Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1384 ggr
Twili
0

är smått irriterad

jag vet inte om jag är inne på fel tankar men hitills är jag rysligt irriterad.

förra veckan innan lördag lästa jag på en massor om palettciklider. att de skulle vara fredliga men ev.revirdominerande när de har yngel.

så på lördagen åkte vi till djurhobby i uppsala, där vi köpte ett par. på ettiketten står det "fredlig" med möjligen någon undertext "reviraggresiva med yngel" okej, men vi har ju endå ett 200L med några guppys, molly och långsträckta pansarmalar. guppys o mollys är rätt snabba fiskar och håller mest till vid ytan, gemtemot cikliderna som ska vara bottenfisk. men om vi gjorde tillräckligt med gömställen så skulle de komma väl överens med malarna som är på botten.

för några dagar sedan började jag märka stora revor i fenorna på malarna. de vaktade sin halva av akvariet så väl att malarna blev stressade och började ta ut det på varandra. jag satte över malarna i det lite mindre akvariumet tills vi hittat ett nytt akvarium för paletterna.

strax efter började vi se att paret var uppe vid ytan och skulle jaga bort alla andra fiskar. då såg jag även att mina fina guppykillars stjärtar blivit strimlade av paletterna. Jag lyfte på deras gömställen, de har inga ägg där, de är bara rent elaka.

jag kunde läsa här att vissa kan lämna tillbaks fisk till djuraffären. idag ringde vi till djuraffären vi köpte av o frågade så att det gick bra. det gjorde det inte, de kunde ha smittor.

nu sitter jag här och känner det väldigt hopplöst. vi får alltså inte lämna tillbaks fiskarna och inget av de 150 :- man spenderade får man tillbaks. Medan jag skriver här äter de upp mina älskade guppys vackra fenor. Visst kan man skänka bort dem, men det känns så himla skit just för att jag förväntade mig att kunna ge tillbaks dem. Jag känner mig lurad. Finns det något vi kan göra? Vad hade ni gjort?

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Sleggyman
0

Min djuraffär har du 8 dagars retur rätt på fiskar, om de skulle dö allså. och har aldrig sagt något om smittor. De har ett eget akvarium för karantän för fiskar de får in. Jag själv har bytt in fiskar mot betalning ( allså jag har fått pengar för fiskarna) på ett 20tal fiskar.De tar även in större fiskar om man skulle fara tex utomlands men mot betalning självklart, och inte tex guppys men Diskus och annat lite mer krävande.

MagArne
0

Jag hade sålt eller skänkt bort fiskarna om de inte fungerade i mitt akvarium. Öppet köp på fiskar är inget jag förväntar mig alls vid köp av fiskar då jag anser att det är upp till mig själv att läsa på och anpassa akvariet efter fiskarnas behov. Men fråga innan köp kan man ju alltid göra 🙂

Twili
0

#1 vilken bra djuraffär! tror du en annan affär skulle ta emot dem mot en summa? känns som att detta var samma sak som att ta en tändare och bränna upp 150 spänn. därför känns det surt o ge bort två unga djur.

#2 ja visst, men i detta fall hjälpde inte det att läsa på om jag så läst i en veckas tid. överallt var det positivt. jag fick väl två hjärnskadade inavlade individer från en grossist.

Twili
1

ang. deras tankar om bakterier kan jag också tillägga att de inte köper fiskar ifrån uppfödare. de föredrar tydligen rena individer ifrån grossister som proppar akvarium med salt och antibiotika så att djuren dör av de avariebakterier som finns i normala hemakvarium.

Kiyona
0

Så är det här i min stad också. Kan lämmna fisk och inredning mot betalning samt få nya om fiskarna dör och lämmna tillbaka dem om man sparat kvittot så dem vet att det är från deras butik.

Kan du inte prata med dem igen? dem måste ju kunna fixa detta åt dig. Det var ju dem som sålde fiskarna till dig!

Försök att bli av med dem på annan väg under tiden. sätt upp annonser lite här och var paletter är ju trotsallt väldigt uppskattade fiskar har jag hört. Men om det stämmer vet jag inte om jag ska tro på längre. Vilken jädra otur du haft!

Hoppas det löser sig.

Kolla med andra akvarie butiker om det finns några så kanske dem kan ta emot dom mot priset att du får nya fiskar för samma pris?

Har jag gjort många gånger här. att man får rabatt i hrela butiken, kontat betalning direkt eller nya fiskar i samma prisklass.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Twili
0

#5 jag tyckte väl att det var fler butiker som tar emot fiskar. ska ta o ringa dem igen o höra. annars hör jag hos grizzly ifall de tar emot. låter ju ganska konstigt att djurhobby som annars är bra ska vara på detta vis, jag litade på dem därför att jag bara hört bra saker. ja det är högst tråkigt att upptäcka att dessa firrar på något sätt inte fungerar.. de är så mysiga o titta på o man har redan fäst sig vid de. men när de inte funkar o enda alt. är att köpa ett eget akvarium åt dem, då börjar det spåra lite :'/ låter som att du har en trevlig butik som litar på sina kunder.

m4rkus93
0

tyvärr finns det ju inget som säger att det är samma fisk dom får tillbax :( man kan ju faktiskt lura dom där om det är öppet köp på dom… där emot vet jag dom ställen som kan ge ett tillgodokvitto om din fisk skulle dö och det visar sig vara rätt på ditt vatten hemma…