Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 4959 ggr
xanna
0

Blommande akvarieväxter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har min Pistia gått i blom! 😃

Vilka akvarieväxter har ni som börjat blomma?

Verticalvein
0

Min Anubias blommar :)

xanna
0

Åh! 😍

Krille12
3

Jag har också haft anubias som blommar, men har tyvärr inte en bild. det är en lite ovanlig men fin syn när akvarieväxter blommar :)

Medarbetare på Vetenskap.

[Seaside]
0

Två av våra Anubias var nana har skjutit upp varsin stängel med knopp som lär slå ut när som helst. Ja, visst är det läckert med blomster även under ytan! 🙂

MikkansBuse
1

Märkte denna knopp i morse, från en av mina Anubias 😃

Twili
0

vår anubas blommar också :-) den har inte gjort det på hela tiden förren vi satte den i ett nytt kar, då blommade den nästan på en gång. har känlan av att de måste vara extremt glada för att blomma?

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

MikkansBuse
0

#6 Funderar oxå på om de måste trivas ganska mycket.
Har haft samma Anubias i lite mer över ett år i ett annat kar och den sköt ut enbart nya blad. Sedan ungefär två månader utökade jag karet till dubbelt och de är första gången jag sett den blomma (:

wille_wille
0

Min gälört blommade några gånger förra året, dock så var det väldigt fula blommor.

Dom såg ut som bruna miniatyr solrosor.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

iiichigo
1

Upptäckte denna vid matningen igår 😛

Hälsningar Astrid :)

[Seaside]
0

#9 Wow! 😍 Snygg!! Vilken planta är det som blommar?

-Cissi-
0

#9 Fin :) vad är det för växt som blommar?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

iiichigo
0

#10 & #11.

Oj! Missade att jag inte skrev det :P

Vattenpest är det :)

[Seaside]
0

#12 Ah, tänk att dom kan blomma så himla fint! Det var kul att se

theraphosa
0

#9 Inte ofta man ser vattenpest blomma! Jätte fint  =)

[tlundegard]
0

Fina blommor! :) Någon som vet hur det kommer sig att vattenväxter blommar? Vad har blommorna för syfte?

iiichigo
0

#13 & #14 Blev väldigt förvånad själv! Har ett gäng stänglar som flytväxter. Vet inte om de trivs lite extra eller så?

xanna
0

Alla blommors syften är väl att sprida pollen till pistiller och på det viset få fram frön med ny genetisk variation.

Vattenpesten var riktigt fin! 🙂

[tlundegard]
0

#17 det vet jag, men vattenväxter skickar ju ut skott.. Fast om det har att göra med att de vill förnya generna så kan jag förstå det, men funkar verkligen pollen under vatten? För fiskarna det vidare? Känner mig ganska dum som frågar då jag i vanliga fall har rätt bra koll på hur saker funkar i naturen.. Men har aldrig ens tänkt på detta tidigare :S

xanna
0

Pollen under vatten fungerar väl rätt dåligt.. Det är antagligen därför de flesta vattenväxter blommar ovanför vattenytan.

Fast en del växter blommar även under vatten och då satsar de i regel på vattenströmmar som pollenbärare istället för insekter.