Posthornssnäckor
Hej!
Jag hade tänkt skaffa några posthornssnäckor som extra städpatrull till mina akvarium🙂
Behöver dom ha något speciellt i inredningen (typ kalksten eller nåt liknande)?
Äter helenasnäckor upp dom?
Hur är tillgängligheten på blåa, rosa, gula, vita och svarta?
Vad är rimlig pris för respektive färger?
Är det något mer man bör tänka på?
//Wille
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Jag har blå och bruna till salu. samt sandsnäckor. :) PMa mig.
Nja, visst mår skalet bättre av faxe i karet men detta skyddar enbart skalet för att stärka det måste dem få i sig det i födan. Weekendfoder eller vitakrafts kalksten med alger i är en favorit. Sen äter dem det mesta färska grönsaker, räkor, mygglarver och räkmix.
För att skalet inte skall frätas skall ph:t ligga på minst 7 och upp till 8 skulle jag säga. Sen att hålla en temp mellan 20-28grader ungefär så bör dem trivas.
Men sen har jag varit med om att jag haft svårt att flytta över posthorn i större kar. Har misstankar om att det kan ha varit svårt för dem att komma upp till ytan efter syre eller så har något annat hänt🤔 Ingen aning dem stor triv i små kar hos mig iallafall även om jag inte alltid sköter de där små karen så har frodats av bara den ^^ Så kör på det är mycket vänliga djur och vackra dessutom!
Vet du ifall 35-40 cm är för långt till ytan?
Möjligen att små bebisar skulle bli lite vilsna i ett såpass stort kar men tydligen är det flera stycken som lyckas hålla posthorn i alla sina kar. Du kan ju alltid pröva. Annars kan du ju köpa en fiskbehållare eller ett mindre kar att ha dem i tills dem vuxit till sig eller pröva med vuxna snäckor först? Det är väl mest de första dygnet som skulle vara jobbigt dem bör ju vänja sig.
Kolla om det finns andra som har posthorn i djupare kar. Hos mig funkar det inte eller så gömmer dem sig någonstans 😐
Har ett 30L akvarium också, ca 30cm upp, dock helenasnäckor i.
Annars så har jag en yngelbytta som flyter i akvariet och mamma har 2 större vaser jag nog skulle kunna låna.
Jag har just nu posthorn bebisar i mitt sexkantiga 60l och är väll ca 50cm högt och dom har inga problem.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag har prövat tre gånger i mitt kar och dem har dött/försvunnit efter någon vecka "/ Har ingen aning om varför…
Handlar väl bara om att dem ska etablera sig och påbörja med förökningen inte haft problem inågot av mina kar men svårare ju större det varit "/ Min personliga erfarenhet….
Ja det som funkar hos en behöver inte fungera hos en annan :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ja precis. Får väl hoppas att det funkar för dem flesta då…erm utom mig vad jag vet ^^
Helenasnäckor äter vuxna posthornssnäckor. De är riktiga mumsbitar för helenasnäckorna så kombinera inte dem om du vill behålla posthornssnäckor =)
Flikar in med en fråga här.. Måste man ha täckglas till posthornssnäckor? Tänkte starta en vas, men den har inget täckglas.. Kommer de klättra ut eller håller de sig i "akvariumet"?
Jag har inget täckglas till mina och dem har aldrig rymt :) så det ska nog inte vara några problem :)