info om långsträckta pansarmalar
vi har fyra pansarmalar i vårt akvarium just nu. de är helt underbara och intressanta individer. visste du att de blinkar? jag blev helt paff när jag såg det. de har en liten ögonlock i nedre delen av ögat. det är väldigt intressant o se dem nosa reda på och äta levande föda som små vatteninsekter. de ser väldigt ståtliga ut där de ligger på rötter o stenar. undrar dock varför de heter malar? egentligen är de väl kattfiskar. de ser inte alls ut som malar tycker jag, inte samma sugmun och inte samma sorts spröt. att vara stimfisk är väl inte speciellt maltypiskt? på latin heter de också Megalechis thoracata(cata låter mycket som cat).
jag är också nyfiken på hur man ser skillnad på könen. de flesta fiskar är lätt att se skillnad på, men dessa tycker jag är identiska. jag har försökt läsa runt på internet men inte hittat något alls.
jag vet inte om det är så många som vet något om långsträckta pansarmalar, men jag tyckte det var värt o fråga utifall någon kunnig finns där ute 🙂
Här får du lite info efter jag har sökt via google på 'långsträckt pansarmal'.
http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=1303&site=1
ursäktar för dröjt svar :)
tack för länken, har redan kikat på den men tog en extra koll. det står lite fakta, men jag hade önskat ifall någon hade erfarenhet av dem o kanske t.om hade haft bild på hane vs hona :) förstår tex. inte skillnaden vid bröstplattorna. det är svårt o se skillnad när man inte ved vad man ska kika efter.
undrar också ifall det är någon som märkt beteende som tex. att de pratar? häromkvällen låg de på botten och vibbrerade med munnen. trodde den var sjuk men sen fyllde alla i till "kör". är väldigt fäst vid denna art 😎
sen undrar jag vad det finns för åsikter om deras namn, jag tror givetvis inte att det går o ändra eller om det ens är felaktigt. men har endå en funderar på varför de kallas mal när de är mer lik kattfiskar