Lite hjälp till okunnig
Säger det redan nu, jag kan inte ett dugg om akvarier och fiskar…!
Jag ska försöka hjälpa min tokiga pojkvän som gick till arken zoo och inpulsköpte två slöjstjärtar i somras…
På grund av att det blev lite tokigt med flytt och så i höstas har dom fått bo i en vas ett tag (STOR vas med pump) men nu har de äntligen fått ett akvarium.
De har bott i akvariet sedan början på januari nu och ser ut att stortrivas.
Problemet är att vattet är orange, vi vet inte vad det beror på, samtidigt som de flyttade till nya karet fick dom en stock men annars är allt som vanligt. Vi använder något grågrumligt rengöringsmedel i vid vattenbyte som jag inte vet vad det heter…
Vad kan det vara?
Och vad ska vi göra?
Tacksam för hjälp
roten kan färga vattnet, och slöjstjärtar bör ha akvarium på över 150 liter :) testa att koka roten, brukar funka.
Jo jag vet att dom ska ha stor plats, de har nog lite för litet nu också men jag kan inte mer än påpeka det för min pojkvän, jag brukar städa och byta vatten åt dom när jag är där, resten får va hans ansvar ;)
Då ska jag absolut testa att koka den, hur blir man av med det oranga vettnet sedan då, är det bara att byta ofta tills det försvinner?
ja, eller koka roten, häll ut vattnet, koka roten igen osv osv tills den slutar färga av sig :)
Rengöringsmedlet som du kallar det misstänker jag är ett sk bakteriekultur och försvinner efter bara någon timme och som stosse säger så är det nog roten som är boven som missfärgar vattnet. Bakteriekultur är mkt bra att använda med läs noga hur mkt du ska ha vid varje vattenbyte.
som sagt koka roten så ska det nog gå bättre medlet du använder tror jag är happy life en smal vit flaska med barnspärr och ja 150 L är ju oxå sagt så det är väl allt…
#3 Jag tänkte sedan när roten inte färgar av sig längre, hur jag då ska få bort det oranga ur karet, men många byten måste ju få bort det tillslut
#5 Ja happy life är det.
jaha :) vattenbyten och lite mer vattenbyten. det är inte farligt för fiskarna men kanske inte så fint att se på :)
Du kan göra 25-30% vattenbyte varje dag tills det försvinner helt. Det mår inte fiskarna dåligt av. Glöm inte kolla ph-värdet samt fyll i bakteriekultur i det nya vattnet som du häller i.