett inköpspris på ca 700kr/st (kommer inte ihåg exakt). Så verkar konstigt om de hos dig kan sälja äkta så billigt, är ju värsta välgörenheten 🙂  om de nu inte har nån väldigt billig leverantör eller fel märker dem 🙂

mbitton
0

Då menade jag inte ciklidtoks Altum. 😉 Dom som du har på din bild verkar vara riktiga Altum. BlossaTossa; det är ganska stor skillnad på Altum o övriga scalarer. Googla gärna på Altum. då kommer du märka skillnaden o kanske varför dom är dyrare än vanliga scalarer.

Jag har länge varit på jakt efter Altum, jag var i kontakt med en som ville sälja sin grupp på 5 st, så ville han ha 2500 för gruppen och det var väldigt billigt..  men jag var inte villig att åka 70 mil för att få tag på dem. Har 6 st Amason scalarer i mitt kar nu.. tycker att dom är riktigt fina + att dom påminner om den vilda varianten.

tesselituss
1

Jag har altum, och skillnaden mellan äkta altum och falska är svårt för vissa att se. Deäkta altumen är orinocco altum och har speciella fjäll, de har en karakteristisk kroppsform och höga fenor. Jag har en grupp altum hemma.

Kram /Tess

mbitton
0

Snygga!!! 👍

Draken
0

#9 Det är inte mina Altum på bilden ;) jag har inte sådana, jag lånade bilden på nätet för att visa hur de ser ut ;)

#10 Vill inte kritisera, men dina ser mer ut som Dantumskalarer. det är en "art" som är avlat ut från Altumen. Jag har Dantum "Cream red Eyes" hemma, och dina är exact likadana, förutom att mina vita har röda ögen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

CaptainBunchie
1

Haha, oj ursäkta.

De jag sa kostade 100kr blandade jag ihop med Redback, Altum kostar ju runt 400. ^^

_

Krille12
0

#10 Mina scalare ser exakt likadana ut som de på bilden.

tesselituss
0

Detta är f1 Altum från Tony Tan.

Kram /Tess

Krille12
0

#15 Aha, men de ser precis ut som de på bilden. Jag ska se om jag kan ta en bättre bild på dem.

tesselituss
1

Jag vet vad dantum är :) dessa är inte dantum! :) skall ta nya bilder i morgon! :) här e de precis flyttade från karantänen o visar inte sina rätta färger! :)

Kram /Tess

Krille12
0

Jag fick till slut en bra bild på en av dem :)

tesselituss
0

Altumen idag!

Kram /Tess

theraphosa
1

Ts, din scalar är inte så lik tesselituss altum scalarer. 

Din ser mer ut som "peru scalarer" för de är så höga i fenorna, altum är väldigt svåra att få tag på och de brukar inte finnas i butik vanligt vis. Mer nått som man tar in om de finns efterfrågan. Plus att han du köpte de av säger att de inte är en altum utan en peru scalare säger ju en de, för hade de vart en altum hade han sagt de och tagit mer betalt för den för de är väldigt fina scalarer.

Krille12
0

#20 Just nu har jag inte en akvarielampa, så man ser inte färgerna så bra. Ok, men de är ändå fina, och han sa att de är vildfångade..

MagArne
1

Viltfångade scalarer brukar vara bra yngelvårdare så vore kul att se om det stämmer vid lek.

Krille12
0

Ja, jag hoppas det blir lek också. Enligt han i affären ska de vara hona och hane, men man kan inte vara säker. Här är båda två.

theraphosa
0

#21 Dina är jätte fina ändå och har fin form och allt! de är ju "rickiga" scalarer så tycker du ska vara nöjd med ditt köp :) Så får vi alla hoppas på lek och att du gör en tråd om de för de vore kul att se. Filmar lite och tar bilder.

Krille12
0

#24 Ja, men just nu hoppas jag att mitt andra par av scalare leker. Jag kan lägga upp bilder på dem snart.

Draken
0

Efter en titt på den bilden, så backar jag ;) Det DÄR är Altum, riktigt snygga exemplar också ❤️

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

tesselituss
0

Tack! :)

Kram /Tess

Krille12
0

Fast jag undrar en sak. Om föräldrarna lägger äggen på pumpen och jag måste flytta på äggen så de inte blir uppätna, hur flyttar man då äggen säkert utan att skada dem?

tesselituss
0

Du kan inte flytta dem om du inte flyttar hela pumpen

Kram /Tess

Krille12
0

#29 Ok, tack för svaret.

Krille12
0

Nu har mitt andra par lekt 😃 Det var inte jättemånga ägg som var kvar, men fick upp det till 21.

-Cissi-
0

Grattis :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Krille12
0

#32 Tack! Jag hoppas nu bara det går bra och att de klarar sig. Vi får se hur det går.

Krille12
0

Fast hur ser man om äggen har möglat? Blir de vita?

Draken
0

är äggen vita, så är de obefruktade och kommer att mögla efter ett tag, om inte fötäldrarna själva taar hand om dem och tuggar i sig äggen, de brukar vara rätt fantastiska på att hitta de ägg som är icke levnadsdugliga. Ett ägg som är mögligt, blir oftast lite "ludet"

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Krille12
0

#35 Ok, jag är inte säker om de är mögliga eller inte, men de ser (enligt mig) normala ut och man ser något där inne på vissa.

Krille12
0

Om de nu kläcks kommer jag skapa en tråd om dem, så hoppas de kläcks.

[ErikP]1
0

Hej! Jag fattar inget om vilken sorts för skalarer jag köpte. I butiken stog det Bicolor men den på TS bild liknar mina ganska mycket. Vad för sort är det? Då menar jag den översta skalaren!