vet du vilken leverantör som din djuraffär har?
Finns bara ett fåtal fiskleverantörer i hela Sverige - så de flesta affärer får fiskar från samma ställen
Jag har köpt dom ifrån arken zoo och djurmagazinet i umeå
www.idasvardag.devote.se <3
okej ska ta och kolla vad som dom erbjuder här i umeå :)
Där jag jobbar tar vi guppys från Singapore och de har inte så bra kvalitet kan jag tycka. Som redan sagts, vill du ha bra gyppys så kolla runt bland privatpersoner eller föreningar.
finns väl ingen leverantör som heter singapore???
Såg i Guppy-bildtråden att dynamitella kanske skulle sälja lite yngel:
Jag har ett 50-tal yngel från vildguppys i "guppygloben" nu, som är på tillväxt. Tänkte lägga ut dem på annons sen :) Jag kommer skicka, om det finns tillräckligt med intresse.
vi köpte ifrån arkens zoo i uppsala, det var nog precis en månad sen o än så länge lever de, de har hunnit ge nästa generation på ca 20 Guppy yngel ifrån 4 olika brudar. Jag var dock extremt petig o tålmodig med hela släppa-i-akvariet grejen. 1 krm akvarievatten in i påsen varje halvtimme i 2 timmar, sen öka långsamt till 1 tsk, 1 msk, 1 dl osv. Om de just är så himla ömtåliga mot bakterier för de har left i antibiotika o salt så är det ju bara bra om man tar tiden o vänja deras lilla små kroppar någolunda vid hemmavattnet.
#8 Singapore är ett land ;) och många leverantörer tar in guppys där ifrån.
#11 de där är ju jätte bra! Så ska man göra med alla lite känsligare fiskar
#11 tyvärr får jag nog säga att det inte skulle hjälpa om det är så att det är från "fel" leverantör ett immunförsvar tar längra tid att bygga upp än 2 timmar… du får nog bara hoppas att dom köper in från rätt ställe… eller fråga…
#10 Det inlägget är lite gammalt, men vem vet :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#13 jo jag misstänkte att det är så, fast 2 timmar för en pluttfisk kanske är som nån dag för oss? men jag har endå känslan av att det är bättre än att släppa i större mängd på en gång o sen efter nån timme släppa i dem :) jag kommer i alla fall fortsätta med det, som sagt de är fortfarande jättepigga o glada efter 1 mån o grizzly är väl inte kända för o ha de friskaste o starkaste fiskarna.
Ja, mina inlägg kan man aldrig lita på! En månad senare sitter jag istället och odlar pansarmalar eller kardinalfiskar ;)
Men bor du nära Landskrona kan jag sälja dig lite vildguppys ändå. Av ren slump skaffade jag nya för två veckor sen :)
vet någon som säljer guppys här i umeå nära stan eller ngt sånt???? skulle vara intresserad av två honor
#17 Men de kan ju variera vart leverantören tar in sina guppys ifrån, ibland kan de finnas bättre erbjudanden och ibland blir de singapore för de är billigt. Singapore är standard, men ibland har man tur och får svensk odlat. Så är de för oss iaf.
okej så är det inte för oss vi tar från en leverantör som vi vet har bra fisk då vi vill ha nöjda kunder…
#14 Ops - sant. Missade det 😇
#20 vart tar eran leverantör guppys ifrån då?
det e ju dock det jag inte vet… :( men jag vet att våra har fin kvalitet då dom från vår förra leverantör nästan dog i butiken…
Någon hinna över ögonen skriver du? Du råkar inte ha bild på det för det låter inte bra.
nej inte nu för jag är i skolan men sen kan jag lägga upp en bild om jag får ngn bra :)🙂
Är detta dina första fiskar Max? Har du kollat vattnet mot nitrit? När gjorde du senast vattenbyte?
Att en fisk ligger ner på det där viset är inte normalt, utan hon ser ut att må riktigt dåligt.
Jag tycker som matsdotter att det där är inte bra och då ska du inte köpa in nya guppyn förrän du vet vad som orsakar problemet. Läste nånstans i tråden att du vill köpa guppyn men tycker du ska avvakta och ta reda på vad problemet är först.
Det kan vara problem med vattnet och har du något test hemma mot nitrit, ammoniak osv ? Ett måste att ha i hemmet enligt mig är i alla fall mot nitrit. Det måste man ha! =) Sedan finns det tester mot andra saker som man kan köpa.
Jag kunde inte utifrån bilden se att det var något konstigt men nu ser jag bara från ryggsidan men att en fisk ligger på botten på det viset är inte bra.
Är det nytt akvarium som du precis har startat upp?
Mina guppys dog hela tiden men när jag startade ett low tech akvarie så lever dom bättre än någonsin…..ja allt fungerar bättre & det är ju rätt kul när fiskarna inte avlider efter bara några dagar.
Guppys från Singapore är lika hållbart som att köpa snittblommor.
Jovisst, man kan väl ha tur att en snittblomma slår rötter så att man kan plantera den, men det är inte standard..
Kan faktiskt inte förstå varför det inte startats bojkott mot dessa importerade guppys än.
Svenskodlat.
Annars kan det vara.
#30 jag upplever de som standard då väldigt många typ alla leverantörer tar in guppys där ifrån. Svenskodlat är mer ovanligt och man ska nästan ha privata kontakter för att få tag på de till butik, tyvärr. Och en svensk Guppy uppfödare kan nog inte hålla en djurbutiks tempo. Men ibland så! När vi får in svenskodlat så ser man skillnad på en gång, mycke finare och livskraftiga individer. Plus att man ej kan ha Singapore guppys med svensodlade ex. svärdbärare då guppyn bär på något som tar dö på de svenskt odlade. Riktigt skumt.
Men att Singapore-guppys ens är ett alternativ?
DEt är ju inget riktigt alternativ! Det fyller inget behov, om man inte vill ha en "bukett färglada tulpaner" några månader i karet.
Då är det väl bättre att folk slipper misslyckas med dessa fiskar, som borde vara så enkla och enbart sälja Guppy När det finns riktigt Guppy.
#32 ja men det finns ju dom leverantörer som har vettiga guppys som lever den längden dom ska utan att dö av någon sjukdom efter typ 1 månad…