Uppfödning av Lamprologus ocellatus??
Mitt intresse av akvarium har sjungkit otroligt mycket, och ee nära på att sluta med akvarium helt! Då såg jag en bild på en fisk (Lamprologus ocellatus) Som får plats parfekt i mitt 44L kar
Då undrar jag om jag skulle kunna starta en litten uppfödning på denna fisk, eller är de för krävande?? Annars kan ni ge nått annat tips på nån fisk att föda upp, men jag har redan fött upp guppys och platys. Så ingen av dem fiskarna tack
varför måste du ha uppfödning? räcker det inte bara med att ha dem i akvariet`?
Men, man "ska" inte odla fisk med ett akvarium :) Man behöver i regel alltid minst två kar för att det ska gå bra till.
Så tyvärr kan jag inte ge råd :(
Jag bara undrade om jag kunde skaffa en uppfödning på denna fisk eller om de är för krävande! Annars ska jag bara ha nått sånt sim i mitt akvarium om de bli för krävande!
2# Okej…
Två kommentarer på zoopet:
Jag har hållit dessa trevliga fiskar i många år nu och min erfarenhet är att de är ganska aggressiva och revirhävdande. Rekomendationerna på minst 35L tycker jag är helt galet, de ska hållas i grupper om minst 6st och minsta akvariestorleken anser jag bör ligga runt 100L(bottenarean är den viktiga), så de ges möjlighet att skapa sina revir. Mycket rolig fisk!
Rekommederar inte denna fisk till nybörjare då den är aggressiv,hänvisar istället till dess mera lugna kusin lamprologus multifasciatus,annars en mycket vacker ciklid med mycket personlighet.
Keyy
Vet ingenting om fisken… men med tanke på kommentarerna verkar det ju vara en utmaning att odla dessa alla fall, då kanske du får upp intresset igen om det är lite å pyssla med 😉
Det är en snäcklekande Tanganyikaciklid. Jag har precis börjat läsa på om Tanganyika och fick tips om http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=210 Skaffa ett lite större akvarium så får du lättare balans :) Du ska nog läsa på en del om Tanganyika innan du ger dig in på det, men det kan nog vara värt det. Dom ska vara riktigt intressanta!
Jag ska hämta mina första neolamprologus brichardi "fulwe rocks" i helgen, dom ska vara ganska agressiva men bildar små familjekolonier där syskonen försvarar varandra :)