Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4623 ggr
Ellenfyrkant
0

Nano-akvarier

Har varit lite sugen på 20-30 L nanoakvarium men vet inte egentligen vad jag skulle ha i det. Vad tycker ni är okej att stoppa ner i ett akvarium i den storleken?

Mvh Ellenfyrkant

xanna
0

En 20-30 gula Körsbärsräkor och lite posthornsnäckor kanske?

CaptainBunchie
0

Någon killi om man tänker fiskväg. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Sleggyman
0

Finns mini fiskar som inte blir mer än 1.5 cm ( kommer inte ihåg namnet just nu)

CaptainBunchie
0

Dvärgkulfisk, endlers går ju också.

#3 - Syftar du på typ moskitorasbora?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Sleggyman
0

Ah yes Rasbora Brigittae jag har dom i mitt 20L nano med räkor fukar fint med dom. Jag har sett räklingar på 1mm simma förbi dom utan att dom reagerar.

Pappaparon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Här är mitt lilla nanoakvarium. Roseräkor är det som bor i det just nu.

xanna
0

Roseräkor lite himla spännande! Vad är det? :D

Pappaparon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De kallas också chrystal red shrimp, rätta mig om jag har fel! Men jag tror det. Såhär ser de ut iallafall.

-Cissi-
0

En crystal red är det på bilden :) men ja har aldrig hört namnet roseräkor förut, var har du hört det? :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[dynamitella]
2

Håller med. Roseräka är inget tilltalsnamn för någon känd räka i handeln. Det är säkert bara djuraffären som inte har koll och har döpt den själv.

Det bör ju vara crystal red eller körsbär, tänker jag.

xanna
0

Ser den ut så där så är det en Chrystal Red, alternativt en Red bee. :)

Lite svårare än körsbärsäkorna, men väldigt härliga. :)

Det roligaste med dem tycker jag att man kan köpa dem för en billig penning, men om intresset ökar på så kan man fortsätta med samma art och avancera upp sig till räkor värda flera hundra, ja, till och med tusenlappar.

[dynamitella]
0

Där är inget H i Crystal :) Det betyder kristall på Svenska.

Ingen bryr sig egentligen om ett stavfel, det är inte så jag menar :) bara så att ts. kan hitta korrekt information när hon söker.

Pappaparon
0

Ja, j ag läste om crystal innan, men i butiken kallade de den roseräka, konstigt tyckte jag.

xanna
0

#13 Det är ganska vanligt. Därför är det smart att be om det latinska namnet på djur och växter som man köper. Så man vet vad man handlat.

Andra saker som som man kan ha för vana att fråga är om det är importerat, svenskfött eller viltfångat. Det säger en del om hur djuret kommer att reagera efter att ha kommit hem till ditt kar.

Själv avstår jag gärna från importerat och viltfångat, men det är såklart en smaksak.

Är det viltfångad fisk så kan det vara av framtida intresse att veta vilken sjö de är inhämtade från. Ja, om man vill ha samarbeta med andra uppfödare och hålla arterna rena…

Fast nu flöt jag visst bort från ämnet. ;)

Ellenfyrkant
0

#14 Hur påverkar utsprunget reaktionen efter flytt? :)

Mvh Ellenfyrkant

xanna
0

Är det viltfångat så är det normalt att djuren är mycket skyggare. (Dessutom kan det vara svårt att kontrollera om det naturliga beståndet tar skada.)

Är det importerat är risken hög att de är uppfödda i medicinerat vatten som gör att djuren inte har något immunförsvar och därför dör tidigt.