När man köper fisk
Hur funkar det när man köper fisk?
Köper man i djuraffären så isolerar dom påsen med bubbelplast och sedan tidningspapper runt. Är det ett krav? Eller kan man bara lägga fisken i påse med vatten o sen kan ägaren gå vidare?
Blir inte det stressande för fisken om det inte är mörkt?
Tänkte mest på igår då jag var inne på hornbach i Göteborg så var jag självklart vid akvarierna och så var det några som skulle köpa fisk, personalen la varken bubbelplast eller tidningspapper runt utan la dom i en påse och sedan gick ägarna iväg till kassan.
Själv köpte jag 3 växter och frågade om de kunde isolera och lägga vatten i påsen då vi hade en bit att åka o att de va minusgrader ute. Fick ett otrevligt nej.
ber man snällt så brukar ju det mesta gå att lösa men tidning och så runt har man bara på vintern eller om det skulle vara någon riktigt kall dag dom flesta kör ju ändå bil hem…
Ursh för dåligt bemötande :( ni kunde köpt en flaska med vanligt vatten inte kolsyrat och en tidning och slå in själv, men det var verkligen inte trevligt av h*n
här brukar dom slå in påsen med fisk i tidnings papper ev bubbelplast påse (var ett tag sen jag fick däremot) men på sommaren brukar dom inte slå in fisk påsen över huvudtaget
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
De är olika från butik till butik. Där jag jobbar använder vi tidningspapper eller en isolerings påse. Men de är ju inget krav när man säljer fisk, och de är ju en extra kostnad för butiken. Så kan tänka mig att alla gör olika. De bästa är ju när kunden skälv planerar och tar med sig en kylväska när de är kallt.
Väldigt dåligt bemötande! Du vet inte om det var en praktikant eller någon som kanske egentligen inte jobbar där? Liksom jobbar man i butik så är det ju ens plikt att försöka vara trevlig, förstående och hjälpsam i alla lägen. Att kunderna ska få hem sina varor levande i bra skick är ju dem anställdas mål. H*n hade väl en dålig dag får vi hoppas.
Jag tycker fiskar skall viras in och det borde dem väl ha möjlighet till i alla djurbutiker där dem säljer akvariefiskar. Växterna är ju inte i samma behov av att lugnas ner eller hållas varma på samma sätt som en fisk men ber man om det tycker jag ju att man lägger växten i lite akvarievatten och viran några tidningar runt för att hålla värmen. Skum butik "/
Roligt att köpa en växt där och komma hem med en frostbiten stälk. Fiskarna är dessutom stressade som det är av att blivuit jagade med en hov, hällts ner i en påse och skall förflyttas och introduceras till nya fiskar och ny miljö att stressa ner dem och hålla dem varma så gott som möjligt tycker jag känns något som en självklarhet…..
Om dem nu stressas av hela denna processen vilket jag ycker låter ganska självklart.
Vi skulle som tur va tillbaka till sambons syster så då la vi i lite vatten och la tidningspapper runt. :)
#2 Fast på vintern borde det vara en självklarhet att isolera för fisken.. Men typ på sommaren så borde man iaf ha tidningspapper runt för att minska stressen, nu vet jag inte om fiskarna blir stressade av det men aja :P
#4 Vet inte om de va någon praktikant eller så, men såg 2 diplom att 2 personer gått en utbildning inom akvariehållningsgrej. De va ingen personal där utan dom som skulle köpa fisk gick o hämta en personal så hon hade kanske ingen aning om akvarier? :P
Ja men precis, visst växter har inte samma behov men personalen ska lyssna på våra önskemål o inte vara otrevlig o bara säga nej, hon kunde förklarat varför. Det va liksom såhär: Nej! Vilken växt ska du ha nudå??!
Eller hur, måste ju vara superstressande för fiskarna att bli jagade o sedan ligga i en skvalpande påse, borde ju lugna ner dom med tidningspapper runt så det blir mörkt för dom. Och att ha isolering på vintern borde vara en självklarhet!
Hoppas hon hade en dålig dag..
Kan säga att många av deras fiskar, speciellt guppysarna mådde inte bra, i ett akvarium så var det kanske 20 guppyhanar o flera låg på botten o nästan på sidan o resten låg uppe vid ytan. Var ingen som rörde sig livligt som de brukar göra :/
ja under vintern ska dom självklart bli isolerade… jag har själv gått den utbildningen så jag vet vad jag talar om när det gäller handel… tidningen är till för att isolera och inget annat jag har alltid flyttat fisk utan tidning (om det inte vart vinter) och det har gått prima men som sagt vill kunden ha det så ordnar man det :D det är ingen fara annars…
Ja precis personal i butik skall alltid lyda den enkla regeln att kunden alltid har rätt. Även om kunden har fel så ska dem vara trevliga och pedagogiskt förklara fakta eller förklara sig efter sådant beteende.
Vi får väl hoppas att h*n hade en dålig dag annars har hon valt helt fel jobb ^^
När kallt så har jag en liten frigolitkartong med petflaskor i med varmt vatten. Köper jag frysfoder samma men med frysklampar istället vare sig varmt eller kallt ute. Kylväska lika bra såklart. Lugnast med mörkt och att man inte stressar fisken med att upp för att se hur den mår på vägen hem heller. Konstigt/dåligt att få nej om man ber om lite isolering för kallt ute.
Vilken smart idé med att lägga fiskarna i en kylväska! Ska jag defenitivt börja göra! 😎
Ska ju hämta ancistrusar i göteborg inom en snar framtid antar jag och det är en 1½ timma med tåg + bil hem från station. Ska dem få vara i en kylväska måste vara det bästa ju dr skvalpar dem ju inte runt lika mycket som att bara vara i en påse, dem får det mörkt och minimal temperaturförändring ;)
Jag frågar alltid kunden redan när jag håvar upp fisken om de åker bil eller kommunalt hem. Kommunalt = mer vatten och slå in med tidning. Bil = inte slå in, mindre vatten. Slå även in växter och frysmat/levande.
Tycker det är väldigt dumt av personalen att inte slå in ens när kunden ber om det! Det är 1 minuts extra arbete men man tjänar på det i längden!
Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare
Medarbetare på Kaninhoppning ifokus