Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 1460 ggr
molly00
0

3 kullar av samma guppy på 5 månader??

hej min Guppy hona har jag haft ända sen i somras hon fick 3 nästan 4 kullar på 5 månader hon dog just dagen innan fjärde kullen är de vanligt att honorna dör så snabbt??

MVH: Molly

❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

m4rkus93
0

det känns som om att hon har blivit lite väl stressad och avlad på… men det e min synpunkt och det lär komma dom som inte tycker så som jag så…

Twili
0

jag är lite nyfiken - hur avlar man hårt på Guppy? för de går ju tydligen alltid dräktiga, direkt efter yngel paras hon igen. ska man separera dem då? eller, vad? :)

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

-Cissi-
0

Till min vetskap kan man inte avla hårt på guppys eller andra levandefödare, dom går alltid dräktiga om dom har tillgång till en hane och oftast även utan hane.

Molly Om du köpt honan i en vanlig djurbutik kan det vara att hon har varigt svag/dåliga gener eller gammal,

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

m4rkus93
0

ja asså jag tycker att alla djur ska separeras en stund iaf… eller möjligtvis vara många honor till få hanar…

Dustmonkey
0

Min dog innan hon hann få något yngel :/ 2 månader efter ha köpt henne med 4 andra guppys. Nyligen fick jag avliva en eftersom hon hade fel på simblåsan. 2 honor är i fiskhimlen och 2 honor kvar och 1 hane. Inga ynglar än. Dom är köpta i januari typ. Så du har tur att ha fått ynglar :)!!!

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

Twili
1

fast jag har läst på flera ställen att guppyhonor kan lagra semin i kroppen, så även om man separerar dem efter yngelfödsel kan hon fortfarande få fler yngel.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

m4rkus93
0

ja men om jag inte har fel så måste hon väl paras efter födsel för att det ska funka…

[dynamitella]
2

Nej. Det räcker att en hona paras en gång i livet så kan hon sen få ett antal kullar efter varandra (eller med det mellanrum hon behagar), utan att paras om över huvud taget.

Om ni har honor som dör för er.

1. Undvik butiksguppys.

2. Köp unga honor. 

3. Köp friska individer utan krokrygg.

4. Sköt akvariet mycket bra och utför extra vattenbyte.

5. Separera könen 

På så sätt kan man i regel klara sig. Jag har inte honor som dör för mig när jag har dem ensamma. Inte heller dör mina honor som har vilt blod i sig. Det är bara de färgglada butiks-honorna som dör.

m4rkus93
0

butiks Guppy behöver inte vara fel på… det gäller bara att butiken har rätt leverantör och det kan man fråga innan man köper dom…

[dynamitella]
2

Ja :)

Men chansen är bra mycket större då grossistodlade djur håller sämre kvalité än privatodlare. Det är en regel snarare än undantag.

m4rkus93
1

#10 jag vet då flera butiker som ha Guppy som det inte är det minsta fel på…

[dynamitella]
3

Och jag säger bara att jag ser det motsatta. Jag har då aldrig fått hem helt friska guppys från någon djuraffär jag varit i.

Mina krav är att samtliga fiskar ska leva i minst ett år, och inte bli krokiga eller böjda. De ska inte bära på parasiter eller klibba ihop och få torpedsjukan. De ska heller inte dö efter två kullar yngel.

Dessa kraven har bara blivit uppfyllda av mina privatodlade rundstjärtar, vildguppys och diverse hybrider :) Men så kanske jag har hårdare krav än dig?

m4rkus93
0

#12 låter lite spydigt men orkar inte bry mig om det… det finns bra butiker och jag orkar bara inte tjaffsa med dig mer…

[dynamitella]
1

Jag vill bara styrka att det finns båda sidor av historien. Jag har aldrig påstått att alla är kassa. Bara att gott och väl majoriteten här nere i Skåne är det :)

Roligt för dig att du alltid hittar perfekta guppys. Dela gärna med dig av namnen på butikerna, så provar jag gärna att handla där istället. Du bor i Malmö och jag i Landskrona, så det händer att jag är i svängarna.

molly00
0

jo förstår men jag köpte en ganska ung och frisk hona men det kan ju också varit för att hon blivit stressad

❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

-Cissi-
0

#15 Det är inte alltid man ser om dom är friska genetiskt tyvärr :/

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .