Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 4282 ggr
Sandrasays
0

Mina tetror dör

Såg för tre dagar sedan att mina platys fått vita prck. Är inne på tredje dagen med protozin men prickarna är kvar nu även på mina guppys och tetror. Igår morse började tetrorna dö för mig, jag hade 15 och har nu inga kvar.
Tåler dom inte medicinen och finns det något mer jag kan göra för mina fiskar då jag tycker att prickarna bara blir värre? Jag har ett akvarium på 225 liter.

farido13
1

jag kan inte svara på frågorna men du kan ringa akvarielagret och deras nr är 08808080 dom kan hjälpa dig. och när du ringer dom kommer det en röst och säger att antligen ska du slå 1 för xl zoo eller 2 för akvarie lagret och då trycket du 2 och säger det som har hänt så kanske kan dom hjälpa dig. Lycka till med att hjälpa dina fiskar

Sandrasays
0

Har ringt, han sa att jag skulle fortsätta medicinera. Men fick ingen förklaring på  mina tetror. Som det ser ut just nu så är mina andra fiskar i väldigt dåligt skick.

Sandrasays
0

Nu har även fenorna blivit trasiga och på nån är det som vita tussar på fjällen

farido13
0

men om du har nån fisk som är frisk ta den och lägg den i ett annat akvarium

Sandrasays
0

alla har vita prickar, vissa värre än andra.

farido13
0

men dom som mår bäst flytta dom ifrån dom som mår sämst för då kan det minska chansen att alla blir sjuka mer och dör

-Cissi-
0

#6 det kommer troligtvis inte hjälpa om TS särar på fiskarna om dom är sjuka dör dom antagligen ändå

TS är du säker på att det är vita prick?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Sandrasays
0

Det började med vita prickar på deras fenor och sen på fjällen. Om det är svamp , eller sammets sjukdom så ska ju protozin fungera också.

[Jens]
0

Det hade varit bra med bild för det låter som det inte är vita prick.

Sandrasays
0

Hmm ska försöka ta bild

Sandrasays
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Sandrasays
0

En av dom som är värre

Sandrasays
0
farido13
0

oj stakars dom

[Jens]
0

Ja det är vita prick. Så tråkigt ! Det bästa medicinen är det du har nämnt Protozin. Hoppas verkligen att de klarar sig. 

Sandrasays
1

En Guppy hane och en platy hande död imorse :(

Men jag fortsätter min medicinering och hoppas på att någon överlever iaf. Dock hittade jag 3 yngel imorse som jag genast tog över till ett annat kar med förhoppning att dom ska klara sig. Läste att yngel inte klarar medicinen.

Sandrasays
0

Nu har jag bara 6 fiskar kvar och misstänker att även dom kommer att dö inatt. Tråkigt att alla fiskar dött av vita prick sjukan. Nu när jag antagligen får börja om med hela akvariumet har ni några tips?

[Jens]
0

Om det går så illa som du säger så börja från början igen. Gå igenom grus, växter och allt och nytt vatten. Så tråkigt att det inte löste sig. Såå tråkigt! 

Var fick du det ifrån? Var det sjukdomar från vid köp av nya fiskar tro?

Sandrasays
0

Nej jag tror inte det va fel på fiskarna utan jag tror att det antingen va fel på tempen på vattnet eller stress för det uppkom efter rengöringen av akvariumet. Har nu beställt både ny doppvärmare och ny pump för säkerhetsskäl.

[dynamitella]
0

Vill nämna att kardinaltetror är extra känsliga mot protozin. Man ska bara dosera halv mängd medel.

Men jag vet ju inte om det gäller kardinaler eller ej :)

Sandrasays
0

jo det va både kardinal och neon. Tyvärr fick jag inte reda på det innan medicineringen. :-(

[dynamitella]
0

.. Det står i klartext på förpackningen. Det är så jag vet det. Det är väldigt viktigt att lusläsa varenda bokstav :)

Sandrasays
0

Jag har lusläst hela flera ggr. Det står såhär

Används ej när mormyridier (t.ex. elefantnosfisk) finns i akvariet.
Halv dosering när grönlingar, botior, och andra fjällösa arter är närvarande"

Jag då som är nybörjare med akvarium tycker inte att det är klarttext. Jag pratade även med personal i zoo butiken som även sålt fiskarna till mig om vilka jag hade, jag ringde även till akvarielagret som någon här i tråden nämnde och talade även om för dom vad jag hade och dom rådde mig t.o.m att höja dosen.

[dynamitella]
0

Få förstår jag :) På paketen jag hade stod det att man bara ska använda x antal milliliter om akvariet innehöll kardinaltetror eller pansarmalar (och eftersom vi har 50 kardinaler och 25 pansarmalar så fick vi ta den långsamma behandlingen).

Men det är möjligt att jag har en gammal eller annorlunda variant av protozin. Jag kan återkomma med det :)

mbitton
0

Det låter säkert grymt, men du får nog ge aktiv dödshjälp i det här fallet.. Om du nu har medicinerat o detta inte hjälper pga att du gav fel mängd och med tanke på tillståndet hos dina fiskar så vore det extremt grymt att bara låta dom va. tror inte att yttligare medicinering vore till större hjälp.

Du skrev i ett annat inlägg att du ev hade funderingar på att starta om? 

Jag skulle fimpa samtliga växter, skölja av o skrubba rötter, sedan hälla i en rejäl dos Ektozon då karet är tömt på invånare.

Sandrasays
0

Alla fiskar är redan borta.
Det gick fort, men det var inte det att jag gav fel mängd medicin. Jag gav vad som stod för mitt akvarium. Men dom på akvarielagret tyckte att man kunde öka doseringen så det gjorde jag i slutet men trots det hjälpte inget.

Men folk skriver ju att jag inte ehöver göra något med mitt akvarium utan parasiterna klarar sig inte i mer än ca 3 dagar utan värdpar.
Det enda jag skulle hälla i var  nitrivec