Tips och råd Fisksorter?
Äntligen är ett större akvarium beställt åt slöjstjärtarna, men så kommer nya bekymmer. Har läst och läst om massa olika fisksorter för att det ska klara lite kallare vatten, inte bita på fenor, finnas i handeln och så vidare. Detta har jag kommit fram till:
260 liters
två slöjstjärtar och en anicistrus är det som finns.
Deras blivande kompisar verkar bli: en till anicistrus, långsträckt pansarmal och Kardinalfisk.
Nu kommer frågorna och funderingarna.
Är det ok med fler slöjstjärtar?
Planerar jag för många stora fiskar i akvariet eftersom de vill vara i stim?
90 liters
Vill väldigt gärna ha Kuhlii ål och otocinclus, och sen färgglada rackare som simmar runt också.
Men tycker även här att det blir många fiskar eftersom de vill vara i stim.
Sen har jag två albino pansarmalar som jag inte riktigt vet vart de skulle hamna någonstans. Helst i det varmare karet, men finns det plats?
Väldigt glad för svar och hjälp, tips och råd. Eller om det finns smartare fiskval. I slutändan är det ni med erfarenhet som ger bäst råd ;)
Inte funderat på att göra dig av med slöjstjärtarna och satsa på någon mer lämplig fisk?
Kanske ha slöjstjärtarna i 90l karet och de tropiska fiskarna i 240l ?
#1: Jag skulle verkligen inte rekommendera att ha slöjstjärtarna i ett 90L, de blir väldigt stora! Det behöver ett absolut minimum på 120L, men allra helst ska de nog inte gå i kar som är mindre än 500L när de börjar bli fullvuxna. Dels pga sin storlek, men även pga. hur mycket de skitar ner. :)
TS: Jag skulle nöja mig med två slöjisar till att börja med, eller överhuvudtaget. Eftersom ancistrusarna och pansarmalarna håller sig mycket på botten och inredning så ska det inte vara några större problem att hålla dem ihop.
Kardinaler är dock tämligen små, och slöjstjärtarnas munnar är, eller i alla fall blir, väldigt stora och glupska. Så det är möjligt att kardinaler slutar som slöjstjärts-middag. :/
Ang. 90L så är det samma här som i 260L, ottosar och kuhliisar tar inte så mycket "plats", så en färgglad stimfisk skulle säkert passa in. Eller varför inte ett par dvärgguramis eller någon trevlig apistogramma? :)
#1 Tanken har slagit mig att det kanske inte var bästa köpet :P Men mysiga att titta på när de svävar fram i vattnet.
#2 Gör som du säger, väntar med att köpa fler slöjstjärtar. Gissar att de två jag har kommer trivas och växa lite bättre när de får mer simyta.
Slöjissarna är inte så stora än, så tycker inte att de borde råka ät småfisk. För visst är det bara av misstag de får i sig de?
Har inte hittat någon ålder på Kardinalfisk. Tänkte att de inte lever lika länge som slöj, och i så fall får man köra på en annan större fisksort om några år. Eller tänker jag helt fel nu?
Roligt med tipsfisk :) Har inte ens titta på sorterna tidigare :)
Ptja, jag har för mig att det var dynamitellas slöjstjärt på ca. 10cm som hon fick dra ur en pansarmal ur munnen på, där endast stjärtfenan stack ut. ;) Den slöjisen gapade väl efter lite väl mycket, och klarade inte heller av att äta upp pansarmalen, men de får alltså in en hel del i munnen även i ganska liten storlek.
Jag tror att det är väldigt mycket från fisk till fisk om de fungerar med andra fiskar utan att sluka dem, men i regel skulle jag inte rekommendera att ha småfisk tillsammans med dem just för att de riskerar att bli mat. Det kan vara lika mycket av misstag som med flit, det råder väl delade meningar om det. Men det verkar som att om den är hungrig så tar den vad den får tag på helt enkelt. :)
Livslängden på kardinaler vet jag ingenting om, men jag gissar på att de bör kunna bli något år iaf. Och dina slöjisar växer förmodligen på sig ganska rejält nu när de får lite mer simyta. Så det är väl frågan om… Det går ju alltid att testa, du märker ju om det försvinner fiskar ;)
En trevlig fisk som blir ca 8 -10 cm är praktbarb o den kan gå ute i dammar med, och tål läga vattentemperaturer. Jag har haft den några gånger o inga problem med den, en tålig fisk äter allt hanen får en ganska fin röd färg. Bör gå ihop i ett litet stim ca en 5-6st .
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#5 Haha, de var en glupsk rackare. Jag är sjukt imponerad av småfisk som går i stim, det har alltid varit en av fördelarna med att kunna byta upp sig i storlek på kar.
Men ska kolla runt på lite större stimfiskar istället. Som blir lite större än fyra centimeter.
Ja, det verkar vara väldigt olika från fisk till fisk. Märks tydligt när man läser runt lite här och där, en sort funkar för en del men inte för andra.
Men jag är jätteglad för hjälpen, vill inte risker att man en dag står där och titta på karet och tycker synd om någon fisk som inte verkar trivas bara för att den var så snygg i affären.
#6 Det var en snygg fisk, men tror den blir lite för stor om jag ska ha fem st i det akvariet. Men jag såg en annan sjukt snygg fisk när kolla på praktbarben, nätbarb. :)
Typ som en förskönad mört ;)
Blir många akvarium om man ska ha alla fiskar… :P
"Ptja, jag har för mig att det var dynamitellas slöjstjärt på ca. 10cm som hon fick dra ur en pansarmal ur munnen på, där endast stjärtfenan stack ut. ;) "
Hehehe! Vilken syn ! =)
Haha! Ja. Pappa kallar på mig, och jag springer ut från rummet. Då har han en slöjstjärt i handen, och en stjärt sticker ur munnen på honom. Han kunde inte svälja, och låg själv uppochner vid ytan.
Men jo, efter lite panik fick vi ut lillen som klarade sig, som sen fick bo ensam med ålarna i 4 veckor tills fenorna växt tillbaka :)
Däremot undrar jag om ts menar Kardinaltetra eller Kardinalfisk? Och om du verkligen menar Kardinalfisk, menar du då kinesisk eller vietnamesisk?
För kinesisk (Tanichthys albonubes) blir stora som zebrafiskar som vuxna. Alltså stora och feta.
Så jag tror inte att det skulle utgöra ett problem att ha dem tillsammans med slöjstjärtar. De är så himla snabba. Min pansarmalincident var nog en engånsgrej :)
#11 Jag menar Kardinalfisk, vad jag läst om den ska den ha temp som slöjstjärtarna.
Men det jag läst om zebrafisk är att den blir max 6cm. Och att den sorten är så aktiv att den kan störa och stressa lugna fiskar. Pratar vi olika zebrafiskar nu?
Men efter att ha sett och läst om nätbarb (Puntius oligolepis), är jag lite såld på den fisken. Snygg och vill ha flytväxter :)
Allt beror ju lite på vad jag kan få tag på för sorter, men alltid bra att ha en lista med alternativ. För hittar jag inte vad jag vill ha efter några månader är det ju bara att gå på alternativ två eller tre :)
Vad paff jag skulle vara om jag hittar pansarmalen i munnen på slöjisen, skulle liksom inte tro det var sant fast man titta på det :P
Igår fick jag hem mossa till akvariet, mins inte namnet på den nu. Men tydligen den sorten som helst vill flyta… fast de kanske de alla vill.
Så lindade fast den med tunnaste fiskelinan på en rot och sen ner i akvariet. Kan lova att jag är lite skeptisk till om det ska fungera, men tydligen har andra fått till det så vem vet.
Placerade roten på de andra rötterna så den skulle komma upp en bit närmare ljuset. Så hoppas hoppas att det funkar, för snyggt blev det :D
Zebror blir inga 6 cm :) De blir snarare 4-4.5 cm.
Men ändå har jag alltid haft både kardinalfiskar, kardinaltetror och zebradanios (zebrafiskar) med mina slöjstjärtar. De försökte inte äta dem.
Och jo, de stressar gärna runt. Men du har inga stresskänsliga fiskar :) Slöjstjärtar bryr sig inte om man så lyfter ur dem ur akvariet. Nätbarbet vet jag inget om. Har inte ens sett dem i butik. Så tyvärr kan jag inte råda om det.
Tror jag en gång sett nätbarb i butik, men det var en gång det. Den kanske inte tilltalar folk med sitt utseende när man kan välja en färgglad Guppy. Men det jag läst om den är bara positiv och verkar vara en "lätt" fisk.
Skönt att ha koll på att slöjstjärtarna klarar av zebrafisken. Kanske sambon får ha ett ord med i saken också :P
En till fråga, när vi gör rent akvariet brukar vi ha i lite kallare vatten än rumstemperatur blir så härlig fart på slöjstjärtarna då. Och så är ju städdagen det roligaste för dem. Ibland på sommaren om det är på tok för varmt kan vi ha i sibitar. Är det det man kan göra eller finns det fler knep som funkar?
Ja nätbarb är inte så vanlig numera vanlig förr. Praktbarben är en fisk som går bra i lite kallare vatten. En som är fin men fodrar lite varmare är kopparbarb, blir inte så stor är en tålig bra fisk snäll mot grannarna i akvariet.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Men nätbarben e ju så snygg! Hade jag haft större kar så hade nog praktbarb också fått varit med.
Men har fått ihop några tänkbara kandidater nu:
Nätbarb (vart favoriten,så värt att se om jag kan hitta den)
Kardinalfisk
Platy
Kopparbarb
Zebrafisk
Sorgmanteltetra
kilfläcksrasbora
Men men, letar man lite till hittar man väl en ny snygging ;)
Får se sen vad som hamnar i 90 karet, men är sugen på levandefödare också och där finns inte så många alternativ som tur är :)