Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2468 ggr
Osterang
0

Nybörjare kampfisk

Jag har bara haft ungfödare och tetror förrut när jag har haft akvarium, men funderar nu på att starta upp mit lilla akvarium och ha en kampfiskhanne där. Undrar bara om jag kan ha en hanne och så småningom två honor i ett ca 54 liters akvarium? Eller är det för litet? Kan man ha någon slags tetra ihop med dom och spelar det någon roll vilken slags sand man har? Har nämligen funderat på att skaffa svart sant och många gröna växter så det blir ganska tätt med växter i akvariet..

KerstinL
0

Kampfiskar ska helst gå en och en, det är (oftast) stressande för dom att gå flera i samma kar.. en del fungerar det för och andra inte, jag chansar inte. Mina går en och en tills jag vill ha en lek, då sätter jag in den uppmatade honan till hanen, sänker vattennivån och höjer tempen till ca 28 grader.

Jag har nämligen varit med om ett antal dödsfall, både där honor slagit ihjäl varandra och där honan slagit ihjäl hanen.. inte kul.. : (

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Aviendha
0

Ang sanden så har jag hört att de inte vill ha för ljus sand (typ vit), för det stressar dem. De blir så framträdande och eftersom de är bytesdjur för fåglar mmm så är det inte bra då de känner sig utsatta. Men du ska ju ha svart så det ska då inte vara några problem =)

lightseeker
0

#2, sand? de råden jag har läst vid uppfödning är att INTE ha någon sand i yngel-odlings-akvariet, har jag fel?

KerstinL
0

Det blir mindre risk för bakterier om man inte har sand, och lättare att hålla rent.. Jag har sand i mitt lekakvarium för jag har det igång  konstant med växter och ett par äppelsnäckor i. ; )

Cool

Osterang
0

jag skrev fel i mitt inlägg, menade grus :P

Osterang
0

Från det ena till det andra, men nu har jag börjat fundera på ett akvarium med Dvärggurami och några tetror :P Men är inte både tetror och Gurami "bottenfiskar"? Skulle vilja ha någon fisk som håller till mer uppe i akvariet om jag ska ha mitt stora akvarium (annars blir det bara en vild blandning av tetror..) Några förslag?

Ni får gärna döpa om tråden till något annat, känner att jag börjar komma ifrån kampfisken..

KerstinL
0

Gurami är inte en bottenfisk, det är en labyrintfisk. Labyrintfiskar är beroende av luft för att överleva, dom andas inte via gälarna utan har en lunga.. Detta innebär att dom oftast håller till i övre skiktet i akvariumet.

Tetror är en stimfisk som håller till i mittendelen av akvariet..

Så om man skaffar guramis (ytan), tetror (mitten) och någon vacker mal (botten) så har man fiskar jämt fördelade i sitt akvarium. ; )

Cool

Osterang
0

Okej vad bra :) Men vet någon om dvärgklogrodor fungerar ihop med dessa fiskar? Har tänkt ha ganska låg vattennivå isf, eftersom grodorna inte får ja för hög.. Men inga av fiskarna jag har tänkt ha som gillar små oskyldiga grodor? (A)

KerstinL
0

Jag tror att dvärgkjlogrodor är som dom flesta andra djur, får det plats i munnen är det ätbart.. Guramis tar dom nog inte och skaffar du lite större tetror typ Briljanttetra så är det nog ingen fara..

Cool

Aviendha
0

#3 Jag avsåg kampfisken, inte lekakvariet, och menade underlag (grus, sand vad man nu väljer) =)

farido13
0

dvärgklogrodor är små och kan inte äta tertor om du ens vet KerstinL. För jag har 11st tetror och min kompis har två dvärgklogrodor och dom kan inte är en tetra om ens du har sett. Jag tycker att om du säger att dvärgklogrodor kan äta tetror får du kolla lite noggranare för jag har tittat ordentilgt för min kompis har tetror men inte tsm för det finns en fisk som jag inte vet vad den heter. Den fisken som inte kan vara med dvärgklogrodor är med tetrorna  och några andra fiskar för grodorna är i en petbox som passar för 3 st.

[dynamitella]
1

Uppmärksammar bara att tråden är mer än 4 år gammal och inaktiv. Inget illa menat.

kaninsköld
0

Petbox?

Mvh Kaninsköld

[dynamitella]
0
kaninsköld
0

Jo, men jag menar, petboxar är ju c.a 10 l och kan man ha grodor i det?

Mvh Kaninsköld

-Cissi-
0

Det finns petboxar som håller mer antal liter än bara 10

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[dynamitella]
0

Precis som cornelispuss säger så finns det större petboxar. Närmare 30 liter.

Men nej. Det är opassande för grodor.

[tlundegard]
0

Hahah blir full i skratt! Det är jag som är TS, bytt användare då jag glömde bort lösenordet ;) Jag har läst på liite sen 2008, behöver inte svar på frågorna som jag ställde för 4 år sen :D

[tlundegard]
0

Kan tillägga att intresset för dvärgklogrodor finns kvar, någon gång ska jag skaffa ett 60 liters med ett helt gäng ;)

[dynamitella]
0

Vad roligt :D

(Om det gör någon skillnad så svarade jag utifrån faridos påpekan att man absolut kan ha tre grodor i en petbox. Du har koll på dina grejer :)