Skadad äppelsnäcka
Jag upptäckte här om dagen att en av mina äppelsnäckor har ett hål i locket/dörren, när han klättrar på glaset så ser man även att hålet går igenom hela foten.
Han/hon är pigg och äter som vanligt, men går lite långsammare då den inte får lika bra fäste som tidigare.
Någon som varit med om detta och vet vad det beror på?
De får kalk i form av krossat äggskal som jag byter ut lite då och då.
Som mat får de tex broccoli eller algtabletter.
I karet bor 7 guppys, 2 Ancistrus och 3 äppelsnäckor.
// Sofia
Kanske ska tillägga att alla snäckor är ca 6 månader gamla.
// Sofia
Ingen alls som har någon fundering?
// Sofia
Alltså ett hål i foten? inte skalet? Utan vävnaden på foten? 🤔
Om det är skalet du menar…vet du ph värdet i vattnet? och kh värdet?
Nej inte skalet, utan bara själva locket/fliken som de stänger. Och eftersom denna flik fälls bakåt så ligger den på bakre delen av foten och hålet går alltså rakt igenom (ja vävnaden) Ska försöka få det på bild, riktigt svårt att förklara.
Har bara såna multitest-stickor som jag testar vattnet med, och de visar inget negativt. Resterande fiskar och snäckor mår dessutom bra.
// Sofia
Okej. Har du en kraftig pump i akvariet?
Vet att det är lätt hänt att snäckorna fastnar med foten så sulan fastnar i pumpen.
Nej ingen kraftig pump och bottenmaterialet är snällt.
// Sofia
Finsn absolut inget ställe i akvariet där den kan ha fastnat. Ser verkligen ut som den fastnat i en pump med sulan. Finner ingen annan förklaring 🤔
Så himla konstigt, nåt galet har ju hänt, men tycker jag varit så himla noggrann med inredning för att undvika skador :/
// Sofia
Har sett sånt hål i "dörren" tidigare hos en av min mammas äpplen och har misstänkt att det kanske har nått att göra med att när dörren är öppen och snäckan är ute och vandrar så ligger dörren och skaver mot skalet, men om den har hål i foten oxå vette tusan vad det kan vara 🤔
Kanske skal röta? finns det ens?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag har faktiskt funderat på om det är "skavsår", det är ju inte helt omöjligt för som du säger så är hålet PRECIS där dörren ligger mot skalet.
// Sofia
Kan ju säkert kunna vara så att sulan fastnat i "dörrklämman" några gånger och riktigt ordentligt en gång…hum🤔
Mycket konstig skada får jag säga….
Hoppsan, bilden blev visst liggande, men hoppas ni ser ändå.
// Sofia
Kan du ha lågt PH i vattnet så det fräter på skalet?
Nej det ligger enligt mina stickor på ca 7. Och hade fallet varit så, så hade det nog visat sig på resten av snäckorna.
// Sofia
#11 Jo men om det skaver upp ett hål i dörren så borde det ju inte gå genom foten på snäckan :/ och det ser inte ut som dörren är allmänt svag/porös.
Skulle nästan tippa på att det är nån sjukdom.
Min mammas snäckas dörr var allmänt svag och snäckan blev väldigt dålig när foten började synas igenom, och den snäckans hål såg annorlunda ut än ditt..
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Hoppsan. Det ser ut som att någon fysiskt har slagit snäckan med en spik eller något. Mycket udda skada!
Tyvärr kan man inte göra något åt saken. Jag hade bara låtit det vara och självläka. Skadan på dörren är nog bara att låta vara. Den kommer ju inte läka.
Kan inte annat än att hålla med de flesta här. Snäckan måste ha fastnat i något och på så vis skadat sig själv vid förflyttandet av sig själv. Tänk lite mer på vad du har i akvariet, större stenar, rötter med kvistar, dekorationer med ställen där de kan fastna osv. Jag har själv äppelsnäckor och en av den har skadat sig lite i kanten och jag upptäckte att en av rötterna hade en lite vass kvist som stack ut lite vilket jag tog bort.
Att en pump har gjort det precisa hålet har jag lite svårt att tro om inte pumpen har vassa kanter nånstans. Hoppas du finner problemet i akvariet.
Tack för svar!
Det skulle i så fall vara roten, men kan ändå inte riktigt förstå då den inte är särskilt vass. Har hur som helst bytt ut den mot en med rundad, så vi får hoppas att det inte dyker upp fler skador!
// Sofia