Tanganyika!
Är så glad över att äntligen ha hittat en biotop som verkligen passar mig! Tanganyikacikliderna är vackra och otroligt intressanta, finns nog inga andra fiskar som (enligt mig) har så häftigt lekbeteende :) Bytte ut mina sebraciklider och tigerbarber mot fem 3-4cm albinoancistrus (följer inte direkt biotopen..) och igår var jag och hämtade sex ganska små neolamprologus brichardi (fulwe rocks tror jag). De ska snart få ett 190 liters akvarium att gå i tillsammans med ett gäng callochromis macrops (om det funkar, ska testa!). Så småningom kommer jag nog vilja ha snäcklekare också, men det får nog bli i ett annat akvarium i såfall :) Tanganyika passar dessutom mitt vatten som är väldigt hårt och basiskt, nästan omöjligt att få ner ph't! Bilder kommer nog när jag sätter igång med mitt större akvarium :)
Smart av dig att välja en biotop som passar ditt vatten. Det blir så mycket smidigare på detta sätt då du slipper blaska med diverse preparat för att anpassa vattnet till en annan biotop.
Om jag skulle skaffa ett till akvarium så skulle det mycket väl kunna bli snäcklekare från Tanganyika. Fast då får jag blaska med lite bikarbonat men det har jag inga problem med.
jag kör med SA biotop och det är som sagt mkt enklare att inrikta sig på en biotop och roligare också!
Ja alla vill ju ha samma vatten och liknande inredning. Sedan så tycker jag som sagt att Tanganyika är väldigt intressanta och roliga, trots att de inte har så mycket färg. Skulle nog inte kunna byta dom mot tex Malawi :)

Kul att du bestämt dig för en biotop! Jag fastnade själv i malawiträsket då jag inte hade större kar än 250.
#4 men Malawi kräver ju större kar än Tanganyika..

#5 Beror väl på vilka arter man är ute efter men min uppfattning är att de flesta Tanganyika vill ha ganska stort om man bortser från snäcklekarna. Men som sagt, det beror på vilka arter man är ute efter :)
Det är väl mest troffarna och andra större fiskar som behöver stort. Finns flera sorter, framförallt substratruvare tror jag, som passar i mindre kar :) Som sagt så ska jag ha prinsessor och callochromis, dom behöver bara runt 200 liter ;) Jag har fått känslan av att det är tvärt om, att Malawi behöver stort även om inte själva fisken är stor. Men jag kan knappt något om Malawi ;)
Är det någon som skulle vilja säga vad det står på den här artbeskrivningar? Jag är inte guldmedlem :/ http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=891&SOK=1
Vad heter fisken? Har du googlat på namnet?
Callochromis macrops, vill veta vad det står på artbeskrivningen på just zoopet.