Algätare till 54 liter?
Vad kan man ha för Algätare i 54 liters kar? Det är väl för litet för de flesta? Har mina funderingar på ottos. Är de så känsliga som alla säger? Hur många skulle man isåfall kunna ha i 54 liter? Dvärgpansarmal, finns de i handeln? Går de att få tag i? Finns det någon annat alternativ? Helst inte snäckor! :)
Ottosar passar nog bäst :) De är trevliga och "lätta" om man sköter vattenbytena och inte trycker ner för många fiskar. Rejält med växter förbättrar också chanserna för en glad otto.
Dvärgpansarmal känner jag vill ha lite större kar kanske :) Bara lite större. Och sand på botten (inte grus eller liknande). Så jag vågar inte rekommendera dem. Tyvärr äter pansarmalar inte alger som sugmunsmalar. Så de kanske inte gör någon nytta i karet.
Ne men då kör jag på Otto :) Jag har massa växter och sand i akvariet. Invånarna är för tillfället tre Platy som har kört igång karet i två veckor. Men de ska så småningom flytta ut och in ska det flytta en Kampfisk hane. Han är ganska liten men blir ju såklart kanske större! Så det kommer ju inte vara sp stort tryck i akvariet, en kamphane och x antal ottosar. Hur många ska jag ha? hur många vill de vara och hur många är lämpligt att ha i ynka 54 liter :) kommer algerna att räcka eller stödutfodrar man dom? :)
Okej :) Det blir säkert bra!
Nejnej, du måste absolut stödmata. I stort sett varje eller varannan dag. Ottosar svälter lätt ihjäl, tydligen. Tetra tabimin innehåller både alger och animaliska produkter, och tillgodoser behoven :) De mumsar gärna på artemia och mygglarver som du annars matar kampfisken med.
Jag skulle ögonmåtta och påstå att 4-5 ottosar blir bra. Du kan börja med 2-3 om du vill, och öka antalet efter en månad eller så.
Jag har så svårt för ottosar för jag tycker de är så fula men nu har jag endast sett dem på bilder, kanske borde se dem i verkligheten också. =)
De är jättecharmiga i verkligheten :) Och jättesmå. De jag har sett har varit i storlek med en Kardinaltetra eller Guppy. Vilket är så himla gulligt.
(men så finner jag dem söta på bild också).
Jag har 4 i mitt 54L, huuuur små och söta som helst. 💋
4-5 stycken passar i ett 54L, då de gillar att vara flera. Men köp max 3-4 först. :)
De blir uppåt 4cm, mina är ca 2-2,5 cm.
Jag skulle rekommendera rikligt med växter, rötter att tugga på och ordentlig koll och matning, då de som Dynamitella sagt att de är känsliga mot nitrit och svälter lätt ihjäl.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Amanoräkor är annars duktiga algätare.
Det beror på akvariets volym :) Men nej, arterna ska inte bråka.
Tack dynamitella. Jag har 375 liters akvarium och många gömställen =)
Jo jag misstänkte ju att man måste ge någon typ av algtabletter till dem (hoppas jag inte lät allt för dum när jag frågade om det, hahha). Men jag har läst att de inte gärna tar algtabletterna. Utan instället svälter ihäl sig :/
Sedan har jag även läst att de gärna har det lite strömt i akvariet för att trivas, och jag har ju minsta möjliga utblås så att kampfisken ska trivas. Vad vill de föresten ha för temperatur :D
måste verkligen läsa på ordentligt innan jag börjar leta efter fina ottosar! :)