Sebror och Gurami.
Om ca 2 veckor är tanken att jag ska utöka fiskskaran med ev tre guramis -en hane och två honor, då har karet har varit igång i fyra veckor (pumpen 5v) med fem sebrafiskar, en Ancistrus och maylasiska sandsnäckor som uppstart. Även tanken på Posthorn ska införskaffas så fort som möjligt när det finns levfärdigt. Karet är på 180L!
Dock är det en sak jag har klurat på ganska länge… Kan guramisarna bli stressade av mina sebror som är så livliga?
Har läst någonstans att det var några sebror som stressade ett par guramisar så att de tillslut inte ville bygga skumbo.
Då är funderingarna om jag ska prova och se hur guramisarna reagerar först. Om jag ska utöka antalet sebror så de har lite mer uppmärksamhet på varandra (har tänkt tidigare att utöka längre fram när allt är stabilt i karet) eller om jag ska införskaffa en annan lugnare art, givetvis fredlig oxå, som jämnar ut livligheten? Jag vill heller inte överbelasta karet med fisk så jag får massa töliga alger att bråka med.
Tack i förhand!
Mvh Michaela
Inblick, så kanske ni kan resonera mer.
Sebrafiskarna kan stöka runt ganska mycket uppe vid ytan. Guramisarna kan säkert blir störda av de om de vill bygga sina skumbon.
Dessutom har jag hört att sebrafiskar är ganska glupska så gurmaisarna kommer nog inte få behålla nå yngel om din tanke är att få ynglen att överleva.
Om du hellre vill satsa på Gurami så skulle jag rekomendera någon lugnare fisk och gärna någon som håller till lite längre ner i akvariumet som t.ex botior :) (dock kanske inte praktbotian)
Fjärilsciklider skulle säkert också funka då det är relativt lugna och fredliga. Dessutom väldigt fina :)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
#2 Tack för svar! (:
Misstänker att de kan bli stökiga som du säger. Dock befinner sig mina sebror lite överallt i karet, för det mesta i mellanskiktet. Sebror är ju inte så "stimmiga" av sig.
Glupskheten är jag medveten om. Hade Guldbarber innan som åt ALLT, var tvungen att lämna tillbaka dom till djuraffären. Det är inte så att jag vill odla det första jag gör när dom kommer upp i storlek, kanske skulle bli sugen på att ta någon kull i sommar eller så (:
Jag är ju så förtjust i sebrorna! Helst vill jag inte göra mig av med dom (:
Fjärilsciklider var jag mycket förtjust i när vi hade akvaristik på gymnasiet. Hade i uppgift att starta upp ett kar, då valde vi just fjäril.
Du tror inte jag kan hålla mig till de fem sebrorna jag har och satsa på någon mer bottenfisk och guramisarna? Är väldigt fäst vid just marmorgurami.
Fint inredd akvarium !
Jag tror inte att det är nån katastrof att ha sebrafiskar med guramis så kör på de om du verkligen vill ha sebrafiskarna kvar. Sen precis som du nämner så kan du ju satsa på lite lugnare fiskar :)
Det finns väl stor risk att guramisarna slutar bygga skumbon, om det blir stressade för övrigt har jag ingen erfarenhet av.
Ser du att gurmisarna verkligen inte trivs ihop med sebrafiskarna så kan du ju ta ställning till de då och sära på dem.
Men jag har inte så stor erfarenhet av just sebrafiskar ihop med guramis, huruvida det blir stressade rent allmänt eller om det bara är skumbobyggandet som blir stört…
Fråga när du åker och ska kolla på guramisar :)
Sebrafiskar vill väl förresten va minst 10 st :)
/Elin
#3 Tack! Är hyfsat nöjd faktiskt. Väntar på att växterna ska växa sig lite större. Lite "gräs" hade sutte fint (:
#4 Skulle jag vilja att guramisarna ska göra skumbo fixar jag ett annat kar, där oxå ynglena får växa upp i. Jag hoppas verkligen att guramisarna inte tar för illa upp och blir stressade utav dom allmänt. Jag får väl prova mig fram helt enkelt (: Och fråga mannen jag tänkt köpa från på affären.
Snappade upp Svart fantomtetra som skulle kunna vara nått. Dock befinner sig den fisken oxå i övre skiktet… Kan bli lite stökigt att ha så många firrar i övre.. Väldigt fin annars.
Jo, som sagt hade tänkt utöka stimmet till ett större antal. Men väntar nog med det efter att guramisarna har flyttat in (: (om det vore bäst?)
#5 Jaa men gör så :) Hoppas också att det ska funka!
Ser inget fel med att ha fantomtetror ihop med Gurami och sebrafiskarna. Fantomtetror är lugna och fredliga så det skulle nog passa utmärkt med guramisarna :) Håller med att det är fina, bland de finare tetrorna :)
Jaa precis, vänta med att öka antalet sebrafiskar tills du ser att det funkar :)
/Elin
#6 Får hoppas att de går enligt mina planer med allt :P Du tror inte det skulle vara några problem att så många uppehåller sig i övre? Dock tror jag inte att alla skulle vara där samtidigt, men hoppas du förstår ;)
En undran om posthorn (om du vet), behöver man räkna med dom i vattenvolymen? Ska ju ha 10st fantomtetror (om jag nu väljer dessa) -50L, 3st guramisar -45L, 1 Ancistrus -15L och tanken på 10st sebror om det går vägen -50L Ca. 160 liter alltsomallt. Räcker 20L åt posthornen som förökar sig som "kaniner"? Hoppas du fårstår vad jag menar. Vill inte överbelasta karet. Självfallet tänker jag sälja några posthorn om de blir för många..
Posthorn förökar sig inte kopiöst till skillnad till sandsnäckor så du behöver inte vara orolig men det räcker nog med 10 st.
#8 KAnske överdrev med "kaniner" som jämförelse, men vet att dom förökar sig ganska fort (: Tänkte skaffa 3-5st först och "vänta in" mer.
Ang äggena som läggs lite var stans, kan fiskarna mumsa i sig några om de skulle bli så? Inte för att jag är orolig över det, men det kanske staboliserar antalet posthorn?
äggen kan du bara plocka bort. svårare än så är det inte för att hålla antalet nere. 
#10 Okej, tack för hjälpen! (:
Någon av er som har erfarenhet av små fiskar, runt fem cm som sebrafisken, som är köttätare av ryggradslösadjur om man kan ha dessa tillsammans med räkor 2,5-3cm stora? Tycker själv att vuxna räkor i den storleken kan vara för stor att bli mumsbit, utan det är mindre yngre räkor som kan bli mat?
Har några neocaridina heteropoda yellow fire på G så vill känna mig övertygad om att det kan gå! Självfallet ska det köpas in mossa och gräs som mer gömställen så det inte blir buffé för fiskarna!
Är fantomtetran densamma? Läst att dessa oxå är köttätare…
Icke, zebror och räkor i samma kar? Recept på kaos :) Jag talar utifrån egen erfarenhet. De slaktar vuxna amanoräkor hemma på 5 cm.
Zebror kan vara elaka typer :/ Om man har otur…
Intalade mig nästan de…. Bra att jag fick det klart! Tack!
Blir väl ett nano istället med räkor! (:
Fiskbullar är sebrornas favoritmat, syns verkligen vilka köttätare dom är! Räkor är låååångt ifrån mina tankar idag…
Fick mig ett gäng postisar idag, super söta. Dock var sebrorna där och inspekterade. Bara dom håller sig borta från deras spröt..
Imorrn ska 5st fantomer flytta in, nästa vecka 5st till, hoppas det går vägen! (:
det gör det nog svarta eller röda?
#17 Svart fantomtetra (: Passar bäst i mitt kar då jag har neutralt mot lite basiskt vatten
okej :D ja dom kan vara fina :)
#19 Jag hoppas de! 🙂Har läst att dom kan se lite grådassiga ut dock. Men med rätt ljus och mörk bakgrund hoppas jag deras färger träder fram. Vem vet, blir kanske mer fäst vid dom än sebrorna
Övervägde att lämna sebrorna till djuraffären här om dagen. Kände att jag hellre vill satsa på ett relativt stort stim av en art istället för två små. Valde kvar fantomerna då de passar bäst med guramis.
Så änsålänge befinner sig 15st supersöta fantomer i karet. Hur trevlga som helst! Dock färgen på dom är grådassig nu när dom är så små, 2-3cm. Hoppas dom blir svartare med tiden.
Nästa inköp blir guramis! Blå eller marmor, vad tycker ni?
Va fina dom var ! Blev själv sugen på dessa men förmodar att det är stimfisk? Det står på zoopet att man även kan ha dom parvis. Är det någon som har erfarenhet av att ha dem endast, t ex två par?
#23 Vad jag kan se nu när jag har haft dom i några dagar är att dom inte enbart kan hållas två. Kan nog tänka mig att dom parar ihop sig två och två om dom hittar en duglig partner. Köpte mig 5st först, var ganska så stirriga, gömde sig för det mest i växterna. Berodde lite på sebrona oxå som stressade dom. Men nu när jag har 15st så uppehåller dom sig faktiskt nästa hela ljusdygnet "ute" (:
Och jag älskar dom! T.o.m sambon som inte är så intresserad av fisk tyckte om dom ;)
Tiden har varit lite opassande när jag varje gång har tänkt att köpa in ny fisk… dock igår köpte jag tre fina guramis, en hane och två honor.
De går utmärkt ihop med fantomerna, kan inte bli mer nöjd med "hajarna" (:
Guramisarna har inte riktigt vant sig med att vi passerar förbi karet, då de fort gömmer sig bland växterna. Dock är dom nyfikna ändå och kommer fram. Läst att det kan ta några dagar innan de känner sig "hemma". Hoppas det stämmer, då jag nu är väldigt nojjig med att ta det försiktigt nära karet.
Hur är det med små snäckor, äter guramisarna de som är jättesmå? Typ bäbis posthorn. Hinner tyvärr inte ta mig en närmare titt på detta.