Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 18549 ggr
atlanta
0

Lagligt i skål

Tycker det är så mysigt att ha en skål stå på köksbänken, min fråga nu är: Är det något som är lagligt/ok att ha i en guldfiskskål? Vet att det inte är ok med fisk, men kan inget om snäckor och räkor. Skulle det funka med nått av det? Eller ska de oxå ha större utrymme?

• Redigerat 2021-12-11 12:36 av Draken
[Hallonbåt]
0

Inte en aning, men jag dök på den här boken som kanske kan ge svar/råd? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0793805732&r=1

xanna
0

Jadå. Det är lagligt/ok att ha guldfiskskål. Däremot är det inte ok att välja fiskar eller djur som behöver stora ytor, flera revirhävdande djur på en för liten yta, eller ha enskillda individer av en fiskart som vill vara i stim.

Så en Guldfisk i en guldfiskskål är inte att rekommendera. En flock Körsbärsräkor på 8-15 råkor däremot kan trivas mycket bra i en välplanterad skål.

Killifiskarna har vackra arter som trivs bra i välplaterade små miljöer, men de hoppar gärna ur sina kar. Så man måste ha täckglas för dem.

Dvärgkardinalfisk kan du ha ett litet stim av i en guldfiskskål…

Du måste helt enkelt hitta fiskar, räkor eller snäckor som inte bara tål, utan även mår bra i små miljöer. Det finns.

atlanta
0

#2 Åh vad kul Glad Ska kolla upp de du nämde och se vad som kan passa. tack för hjälpen Glad

Fridaaaa
7
Du får inte ha klotformade akvarier

Grundregeln är att du inte får hålla fiskar i klotformade akvarier. Anledningen är att det är svårt att uppfylla fiskarnas krav på volym, syresättning och inredning i dessa. Ett akvarium syresätts naturligt genom vattenytan. I ett klotformigt akvarium blir vattenytan för liten för att syresättningen ska fungera naturligt och därför uppstår lätt syrebrist i vattnet.

Står det på jordbruksverket

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

plutopellis
0

Länka gärna så fler kan läsa.

plutopellis
0

Tack Glad

Fridaaaa
0

#7 Vasegod :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

plutopellis
0

Oj då, alla Kampfisk och kilifisk odlare där ute får problem om de läser denna sidan Flört

xanna
1

#9 Nej då. Anledningen till att jordbruksverket inte rekommenderar det är ju för att, jag citerar:  "Anledningen är att det är svårt att uppfylla fiskarnas krav på volym, syresättning och inredning i dessa."

Idag finns det guldfiskskålar med inbyggda pumpsystem och det finns större variation på möjligheterna att ge bra belysning så att växterna trivs i uldfiskskålar. (Problem att inreda snyggt i skål kvarstår dock.)

Så länge Man ser att till att fiskarnas krav på syresatt vatten, volym och inredning tillfredställs, så är det inga problem.

plutopellis
1

Jag syftade mer till rekomendationen att fisk inte ska gå i kar under 40 liter. Den rekomendationen håller inte många Flört

Om guldfiskskålen håller minst 20 liter skulle man ju kunna ha en Kampfisk i den de kräver ingen ytrörelse eftersom de går upp och andas själva..

[dynamitella]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en "perfekt" inredd skål som fyller alla krav (dessutom rymmer den 60 liter) :) Så det är inte alls speciellt svårt. Bilden direkt i inlägget är min skål.

Det viktiga är däremot att välja en skål på MINST 30 liter. En 20 liters skål tillåter inte mer än ca 13 liter vatten. Resten är sand och växter och inredning för att uppfylla kraven. Så leta hellre upp en enorm skål och vänta lite längre :)

Tips på inredning för skålar (i mitt tycke är grönt vackert. Och det är självdrivande ju mer växter man har. Självklart beroende på djurart):

(bäst av alla!): http://www.youtube.com/watch?v=W9vkHe84xKk

http://i1111.photobucket.com/albums/h470/viper3770/Aquarium%20Biorb%20105/photo.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=ImjZUZa8jkU

http://www.youtube.com/watch?v=Pwt-wA1SFlE

Ps. Behöver du hjälp med växttips och djurarter som kan fungera så fråga bara, så kan jag sammanställa en kort lista.

atlanta
0

Shit, insåg nu när jag plockade fram skålen att det var MYCKET mindre än jag trodde, bara 8 liter =/

#12 Jättefin skål Glad

[dynamitella]
0

Tyvärr kan du inte ha något djur däri. Möjligen någon posthornsnäcka bara.

Har du intresse av att leta upp och köpa en stor skål? Eller ska vi liksom, överge idén? :)

atlanta
0

#14 Jag får lägga det på hyllan så länge, ill få igång mitt lilla akvarium ordentligt först sen kan jag lägga pengar på en stor skål =) Tack för hjälpen, kanske hör av mig med nån fråga om akvariet istället =)

[Hallonbåt]
0

# 12: Den var verkligen läcker - som en fiskjordglob! Skrattande

lol girl
0

#12, vart har du hittat den! :O Super häftigt! :)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

[dynamitella]
0

Det är en gammal gatlykta :)

lol girl
0

#18 gud vad häftigt! :D

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

[tlundegard]
0

Får man fråga varifrån du har fått den? :D

[dynamitella]
1

Pappa jobbar på kommunen :) Så dessa skulle slängas och stod vid en kontainer på jobbet.

[Seaside]
0

#18 Återvinning när den är som bäst 🙂🙂

Stargayzer
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0:
Gammal tråd, men det kan värt att uppdatera med lite av det senaste. Tydligen varken mår eller trivs guldfiskar särskilt bra i små kupor (formen har alltså inget med saken att göra utan det är volymen), vilket däremot en ensam Kampfisk tycks göra. Se artikel i GP:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/guldfisksk%C3%A5l-r%C3%A4cker-1.1222320

Ganska typiskt, tycker jag. När det byråkratiska Sverige ska hjälpa till och skydda akvariefiskar så blir det precis tvärtom, att det är regelverket som skadar dem istället. Man kan verkligen undra varför politikerna inte anlitar riktiga experter när det ska besluta i sådana här frågor.

Det finns också en gammal myt om att guldfiskar skulle ha ett koncentrationsspann på ca 3 sekunder och därför går att ha i små skålar, att de simmar fram och tillbaka för att de inte kommer ihåg hur det såg ut på den ena sidan av är skålen när de kommit till den andra, men det har visat sig vara helt fel. De kan till och med lära sig och minnas vägen till ett matförråd i en relativt komplex labyrint (se bifogat YT-klipp med Mythbusters).

Däremot är det så att när guldfiskar befinner sig i en miljö med för lite vatten så är de tvungna att simma fram och tillbaka hela tiden för att få tillräckligt med syre (se bifogad länk till artikel i GP), något som kan ha bidragit till att myten uppstått (Obs! Ej bekräftat).

Simma lugn!
SG

Sten är som gjord för att bo i en guldfiskskål. Nu deppar han i det flotta vattenpalatset dit han flyttades efter en anmälan. Kvinnan som anmälde är osäker på
Draken
0

#23: Artikeln publicerades i Juni 2006, den är alltså 15 år gammal. Det ä'r djurplågeri att ha fisk, oavsett art, i en guldfiskskål. Skulle jordbruksverket se det, då blir du fråntagen alla rättigheter att hålla djur överhuvudtaget.

Tråden låses nu för ytterligare kommentarer då den är 8 år gammal.

// Admin

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Inlägget är låst för nya kommentarer