Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2642 ggr
[Seaside]
0

Frågor om snäckor

Hej alla - jag är ny här på forumet 👋

Dök på snäcksammanställningen/lexicon:et här på forumet och blev lite orolig när jag läste om äggen som Zebrasnäckan (Neritina turrita) lägger överallt. Jag köpte en sådan snäcka igår och hade önskat att jag känt till detta - för då hade jag nog avstått… Jag har ju bara EN Zebrasnäcka - men antar att de inte behöver vara två stycken för att kunna lägga sina ägg?

Om det är någon mer där ute som har frågor om snäckor är det bara att fylla på i denna tråd 🙂

[Seaside]
0

Ingen som har svar - kan hjälpa mig?

LajvKrattan
0

Om det är en hane så lär det ju inte bli några ägg. Frågan är hur fortplantningen sker exakt. Det skulle kunna vara så att honan bara lägger sina ägg då och då, men troligtvis så blir det inga problem om du inte har två. De blir inte fler åtminstone.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

-Cissi-
0

#2 Det står i snäck lexikonet att dom inte kan föröka sej i akvariet om jag inte mins fel :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

matsdotter
0

#2 & #3: Nu handlade det inte om huruvida det blir fler snäckor, utan problemet är att deras ägg, även om de är obefruktade eller befruktade och inte kläcks, syns väl och är svår att få bort - iaf enligt snäcklexikonet.

TS: Jag har själv inte dessa snäckor, men litar fullständigt på Dynamitellas info om dem, ffa om äggen. Så jag föreslår att du skickar iväg ett PM till henne och hör efter om det blir ägg när de är ensamma, samt hur man enklast går till väga för att ta bort dessa ev. ägg. Är det för jobbigt så ska det nog inte vara några problem att lämna tillbaka snäckan i affären :)

jenwib-
0

För att det ska bli ägg så krävs det att vara både hona och hane men som sagt så vet jag inte om din var tillräckligt stor när du köpte den och kanske redan är befruktad. Har läst på många ställen att när den väl lägger ägg så är det väldigt mkt jobb med att försöka ta bort dem. Här är lite information om snäckan på zoopet:

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=43

LajvKrattan
0

#5 De lägger alltså bara ägg efter att de parat sig och inte om de är ensamma?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

jenwib-
0

#6 Japp =)

[Seaside]
0

Tack alla för er input!!

Ja, det är äggen i sig som oroar mig mest. Hade de varit lätta att avlägsna hade det ju varit nemas problemas. Men nu verkar det ju inte bättre än att de ställer till med en hel del oreda enligt dem som haft Zebrasnäckor. Är lite frustrerad just nu; jag ville ju ha lite städhjälp - inte en som skräpar ner…

#4 Bra tips. Ska absolut PM:a henne och be om råd.

#5 Tack för länken. Den infon på Zoopet lät ju lovande. Min snäcka bodde ensam i affären och borde således inte vara befruktad. Så om jag har tur - blir det inga ägg . Min snäcka är 2 cm lång, mao nästan fullvuxen.

[Seaside]
0

Kan Zebrasnäckan para sig med en annan art? Tex Posthorn?

oh-la
0

#9, nej, det behöver du inte oroa dig för. olika arter parar sig inte alls.

[Seaside]
0

#10 🥵Bra - Tack!