Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 4152 ggr
Dvärg_gurami
0

Sjuk/fet/gravid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min guramihona har varit sjuk (vi antar att det var svamp) men det håller på att läka nu, hon har fått medicin. Idag märkte jag att hon var jättetjock, vet någon vad detta är? Är hon dräktig/sjuk eller övermatad? Ingen annan av guramisarna är tjocka och jag ser heller inga skumbon.

"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"

- Gerard Way

mejamylove
0

kan du ta bild från sidan?

Dvärg_gurami
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, här kommer en från den sidan svampen var/är på :)

- Gerard Way

Dvärg_gurami
0

- Gerard Way

Soda2
0

Hon ser romstinn ut (alltså har rom i magen).

Dvärg_gurami
0

Å vad kul! :)

Men bygger de inte skumbo först?

- Gerard Way

Lindzen
0

Om du har en hane kan det hända att de leker, men de kräver lite speciella förhålladen så det händer inte så ofta i sällskapskar.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Dvärg_gurami
0

Jag har två hanar och två honor

- Gerard Way

Dvärg_gurami
0

Men om nu e" gravid", hur lång tid tar det?

- Gerard Way

Lindzen
0

Guramisar bär inte på ynglena i magen.

Hanen måste bygga ett skumo där de sedan parar sig under, hanen kommer sedan ha romen i skumboet under ett par dagar medans äggen utvecklas.

Men, hanen bygger endast skumbo om vattnet är helt stillastående, tempen ska vara ganska hög och det ska finnas väldigt mycket växter (alltså som täcker gärna nästan all yta i karet). Detta kan du alltså inte göra i ett kar med andra fiskar eller guramisar, det är också svårt att få ynglena att bli vuxna, de kräver levande foder lång tid och är väldigt känsliga.

Mvh Linda

Dvärg_gurami
0

Okej, jag ska köpa fler växter, har inte så många som är vid vattenytan, har bara haft akvariet drygt en månad.

Men vad händer om han ej bygger ett skumbo, för det har han ju ej gjort? Släpper hon ut äggen ändå? Vet ingenting om detta, tack för all hjälp! :)

- Gerard Way

mejamylove
0

#10 Om hon släpper ut äggen så får du inga yngel

Dvärg_gurami
0

Okej, så jag kommer alltså inte få några bebisar? :(

För han bygger inget, har inte tillräckligt många växter ännu och heller inget extra-kar som hon och yngelna kan vara i under "uppväxten" och har ju andra fiskar i karet okså..

- Gerard Way

Dvärg_gurami
0

Okej, tack så mycket! Jag har inget extra-kar att lägga över henne i :(

- Gerard Way

mejamylove
0

#12  Tyvärr inte, men du vinner mer på att inte skaffa yngel ;)   (i pengar menar jag då)

Lindzen
0

Det skadar henne inget att inte para sig, troligtvis så kommer romen försvinna av sig själv eller så kommer hon bara fortsätta att vara tjock ett tag.

Att försöka få lek på dom är nog ingen bra idé ändå, det kräver otroligt mycket tid, pengar och jobb. Om det är yngel du så gärna vill ha så skaffa några platys/guppys/mollys eller någon annan levandefödare :) Deras yngel är betydligt lättare att föda upp.

Mvh Linda

Dvärg_gurami
0

Tack så mycket! :-) nä, jag försökte inte få rom på guramisarna men däremot är jag sugen på att föda upp guppys nångång i framtiden :-) Ja, jag vet att guramisar är svåra att föda upp, därför blev jag så chockad . Tack för all hjälp!

- Gerard Way

farido13
0

det kan har varit en sjukdom och då kan det se ut som att den är gravid för jag läste en bok och då var det en så himla tjock hona fast det var en sjukdom som hade hänt.