Abborre i akvarium.
Hallå där! Har kollat runt lite på google och hittade en man som har abborre i akvarium.
Då blev jag lite nyfiken på vad ni tycker här på forumet om det.
Jag själv förstår inte varför det skulle vara några problem om man bara har ett stort akvarium inrett som deras hemmiljö.
Men vad tycker ni? :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Tyvärr är det olagligt att ha abborre och annan svensk insjöfisk i akvarium. Jag tror det är hos jordbruksverket man kan söka tillstånd.
Lite synd då jag också skulle vilja ha abborre eller gädda i ett stort akvarium. Men jag tror det kan vara svårt att få vattnet tillräckligt kallt i ett akvarium.
#1 ÄR det olagligt? Det är väl bara olagligt att släppa ut de igen? För jag förstår inte varför det inte skulle vara okej då abborrar är inte direkt utrotningshotade 🤪
Olagligt? Folk har ju anemoner os.v i saltvattensakvarier på västkusten !
Mvh Kaninsköld
#1 har du nån länk till var det står att det är olagligt?
Har tidigare hört att man får ta in och ha i akvarium men att man inte får släppa tillbaka.
Jag har velat haft typ abborrar/gäddor i ett stort akvarium :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
I nationalnyckeln står det att t.ex grönling och nissöga är bra akvariefiskar till akvariet. Med tanke på att nationalnyckeln är Sveriges huvudnyckel vid artbestämmning av djur borde det icke vara olagligt.
Mvh Kaninsköld
Hmm, jag hade ju kollat upp det själv för länge sen och det var tydligen okej om fisken inte släpptes ut igen som sagt. Dock cikrulerar det väldigt många osäkra påståenden på nätet så kan vara bra att kolla upp en extra gång.
Kolla denna tråd
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4d715be7b9cb46222706ac39-gar-det-halla-abborre-i-akvarium
Men då den är gammal behövs säkert uppgifterna verifieras.

Detta hittade jag från Djurskydsmyndigheten från 2005.
4 § Viltfångade djur får inte hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och hobby eller för att användas som foderdjur. Detta gäller dock inte fiskar förutom de arter som omfattas av fridlysning. Detta gäller inte heller ägg (rom) och larver (yngel) av de arter av grod- och kräldjur som i enlighet med undantag i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 1999:12) om artskydd får hållas under en begränsad tid för studier av utvecklingen, men inte som vuxna.
Skynda långsamt så går det fortare.

ja, abborre är ju inte fridlyst, så den får du ju hålla. problemet är snarare att svenska fiskar vill ha kallare vatten än vad vi normalt kan erbjuda inomhus och är ofta riktigt kinkiga med foder.
Man får väll kanske köpa på sej en kylare och mata med typ småfisk :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
det finns juäven info om hur man håller både gädda och abborre på zoopet
abborre
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1527&SOK=1
gädda
Kylare ska inte vara nödvändigt till abborrar då de även odlas i varmare länder :)
Bara det där med temperaturen låter ju jättesvårt och borde väl avskräcka om man inte har bra kyla.
Badtempen i insjöarna är väl typ över 20 nåt, vid stranden. Så det borde vara max temp. Men sen väger vatten mest vid 4 grader, alltså är det bra mycket svalare vid botten. Abborren simmar inte bara under ytan vid badplatserna utan mycket djupare.
Sen är det en stimfisk som vill ha många kompisar.
Men har hört om folk som lyckats hålla abborre vid liv i akvarium några månader. Antar att de dör när det varit varmt för länge, de kanske vill ha vinter.
Vet iaf, pga av vinterfiske, att när de fångar in mört för att sälja dör de fort i 20 gradigt vatten. Mört och abborre borde ju ha ungefär lika krav på skötsel eftersom de lever på samma ställe.
Tror jag tycker att man ska äta abborre ;)
Måste ju bara tillägga att om man lyckas med att ha abborre i vardagsrummet, måste det vara häftigaste karet ever!
Abborre trivs bättre med vanlig rumstemp istället för att kyla vattnet så temp på20-25 grader är inga problem. Dom kan bli riktigt griniga av sig så det kan vara ett problem. Kan hända att just abborre reagerar på nåt i kranvatten så man måste använda Aqua Safe eller liknande om man har otur. Om svensk fisk dör efter några månader bara är inte för att känsliga men man ska vara försiktig med dom när man fångar så det inte blir mycket skrap till exempel. Metar man upp fisk så krok utan hulling minskar risk för skador. Gädda växer fort så behöver ju tyvärr gott om plats. Fisk som till exempel lax, harr, lake däremot är såna som helst har svalare vatten. Ska man släppa ut fisken igen måste man vara säker på att ingen risk för smitta finns som att kanske vanliga akvariefiskar gått i akvariet. Självklart måste tempen få gå upp av sig själv om fisk tas in när låg temp i vattnet.
#13 som sagt så är abborren inplanterad utan problem i varmare länder, på länken nedan står det "Utbredning: Österut i Ryssland och Asien till Kolyma och norra Kina. Söderut till Pyrenéerna, södra Frankrike, norra Italien, nordöstra Grekland, norra Turkiet, Armenien, norra Iran, Turkmenien, norra Kazakhstan, Mongoliet och norra Kina. Vidare i östra Canada och nordöstra USA. Inplanterad i Australien." http://www.fiskbasen.se/abborre.html Så temperaturen på vattnet borde inte vara några problem. Har stött på några som har abborre i akvarium hemma, bl.a. på sidan "akvarister" på Facebook :)
#14 o #15 nästan så att jag får tro på er ;) Nä men det är skönt att man kan lära sig något nytt varje dag.
Däremot misstänker jag att det kanske inte är så lätt för en fisk att vara med om en så stor omställning, från sjö till akvarium.
Tänkte på pHvärdet också. Borde bli lite omställning från sur sjö till basiskt kranvatten.
En liten intressant grej är ju att zoopet skriver pH på 7-8 medans sjöarna här i kring mig är lite sura.
Sen måste jag säga att det går att håva abborre, när de är mindre simmar de ofta tillsammans med annan småfisk. Visst det kanske kräver lite mer, men jag vill verkligen inte uppmuntra till att kroka fisk, så vida den inte ska ätas för då får de en snabb avlivning efter kroken. Enligt mig är krokar utan hulling att plåga djur i onödan. Men det är min åsikt.
Lake är ett tufft djur!
Ett tips om man vill ha abborre i ett kar är att ta med vatten dunkar dit man fångar in fisken och ta det vattnet med hem.
Ja jag skriver ju bara utifrån det jag har läst så kan ju inte garantera att det är rätt ;) skulle kunna tänka mig att abborren lever i väldigt olika miljöer. Den finns ju både i sötvatten och bräckvatten och i flera olika världsdelar :) men som jag har förstått det så är de ganska kräsna på vattenkvalitén.. Meen jag är nog inte rätt person att informera om det ;)
Krok utan hulling är väl mindre skadande än en med hulling som riskerar att fastna.
Exakt vad abborre kan reagera på i vissa kranvatten kan man undra. Tror inte man vill se inuti vattenledningar.
#17 Gör just så även ibland bara för vattenbyte med vatten i hinkar till mindre akvarium. Kan bli lite undrande blickar när man lastat in tror som mest 12stycken 10liters hinkar i bilen. Har fått frågan om jag tar prover bland annat.
Det finns ju tusen olika saker som kan vara kinkigt för fisken. Men jag tyckte det var smart att ta med sig vatten från fångstplatsen, kan man kolla olika värden på det så vet man vad man ska sträva efter. Lättare om man har en mall att försöka hålla.
Så kan det ju vara så också att abborren kanske inte trivs så bra i vissa sjöar, men är den fisken som klarar sig bäst där ändå.
Vem vet,kanske finns något lurigt och dumt i vattnet som typ löser ut när det blir lite varmare och att det är det som gör att Abborren inte mår bra. Och då har jag kopplat det till varmt vatten bara för att det är enklare att förstå.
Har haft tillgång till grundvatten uppumpat med pump och inga problem med abborre. Sen flyttade till annat akvarium påfyllda med kommunalt vatten ur kallvattenkran och där abborrar, inga andra, ställde sig på botten och mörknat med fenor hopfällda. Men inga problem när provade med Aqua Safe i vattnet. Tillbaka till första akvarierna och inga problem. Kollade då med kommunen hur/om dom behandlade vatten innan ut i rören till hushåll. Det var samma grundvatten utan någon behandling då det var så bra vatten och dom förstod inte heller.
Men abborrar är fina i akvarium annars. Har haft och kommer att göra iordning ett 540liters för bland annat abborre. Behandlar vildfisk som man gör med vanliga akvariefiskar. Om det till exempel av någon anledning skulle behövas så medicinerar jag även om det är gratis fiskar.
#22 Hur har du gjort med infångandet tidigare?
jag har i tanke att göra ett biotop kar av vår sjö som vi bor 50m ifrån. utan doppvärmare, och med realistisk miljö. med några små abborrar, små mörtar, och nån snorgärs. vi får se om det blir något i framtiden :) gör gärna en tråd om någon skulle vilja följa.
Vi testade på något sånt på skolan när jag gick djurvårdslinjen.
Vi försökte efterlikna en svensk sjö och hade svenska fiskar.
Det funkade ett tag men det visade sig va svårt att få samma typ av miljö för att fiskarna skulle trivas.
Tyckte inte heller att det var lika trevligt som vanliga sötvattensakvarium eftersom våra svenska sjöar är väldigt grumliga vilket vi skulle efterlikna så det såg ju inte så roligt ut i akvariet i mina ögon.
Det går ju säkert men det är nog svårare än man tror :P
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Håvat och metat bland annat.
Gärsar är fina men lite sävligare så kan ha svårt att hinna med vid matning så man får ha koll att dom inte magrar av. Då får man lov att flytta till eget och mata på lite. Tycker att gärsar påminner om pansarmalar på nåt sätt.
Jag har även hört att abborre ska vara envis med att inte äta i början - och på så sätt svår att få att börja äta annat än just levande fisk.
Men ska man då fånga in massor av yngel under sommaren - och under vintern ge egenuppfödda yngel från andra akvariefiskar? Har hört att abborre även äter räkor.
# 19 Klart krok utan hulling gör mindre skadad :) Men jag har problem med sportfiske, där de kör utan hulling bara för att kunna släppa i fisken igen. Jag erkänner att jag är fast i mina tankegångar när det kommer till hullingar och inte hullingar.
Därför jag tycker det är så mycket bättre att håva :)
Skulle vara kul att se en tråd med bilder och text om akvarium med svensk fisk, och kanske andra vattendjur också :)

Hur stort kar behövs för säg, 7-8 aborrar?
Skynda långsamt så går det fortare.
#28 Fast det värkar ju mycket svårare och man ska försöka håva upp dom ur vattnet, har försökt det säkert tusen gånger när jag var liten i strand kanten där det är massa små stimmfisk.
#29 Det beror nog på hur stora dom är i början men minst 200l skulle jag säga
De ända problemet som jag ser med fisk från våra sjöar är att de ofta har parasiter och sådant. Så man bör vara försiktig med hovar och sånt att man inte använder samma saker i "vild akvariet" som i de vanliga akvariet så man inte sprider nått skit.
Maten kan oxå vara lite svårt, men man får vell köra levande och sen gå över på frys och när fisken känner sig trygg kanske den kan ta pellets. En kompis tog in massa mörtar på skoj, dom klara sig fint men va så sjukt fega, man fick smyga förbi akvariet och om man gjorde en hastig rörelse så hoppa de hej vilt där i.
Temp och vattenkvalitet är inte så svårt, vet en man som fått en abbore från svensk sjö att gå i saltvattens akvarium, haha. Så de är inte så ömtåliga och känsliga som man kan tro.
Stort akvarium är att rekommendera jag hade inte haft mindre än 500 liter. För de fiskarna är vana vid stort utrymme och då ska man vara försiktig med att tränga i dem i för litet. Mycke gömställen är vickigt och att akvariet står lite skymt så de inte är för livat runt de.
# 30 inte är det lätt att håva inte. Men tar man små abborrar som simmar med småfisk så ska det funka. Man har en riktigt stor håv som man sänker ner i vattnet, lockar dit firren med havregryn eller dylikt och sen står man jättestilla tills man ser att rätt fisk är ovanför och då drar man upp håv och allt. En båt underlättar nog.
Visst inser jag att det är lättare att meta upp dem, dessutom får man större abborrar då. Men då får man skadad fisk.
ja att ta småfisk ger nog garanterat bättre resultat. en abborre på 5 cm kan vara någr år(minns inte hur fort de växer) o med andra ord är det många år i det vilda och svårt o anpassa sig efter fångenskap. tar man yngel vänjer de sig nog snabbare, precis som alla djurbarn.
#33 fast samtidigt kan unga individer vara känsligare men man får ju prova sig fram.
Så skulle man ju kunna göra :) om man metar så får man ju upp större fisk som sagt men tycker att det är bättre med mindre så är det nog kanske lättare att vänja dom
Brukar inte vara så svårt att få vildfisk att äta. Till rovfisk kan man peta in pellets i räkbitar innan dom tar pellets. Att börja med små akvarium kan vara lättare att få igång ätande ibland så fisk inte behöver leta upp maten. Parasiter är nog mest storspigg jag märkt av men då är det istället otroligt vanligt med inälvsmask och löss på såna tyvärr. Elritsa kan vara vanligt på oxå. Är det någon man nog faktiskt borde medicinera även om inte svullnat upp av mask, än, är det spigg.
Nervös kan vildfisk kanske vara lite i början men är det något stort bredvid så kan det ju vara farligt i naturen.
#28 Är ingen sportfiskare men att ligga på en brygga och meta med kort spö/pinne och lina så man ser kroken och kunna välja fisk kan vara trevligt. Bara att ligga och titta på spigghanar som lockar honor och vaktar yngel är kul. Tar man spigghanar är det inte fel att undvika såna med yngel tycker i alla fall jag. Att traska runt i vadarstövlar och vända på stenar efter till exempel simpor utrustad med håv och hink är spännande oxå. Men man får vara beredd på blickar och kanske frågor då.
#30 Hehe om man inte redan längta efter sommaren gör man det nu :)
#37 De är ju vild fångat som är svårast att få att äta… Parasiter kan finnas på alla fiskar i våra sjöar. Mört har jag sätt mest på typ 9 av 10 gånger men även aborrar, göddor gös osv.
Möjligen att vissa kan vara lättast att få igång med maten om den rör sig. Slipper dom gå själva blir dom modigare och kan trigga igång varandra oxå. Sitta vid akvariet och bara titta på, läsa nåt eller varför inte surfa här så får fisken lite chans att vänja sig vid rörelser. Sen tänka på att vara stilla när man testar med mat. Parasitrisk borde vara större med vilda än odlade. Men ärligt talat är jag mer "orolig" för att få problem med till exempel en Platy än med en inhåvad mört. Det kan i och för sig skilja från olika platser med parasiter eller annat otrevligt. Tyvärr kan det ju vara så med olika affärer oxå.

4 § Viltfångade djur får inte hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och hobby eller för att användas som foderdjur. Detta gäller dock inte fiskar förutom de arter som omfattas av fridlysning. Detta gäller inte heller ägg (rom) och larver (yngel) av de arter av grod- och kräldjur som i enlighet med undantag i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 1999:12) om artskydd får hållas under en begränsad tid för studier av utvecklingen, men inte som vuxna.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
:)
#41 läs svaret i #8 så ser du ju vad som gäller som jag har förstått
Delen om man får eller inte får ha abborre i akvarium i #8 stämmer.
Har någon av er här på forumet haft abborrar förut? Skulle vara lite intressant att få reda på vad de äter också! Har hört räkor tidigare.. Men hur ger man de levande fiskar? Köper man dyra akvariefiskar då eller hur har ni gjort?
Skadade/magra abborrar tar man inte in såklart. Låt dom vara utan att prova med mat några dagar minst så dom får chans att lugna sig lite i alla fall. Lite mysis kan man till exempel prova med först eller vanliga räkor som klipper i små bitar. Äter dom inte så håva upp maten efter ett tag så den inte bara ligger och blir dålig. Kan vara trevligt att ha någon annan art oxå som id, mört eller annars ett litet gäng abborrar. En fördel med flera fiskar är att blir modigare fortare och triggar varandra. Sålänge dom inte börjar magra av är det ingen fara men ibland kan det tyvärr vara levande för att få igång ätandet så håva in små till exempel mörtar, löjor blir det då. Finns olika pellets för rovfisk som är bra att peta in i räkbitar innan dom tar pelletsen för sig. Har haft en del olika svenska som abborre bland annat. Just nu har jag bara ett par små simpor och en gös. När isen släpper blir det först några fler simpor.
#44 Jag har haft abborre som labbdjur. Då hade jag ganska små (9-10 cm) som var vildfångade (med nät). Att äta fick de framför allt vattengråsuggor (som var det djur jag egentligen studerade) och maggots, men även röda mygglarver.
Det som är lite tråkigt med vildfångad fisk är att de kan vara så väldigt rädda. Jag hade fyra akvarier (om man nu kan kalla plastlådor från ikea för akvarier) med 5-6 abborrar i varje och en grupp var så rädd att jag fick utesluta den från experimentet (som som sagt gick ut på att äta de skulle äta vattengråsuggor). Fast man kan ju ha tur och få modiga individer som mina andra grupper var. Och det är en sak jag tyckte var väldigt roligt med abborrarna: de hade väldigt stor personlighet.
Men skulle jag ha abborre som akvariefisk skulle jag nog ta kontakt med en fiskodlare som sysslar med abborre, för sådan fisk verkar mer lätthanterlig.
När jag fånga fisk till akvarium så fångade jag små individer mellan 2-4cm, dom är lättare att få att äta lite vad som helst o dom lär sig att inte bli så rädda med.
Jag fånga små damm rudor ca 2cm och hade dom i mitt vanliga akvarium när dom blev en 4cm, den sista som var kvar blev en 20år gammal o ca 18cm, han var för glupsk kvävdes med en Kardinaltetra i mun.
Men det va ett litet mysigt gäng dom här damm rudorna såg ut som små nallebjörnar 😉och dom va först framme när det vankades mat o man kunde ta på dom inte det minsta rädda. Väldigt tåliga dom klara sjukdomar, vanlig akvarietemperatur året om.
Jag har även haft Elritsa i akvarium men dom är mer kinkiga med vattentemp, nitrit, sjukdomar och även skygga men hanen är väldigt vacker när han är på lekhumör dom blir inte så långa max en 10 cm.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Jag ska starta upp ett abborekar till sommaren. Jag tänkte göra små fällor av petflaskor att fånga dem i då jag inte vill ha för stora fiskar. Jag inbillar mig att yngre fiskar är lättare att anpassa, och är lite nyfiknare än äldre. De har ju i varje fall inga problem o tugga en i tårna när man badar:)
Jag tänkte ta en petflaska och klippa av toppen (så jag får en konfomad del och en cylinder. Sedan vänder jag toppen ut och in och drar en sträng silicon runt så den sitter kvar. Lägger lite sten i så att den håller sig på botten (och en lina så den inte driver iväg och lite ätbart där i. I trorin sla bara småfisk kunna komma in och de mest korkade hittar inte ut igen. I teorin som sagt..
Vildfångade abborrar har jag aldrig haft problem med att komma igång. Nät känns som väl stor risk för nätskador på dom även om "skraptåligare" än vitfisk. Vattengråsuggor är bra som både käk och lite renhållare på botten innan uppätna.