Projekt 720 liter
Nu till helgen tar det fart. Skall bygga om mitt akvarium på 720 liter. Just nu går det lite blandat allt möjligt i karet 😞Centralare, Sydamerikaner, Fengäddor afrikaner och malar.
Centralarna skall flyttas till ett annat akvarium och Afrikanarna likaså. De som blir kvar i 720 litern är Sydamerikaner och Fengäddorna, samt malarna.
Jag var och köpte en rot modell större igår, och på lördag får jag hem ytterligare 3 större rötter samt växter. Mina blåciklider och min guldsöm kommer också hem då, lite tidigt, men det får jag lösa på något vis, de får gå i ett av de mindre karen tills det stora är inflyttninssklart helt enkelt.
Tänkte använda den här tråden att berätta hur det hela fortlöper ;)
Roten som ligger i blöt för att suga åt sig lite vatten innan den skall ner i karet på Lördag :)
Tass :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Ska bli intressant att följa.
Den här guldsöm cikliden verkar va en riktig hårding😉
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
wille_wille: Dottern tyckte den såg ut som ett hästhuvud :p
Taggeman: Skall försöka uppdatera ;)
jo Guldsömmen är en riktig tuffing, om den går med fel fiskar ;) Har haft dem tidigare och det har fungerat bra :) Man måste bara tänka på vad de går med för andra fiskar ;)
720+ liters akvarium är min dröm. :)
Det är en bra storlek, man kan ha det mesta i det. men jag skall ha ett ännu större inom en inte allt för avlägsen framtid, tänkte köpa ett på 12-1500 liter, men det får bli efter flytt och lite andra saker som måste göras först ;)
Jag ska alltså ha MINST 720 liter sen, absolut inte mindre :) 1050 är det största jag har sett..
Jag har sett ett på 1500 liter, och jag skulle mycket väl kunna tänka mig ett sådant 😃
Dålig bild på akvariumet som det står idag. Skall försöka knäppa en bättre "före bild" senare.
#8 Ja, ett sånt vore inte så tokigt! Inte så vanligt kan jag tro med så stora?
Jag hade ett 720 liters förr men sålde allt och tog en paus från akvariehobbyn några år. Dumt gjort då jag saknar det stora akvariet nu.
Skulle också vilja ha ett 1000+ liters akvarium med riktigt stora ciklider i. Något för framtiden om jag bor större då.
Jessicahagstrom94: Jag vet inte om det är vanligt eller inte ;) men kul är det. man kan ha mycket roligt i det :D
MagArne: jag gjorde också en paus från akvariehobbyn, jag höll ut i 6 månader sedan blec abstinensen för stor ;) fast jag hade inte så stora kar då. Mitt största var på 400 liter.
Har köpt lite mer grejer nu på eftermiddagen. En hel hög med växter, och mer skall jag hämta på lördag :D
En Red More rot följde också med hem ;)
Nu är akvariumet klart och jag blev riktigt nöjd :) lite finjusteringar skall göras, men det blir när röterna har sjunkit riktigt, just nu ligger de med "ballast" för att inte flyta upp till ytan ;)
Ser ju riktigt bra ut det där. Bra jobbat 😃
Tack. Jo jag är nöjd, men var mörbultad på Söndan, blev klar 04.20 på lördag natt 🤪
Ja det blev fint det där. Tar du ner PH också för att likna biotopen?
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Fint!! :D
Jo jag skall även sänka Ph't i karet. Klarar inte rötterna av det hela vägen, så använder jag antigen torv eller alkottar :) men planen är att Ph't skall hamna på kring 5,8-6,2. jag har 5,9 i skalarekuben, och det gick bra endast med rötter, men det karet är ju mindre, så det var lättare ;)
Stenarna som syns lite omotiverad plasserade lite varstanns skall bort så småninom ;) De ligger bara som "ballast" så rötternainte flyter upp till ytan :) Det är inte tänkt att det skall vara sten alls i karet i framtiden ;)
Det enda som kommer att vara av sten/keramik är ett skeppsvrak, som är dolt under växterna, det fick jag av min äldste son när jag fyllde 35, han använde hela sitt studiebidrag på den gåvan. Och nu när jag fyllde 40 så fick jag ett litet slott av min 8 årige son, han hade använt sin veckopeng för att köpa slottet till mamma, så jag har inte hjärta att ta bort dom grejorna. Men de ligger ganska dolt under all växtlighet ;)