Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 5626 ggr
AlexandraB86
0

Hjälp!? Parasit?

I ett utav våra akvarium hittade vi en platt sak som satt på huvudet på en utav våra marmor guramis.. lite senare den dagen satt krypet på rutan… Vilket gjorde att vi kunde fånga in krypet och lägga den i en plastbehållare..

Nu har vi sökt runt som dårar efter det här krypet tyvärr har ja ingen bild på den, men den är relativt runt kanske 0,5 mm stor i alla riktningar, ser ut att ha 6 ben, 3 på var sida och simmar runt då och då..

Vad är detta för något och är resten av fiskarna hotade av detta??

Mvh Alexandra och Helena

idaaforsling
0

Jag har personligen inte en aning om vad det kan vara. Men jag är ganska säker på att du bör försöka ta en bild för att någon ska kunna identifiera den :)

Skulle du absolut inte kunna fixa en bild så försök åtminstone rita hur den ser ut, mycket enklare att förstå så än av att bara läsa texten :p

sallad
2

Kan det vara en karplus?

-Rasmus 🌈

sallad
0
Dustmonkey
0

#3 men usch, vad är det för något xD Jag klickte på länken. Hur får man såna saker i akvariumet?

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

[dynamitella]
0

Det låter orimligt litet, men en flicksländelarv är en kandidat annars.

http://web.comhem.se/~u98500238/naturstig/images/VAT_Dykare_larv_20050509_P1017646_900.JPG

xanna
0

Usch då.. En stor karplus/fisklus blir ungefär den storleken och stämmer in bra på resten av beskrivningen..

Hoppas du lyckas ta en bild på den, så att vi kan utesluta att det är det.

sallad
1

#4 Kan följa med om man fångar in levandefoder (mygglarver etc.) utifrån. Skit äckliga kryp, håvade fisk en gång och fiskarna var fulla av dessa äckliga saker. :o

-Rasmus 🌈

xanna
0

Läser runt och tydligen kan man få karplöss om man utfodrar med levandefoder, eller om man plockat in saker till sitt akvarium från naturen.

Många får bukt med problemet enbart genom att ta bort de individer de ser, så att det aldrig bryter ut. Annars finns det en del starka medciner på marknaden som tar död på alla kräftdjur i karet.

TccT
0

#5 Kanske blev fel länk för det är en larv av dykarbagge. En sån vore riktigt illa för glupska och angriper allt som kommer nära.

Lössen är det bara att plocka bort dom som finns.

[dynamitella]
0

Ja, bra du såg det. Det vart fel länk :) Hade ett par stycken jag kollade på.

Här har vi en bra länk.

http://www.ecospark.ca/sites/default/files/currents/images/damselfly1.jpg

AlexandraB86
0

Det är en LUS :( Buhu.. vi har karantänat akvariet och håller på och medicinerar.. Snuskiga påfund!!

AlexandraB86
1

(Vi har även tagit bort dom löss vi träffat på och hoppas på att det inte tar sig genom filtreringen runt till dom andra :/)

Tack för alla svar!!!!