Skillnad på snäckor
Möjligt att det finns en annan liknande tråd, men hittar den såklart inte.
Så min fråga: Finns det nån möjlighet att se skillnad på små skräpsnäckor (kanelbullesnäckor) och posthornssnäcklingar?
Jag har nämligen posthorn och har troligen börjat få snäcklingar, men har även sett att jag har en del vuxna och små kanelbullesnäckor (som jag trodde jag blivit av med).
// Sofia
Ja, kanelbullar har ett liggande skal mot botten medan posthorn har sitt skal stående.. Ska se om jag hittar nån bra bild på google 🙂
Hittar ingen bra bild på kanelbulle nu bara för det… Men de har snurren liggandes mot botten…. Vet inte hur jag ska förklara det haha 🤪
Tack! Vet hur jag ser skillnad på vuxna, men när de är 1-2mm är det lite svårare. Har nämligen läst nåt om att posthornens skal inte ställer sig på höjden förrän efter ett tag. Eftersom jag plockar/dödar skräpsnäckorna så fort jag ser dem så hade det varit bra att se skillnad på kanelbulle-bebisar och posthornsbebisar :/
// Sofia
Tvärt om så är posthornbebisar helt runda, nästan som en boll :) Så de är extra lätta att skilja från skivsnäckor (kanelbullar/skräpsnäckor).
Snäckan till vänster är posthorn och snäckan till höger är en skivsnäcka.
Om man plockar upp en av var när dom är små och man håller dom mellan två fingrar så känner man att posthornen är runda och kanelbullarna är platta :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ah, som jag trodde då! Tack för svar och bra bilder! :)
// Sofia
En till fråga här.
Skivsnäckorna, lägger de också ägg på samma sätt som posthornen? (Några ägg med en genomskinlig hinna över, för min del oftast på blad)
// Sofia
#7 Jag har för mej det, men deras klasar är lite mindre än posthornens
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Gah, och hur fasen ser man skillnad på dessa klasar då? Haha. Och hur stora är posthornen när de kläcks?
// Sofia
Dom från skräpsnäckor är mindre, dom från posthorn är större ca 0.5x0.5 cm och dom är väll ca 1-1/2 millimeter när dom kläcks
Ja men då måste det vara posthornsägg, för klasarna är 0,5cm-1cm stora. Finns ju inte en chans att en skivsnäckor lyckas klämma ut så mycket ägg. Men snäckorna jag ser på glaset är enbart skivsnäckor, suck. Kanske tar ett tag innan posthornen växer till sig och kommer fram?
// Sofia
Jo det tar nog ett tag, när man börjar se små vita prickar i klasarna så är det inte så långt kvar :)
Alla klasar hittills har kläckts alltså, en kläcktes senast för några timmar sedan. Tycker inte de verkar ligga särskilt länge innan de kläcks, max en vecka här. Den som kläcktes idag såg jag inte förrän i går.
Men jag tycker inte att jag ser mig några posthornsbebisar, enbart skivsnäckor..
// Sofia
Har inte exakt koll på hur lång tid det tar för dom att kläckas hos mej :P själv tycker jag att posthornen är svåra att se när dom är nykläckta
Ja de är sjukt små. strax under 1 mm.
Men jag passade på att plocka upp ett par när de höll på att kläckas och studerade dem på riktigt nära håll, och det är garanterat posthorn. Bara att vänta och se hur många som överlever och om de växer till mig. Har hur mycket ägg som helst. Sett MINST 3 nya klasar varje vecka den senaste månaden, så snart har jag väl hela karet fullt med snäckor.
// Sofia
Mycket troligt :) om dom har bra tillgång på mat brukar dom föröka sej snabbt och växa snabbt :P