Landväxt i vatten?
Tyvärr vågas detta inte på, då växter dels kan vara direkt giftiga, och dels dö av inom en månad :) Eller om man har otur, några dagar.
I djuraffären kan man ibland se små dracenor säljas som vattenväxt. Och inte ens det rekommenderas då de bara ruttnar bort och inte växer något märkvärdigt.
Så tyvärr :)
(Fredskalla kan man däremot sätta ner i ett hål i täckglaset och låta rötterna vara i akvariet. Det ska tydligen hjälpa till att rensa akvariet på tungmetaller och gifter).
Ok, då vet jag att jag inte ska testa iaf :)

#1 Då borde jag kunna sätta en fredskalla hos salamandrarna då? Frågan är vad den tycker om belysningen..kanske kommer för nära.
Skynda långsamt så går det fortare.
Ja :) Jag har en stor kalla som jag delat upp i 5 mindre bitar och har hos grodorna. Den står med rötterna i vatten och slår skott.
Saken är ju som du säger att den inte ska brännas på belysningen :)
Fast ampellilja ska man ju tydligen kunna ha i akvarium?
Mvh Kaninsköld

#5, det är med den som med fredskalla, den kan ha rötterna delvis under vattnet. i akvarium ruttnar plantan efter några månader med risk för att man förstör hela balansen i akvariet och alla fiskar dör.
generellt, om man ska ha en tummregel, finns det inga växter som kan leva både under ytan och ovan ytan.
#6 Fast tumregeln gäller ju bara generellt , javamossa kan ju leva både över och under vatten :)
Mvh Kaninsköld

#7, absolut, det var därför jag skrev det som en generell tumregel ;) håller man sig till det kommer man i alla fall slippa ruttnande vatten och fiskdöd. sedan finns det alltid undantag åt båda hållen, även om vattenväxter generellt klarar sig i fuktiga miljöer ovan vatten bättre än landväxter klarar sig under vatten.
för nybörjare som läser tråden kan det vara klokt att generalisera och gå efter regeln att landväxter hör inte hemma i akvarier. det går även jag efter, trots en 10-12 år i akvariesvängarna.
Ooh det här med fredskallan var ju intressant, det måste prövas.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Man kan säga såhär.
Nästan alla vattenväxter går att konvertera till land om fuktigheten är hög nog. Sladdriga växter som hornsärv och vallisneria är svåra, men alla mossor och hårdare växter går att tvinga upp på land i ett mycket vått terrarium.
Men att konvertera åt andra hållet är mycket svårt. Växter som väl GÅR att få att överleva och växa i vatten 100% är i alla fall sumpväxter :)