Ensam?
hej jag har en Kampfisk hane som lever ensam i sitt akvarium. Jag har funderat på att skaffa 2 honor för att hålla han sälskap men jag funderar på om akvariet är för litet som om dom trängs då. Jag frågade i affär och dom sa att jag kunde skaffa två till om jag ville. Men jag vet inte om jag ska det eller inte… Vad är värst, att trängas eller att vara ensam?
Det är ingen bra idé då de har en tendens att slåss till döden :) vissa har lyckats i stora akvarium att få dem att inte slåss, men det är en regel snarare än undantag.
Men vill du att han ska bli lite gladare kanske ett nytt, större akvarium med spännande växter en bra idé? Genom att uppgradera akvariet till något roligare kan man ofta få liv i slöa fiskar. Jag gjorde det nyss med min kampfiskhane, och nu blåser han bubblor och far runt hela tiden igen.
Snäckor och malar brukar kunna gå med kampfiskar också. Eventuellt tetror och rasboror också. Om du nu känner att han är ensam så går det att prova (om akvariet är stort nog).
Hur stort är akvariet du har just nu?
vet inte riktigt hur stort men så du tror inte att han blir ensam och jag har haft kampfiskar förut och dom slogs inte alls:/
Mät gärna akvariet och skriv måtten här :) Längd, bredd och höjd. Annars kan jag inte rekommendera något och ha gott samvete.
Jaså? Det var ovanligt :) Honor och hanar kan ibland gå ihop. Men de kan lika gärna döda varandra över en natt. Och två hanar är i stort sett 100% omöjligt att ha ihop. Honor brukar gå bra, bortsett från lite gnabb sinsemellan.
Men jag kan i varje fall inte rekommendera att ha många ihop :) Tack vare att jag själv haft kampfiskar som slagit ihjäl varandra, både hane+hona och hona+hona. Detta var förut, innan jag fick veta att det är vanligt och bör undvikas.
Jag har ett typ runt akvarie så jag kan inte mäta kanterna:( men mina funkade bra ihop och de fick yngel också!
Då kan jag redan nu konstatera att där inte finns någon plats för fler fiskar. Det är för litet, helt enkelt.
Akvariet på bilden ser konstigt ut. Nästan som en flaska. Har du någon bild på hela? Fisken lille ser inte ut att vara varken pigg eller glad nämligen. Han kanske skulle behöva ett nytt akvarium med ordentlig inredning (inte plastgrejer, utan rötter, växter och musselblommor).
Det vore nog bättre än en hona :) Och säkrare.
Min fisk mår bra. Denna bild var tagen den första veckan och han hade inte vant sig vid miljön. Jag har nu bytt mat och han ser betydligt piggare ut nu. Akvariet ser större ut i värkligheten, jag har inga plastgrejer i mitt akvarium! Och jag har växter nu.
Okej. Jag syftade helt enkelt på den vita stora saken i mitten av bilden.
Eftersom jag sagt vad jag har att säga så önskar jag dig härmed lycka till och lämnar diskussionen.
Glad påsk.
ok