Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2348 ggr
[tlundegard]
0

Fjäril vs palett

Vad skulle ni välja i ett 96 liters akvarium? Fjärilsciklider eller palettciklider? Vilka är mest eftertraktade om man skulle få yngel och vilka har intressantast beteende?

[dynamitella]
0

Fjärilar. Ingen tvekan om saken. Däremot har de mycket svårare att få avkomman att överleva.

Paletter kan jag inte ens skänka bort gratis. Jag får ge dem till djuraffären då ingen vill ha dem. De är också ofantligt elaka och slåss med allt och alla. Jag hade två par i 540 liter, och de slogs "blodiga" varje vecka i stora bråk. Även med andra fiskar efter att ha omplacerat det ena paret.

[tlundegard]
0

Jag gillar fiskar med lite fart i också, hur beter sig fjärilsciklider? Jag vill inte bara ha en fisk som är vacker att se på utan vill som sagt att de ska vara intressanta också. Hur får man fjärilsciklidernas yngel att överleva då? Skulle jag ha paletter så skulle jag ha ett par bara ihop med tigerbarber och siameser.

[dynamitella]
0

Men tigerbarber, siameser och palettciklider i ynka, ynka 100 liter förstår jag mig inte på. Även om det "ska gå" :) Jag ser bara slagsmål framför mig.

Jag hade inte haft tigerbarber ihop med någon fisk jag vill odla alls till att börja med. Det är inte rimligt om man vill ha hög överlevnadsprocent (inte i den volymen). Tigrarna vill ha minst 120 liter och siameserna minst 150. Jag vill påstå att det dubbla knappt räcker däremot.

Dvärgciklider och mindre ciklider har ingen fart. De har ett bo, eller vad man säger, och håller sig däromkring. Vill du ha fart i bottensektionen kanske pansarmalar är något istället. Hur man korrekt odlar fjärilar är det skilda meningar angående. Bäst är att ha ett eget kar till dem där de går ensamma, och att inte störa dem. De äter gärna upp sin egen avkomma. Men separerar man rommen så får inte yngelna några "moderskänslor" eller vad man ska säga, när de själv ska få ungar, och äter upp sina också. Så blir det en ond cirkel.

[tlundegard]
0

Paletter har jag tänkt mig bara ett par av, har fått rekommendationer om det från flera håll men blev lite intresserad av fjärilar nu trots att de är känsliga för vattenkvalitén. Om man ska gå enligt zoopet (som du verkar göra) så ska paletter ha minst 80 liter och det har ju jag. Akvariumet för tigerbarber ska vara minst 80cm långt, mitt är ca 78 tror jag. Visst, volymen stämmer inte men ska kanske byta upp mig så småningom, men just nu har jag inte tiden till det. Siameser är jag också lite skeptisk till, men har läst flera som har det. Dessutom så måste jag bli av med tofsalger! Skaffar jag fjärilsciklider kanske ottosar funkar bra istället, men jag vet inte om man vågar ha dom ihop med paletter. Jag älskar mina tigerbarber, dom om något har ett riktigt intressant beteende! Som sagt så skaffar jag kanske större snart, men dom verkar mest upptagna av att tjafsa sinsemellan så tror inte att dom är så dumma mot de andra ;) Ett tredje alternativ är apistogramma, det vill jag allra helst ha, men jag har tyvärr för basiskt vatten hemma :/ Jag är inte okunnig och opåläst, men jag väger fördelar mot nackdelar. Jag är inte i jättestort behov av överlevande yngel, men lyckas jag så vill jag kunna sälja dom ;)

[dynamitella]
0

Vill du trots mina uppmaningar göra det så kör på. Hoppas det funkar för dig :)

[tlundegard]
2

Jag lyssnar som sagt till vad flera har att säga, tar åt mig det du skriver och även det andra skriver. Väger för och nackdelar med olika saker. Har börjat fundera på någon annan algätare nu, eventuellt Ancistrus men tycker egentligen att dom är lite tråkiga. Skulle aldrig kunna göra så som en person säger (förutom när jag gjorde misstaget att lyssna på en "kunnig" personal i en akvarieaffär och köpte sebrorna). Jag har en vecka på mig att bestämma mig ;) Några andra med erfarenhet av paletter och fjärilar? :)

CaptainBunchie
0

Jag skulle göra som Dynamitella säger, hon vet vad hon håller på med. :)

Min erfarenhet av palettciklider är att de är "vägra dö" fiskar, vår var det iallafall, blev hur gammal som helst. ^^
Själv skulle jag nog välja fjärilsciklider, då de är enligt mig mycket vackrare. :)

Om du vill ha någon annan rolig algätare kan ju ett stim (5-10?) ottosar vara kul. De är små men väldigt effektiva har jag hört. (https://www.youtube.com/watch?v=vAs5HSecEM4)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[tlundegard]
0

Grejen är att jag har fått andra rekommendationer av andra som också vet vad de håller på med. Tigerbarberna blir kvar, jag har ett stim på 10 st så de tjafsar sinsemellan istället :) hör hela tiden att tigerbarber har sämre rykte än de förtjänar och det är hittills min uppfattning också. Jag har funderat på ottosar, tycker att de verkar jätteroliga om man har ett gäng! Är de effektiva algätare? :)

[Evisen]
1

Paletter är mer lättlekta än vad fjärilsciklider är. De är mer tåliga också.

Men, som Dynamitella skriver så är de väldigt revirhävdande när de får yngel och kan skapa stress och i oturliga fall sjukdomar i karet.

Fjärilar är rätt ömtåliga och det är många som inte har fått lära sig yngelvård då de drivs upp artificellt.

Vill du ändå testa fjärilsciklider så är mitt tips: Bolivianska fjärilsciklider. De är ett snäpp större än vanliga fjärilar och lite mer tåliga enligt mig själv. Men då behövs det lite större akvarium

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1

Taggeman
0

Hej jag läser att du har basiskt vatten, fjärilar vill nog inte ha för högt ph, men många är nu uppfödda i lite hårdare vatten och mer vana med det men det får inte va för hårt och dom vill ha en hög vatten temp med för att må bra, får lätt sjukdommar. Tigerbarberna går bra i lite basisk men skulle du få yngel i akvariet blir det nog tigermat direkt.

#9 ans råd med bolivianska kan va ett allternativ o dom lever längre med men är inte riktigt lika fint färgade som vanliga fjärilsciklder.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅