akut hjälp med ytterfilter
Vi håller på sätter igång vårt nya ytterfilter, det är så att det är keramiska ringar och aktivt kol som ligger i ett nät. Ska nätet bort eller sitta kras? (har tagit bort plast påsarna som dom levererades i)
Aktivt kol ska ligga i ett nät, annars kommer det att åka runt ganska mycket :)
Okej :)
Bör jag då också lämna de keramiska ringarna eller ska jag låta dom ligga löst?
Det beror nog på lite hur det ser ut i ditt filter, ligger dom ganska skyddat, eller kan dom flyga iväg någonstans när det blir lite vattenflöde i pumpen?
Vad är det för filter du har? Tillverkare och modell?
Aktivt kol är inte nödvändigt att ha i ytterfilter. Du måste byta ut det väldigt ofta. Dom påsarna som du har är filtermedia påsar. behåll dom i ytterfiltret, men skölj av dom i rinnande vatten innan du placerar dom i filtret.. Jag skulle ha skippat aktivt kol helt och hållet! Kör med biologisk filtermedia istället. 
😉
Lycka till!
Håller även jag med att det bara räcker 1 månad(beroende på typ av kol), men du får ett mycket klarare och finare vatten under tiden det är aktivt. Efter det hade jag låtit det vara kvar. Då det fungerar som ett lite mer fint filter, och ger mycket yta för bakterierna att växa på.
Sedan när du rengör filtret nästa gång så kan du ju bara byta ut kolet, eller ta ur det. Så hade jag gjort iaf :)
Är det inte så att kolfiltret släpper ifrån sig skiten igen när det är förbrukat efter ca en månad?
Okej. Vi lämnade kol och ringar i sina nät. Får fundera lite på om vi byter ut kolen mot ny sedan eller tar ur den helt. Hur ofta bör man rengöra ett ytterfilter?
#9 Vad är det för ytterfilter du har?
Hur stort akvarium har du?
Om du har ett litet förfilter på insuget (filtersvamp) som du rengör vid vattenbyte kanske du kan köra över ett år med ditt ytterfilter utan rengöring. Men då ska ytterfiltret inte vara laddat med kol.
Jag tror de heter SunSun 404 eller nått sånt. Akvariet ligger på 450L. På själva insuget har vi inget, i filtret finns fin filtermatta, grov filtermatta, keramiska ringar, såna får starta bollar och kol. Kolet kan tas ur om det är bättre/enklare. Utöver detta finns juwels cirkulationspump som ingick i karet, med grov filtermatta och lite fin filtermatta.
Lite beroende på hur ofta du vill öppna ditt ytterfilter för rengöring finns det olika sätt att ladda det.
Vill du ha så lite att göra med filtret som möjligt. Kör utan det fina filtret och ladda med enbart keramikmakaroner i alla fack eller skär till filtersvamp som passar facken. Använd sedan ett litet förfilter på insuget.
Om du inte ser några problem med att öppna upp filtret någon gång i månaden för att byta kolet och göra rent finfiltet så kör på det.
Eller så tar du bort det fina filtret & kol filtret och låter bara det grova och keramiska vara kvar så regör du bara filtret när du ser den tappat fart. Jag rengör mitt filter bara 1 gång per år. Jag har en Eheim ecco pro.