Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1325 ggr
Mantissa
0

Vad heter arten?

..på såna där "spa-fiskar" som rensar fötter från död hud? Och hur sköter  man dem?

MagArne
0

Här kan du läsa lite om dem
http://www.fiskpedikyr.se/om-fiskarna/

[dynamitella]
0

De heter garra rufa.

Jag har också varit nyfiken på dem, men de är svåra att få tag i i mindre antal. "minsta antal" brukar vara 100 stycken, och då är priset 26-45 kronor styck.

De ska ha mycket mycket bra vattenkvalité med överfiltrering. Mer kan jag tyvärr inte berätta. Jag gav upp på idén när jag såg priset.

Mantissa
0

Man kan ju vara två tre stycken som samköper i så fall om man inte har plats för 100st.

Mantissa
0

35-40 grader! det var extremvarmt:) Inte tal om att ha dem med andra fiskar då antar jag
http://doktorsfisk.blogspot.se/2012/11/skotsel-av-garra-rufa.html

[ErikP]1
0

Här i Stockholm kan man köpa hur många man vill för 18 kr st och då är dom fullvuxna.

Anna-Helga
0

#5 Du kanske får börja langa såna då! 😎 För det tror jag var ett bra pris!

[ErikP]1
1

Haha. Aa

Dansken91
0

Intressant att veta kan vara att de KAN bära på resistenta bakterier, sen om det ligger någon sanning i det vet jag inte:) har läst det på någon engelsk sida, men hittar inte länken… Tänkte att det kan vara värt att veta innan man köper, så man inte blir livrädd i efterhand;)

[dynamitella]
0

Ja. Folk har faktiskt blivit mycket mycket sjuka (och avlidit?) av bakterierna i dessa fiskars munnar.

Några spa-anläggningar har slutat att använda garra rufa efter detta. Läste om det nyligen :)

PamSaa
2

Jag äger 6st garra rufa, den sorten man kan köpa på djuraffären. Det kostade 300kr(vilket jag tycker är mycket, men jag är för lat för att åka någon annan stans och köpa :P).

De är jättesöta och hur duktiga som helst! Dock krävs det nog minst 15st skulle jag säga för att få en riktig effekt på en hand. Med andra ord om du vill ha en pedikyr så borde du ha rum för ca 20st fiskar. That is alot!

Jag köper några i taget tills jag har kommit till det antalet jag behöver. För vi med psoriasis är det inte bara en kul grej, utan också en bra grej :)

PamSaa
1

Lägger till att de är lättskötta och klarar av de flesta vattenvärdena. De äter samma sak som vanliga malar, tex grönsaker och algtabletter.

För att få fiskarna att bita på dig så ska man inte mata dom dagen innan för bästa effekt. De har en väldigt stor aptit dock så man behöver inte "svälta" dom som många tror att man måste göra. Mina vill ALLTID äta. Så det är ju bra.

Mantissa
0

#11 Men det stod ju att de levde i vatten där det varken kunde leva alger eller växter (pga den höga temperaturen)? Har de matsmältningssystem som kan tillgodogöra sig alger då?

PamSaa
0

Jag är ingen expert så du behöver inte lita på mina ord men jag tror att de man föder upp i fångenskap och som man hittar i butik är anpassade  så att de lämpar sig för akvarier. Så de är säkert inte exakt samma sort som man hittar i det vilda. Det beror helt på vart man köper. Många butiker säljer fortfarande "låtsas" garra rufas lite här och var men båda klarar jobbet lika bra ändå. Det är egentligen bara aptiten som skiljer dom åt.

Deras instinkt är att äta när de får chansen just för att de i det vilda inte har tillgång till så mycket föda. Så därför simmar de direkt mot vad som helst som träffar ytan.

Med andra ord så lämpar sig egentligen vad som helst som föda, de är väldigt tåliga djur som klarar det mesta efter som att de lever i jobbiga förhållanden. Det är i alla fall det jag har uppfattat när jag har läst om dom.

Men att hålla sig till en grön diet är som att gå den säkra vägen. Vill man inte mata med grönsaker eller alger så kan man säkert ge dom artemia, mygglarver eller liknande istället kan jag tänka mig.

Som sagt, är ingen expert jag har bara gjort egen research men jag tror inte att grönsaker är något problem så länge man varierar, precis som med de allra vanligaste akvariefiskarna. Viktigast är väl att tänka på att ha en bra temperatur bara så att de inte blir trötta eller stressade.

PamSaa
0

Och som dynamitella sa tidigare så ska man ha bra filtrering och medel till högsta ström också. Egentligen lite till ingen inredning men de mår inte dåligt av att bo i ett vanligt akvarium om de måste efter som att de är anpassningsbara. De äter upp allt så man ska nog helst inte ha dom med andra fiskar efter som att de äter upp maten väldigt fort så att andra fiskar kanske inte hinner få i sig någonting.

Den sorten man får tag på i djuraffären klarar egentligen inte av högre temperaturer längre tid, så helst ska den leva i vatten på runt 26 grader kanske.

Och det är nog allt jag vet :P hoppas det hjälper.

[dynamitella]
0

Tropikariet i HBG har 30 grader (plus/minus någon grad), i en stor tank som rymmer typ 500-1000 liter. Däri har de massvis med rötter, anubias, javaormbunkar osv. Det finns växter som kan klara av värmen :)

Vad jag la märke till var att där var mycket alger. Långa klumpar av trådalger hängde från växter och rötter :) Däremot vet jag inte om de äter det eller inte.

(Men vad jag ville påpeka var att de kan må väldigt bra i ett ordentligt inrett akvarium. Vissa växter kan hantera temperaturen, och rötter och stenar tillgodoser platser för alger och småkryp att leva på).