Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1216 ggr
fredrikh
0

Rötter = Ändrat vattenvärde?

Tjenixen,

För några veckor sedan fick ett av mina kar en ny stor fin rot. Men mycket snart fick jag problem med alger, framförallt som flyter runt på ytan. Mina andra växter bildar också numera rötter över hela stjälkarna och växer allmänt dåligt. Jag får rengöra vattnet och rensa alger på ytan var tredje dag, då det vanligtvis är någon gång i månaden. Karet är på 250L.

Nu till min fråga: Hur påverkas vattnet av en stor rot (kokad)? Vilka åtgärder kan göras för att klimatet i akvariet ska bli som vanligt?

/F

Susanna_w
0

Det enda jag vet är att rötter kan sänka PH-värdet.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Jens]
0

Alger är ju ngt man kan leva med om man har rätt fiskar eller sniglar till det som sköter om dem. Det hade varit bra med en bild så hade man kunnat hjälpa dig lite på tråden så att säga. Men du får en länk som pdf där du kan läsa om olika alger och hur man jobbar mot dem.

http://www.zoopet.com/ images/ algbekampningsschema.pdf

Sleggyman
0

PH värdet är väldigt enkelt fixat dock. Köp bara lite kalkkross och sprid ut i karet eller ha det i ett hörn så motverkar det Ph sänkningen.

Vilken sorts alg är det? Det låter som det vore trådlager. Mina Amano räkor åt det som godis när min kompis fick det i sitt kar. ( Han fick överta dom när jag stängde ner mitt sötvattens kar)

fredrikh
0

Det verkar ju vara så att PH-värdet sänkts. Ska mäta det imorgon. Har aldrig haft problem med alger förrut, innan roten. Har kalklösning på flaska hemma som jag får tillsätta efter jag mätt :)

Kan lågt ph även resultera i att växterna skickar ut rötter genom hela stjälken?

Ska ta en bild så får ni se vad jag pratar om…

Sleggyman
0

Kom bara ihåg att roter jobbar ner Ph:et medan kalken jobbar upp det, så kalken kommer att förbrukas eftersom vattenbyten görs.

fredrikh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på algerna som ligger som ett lock på ytan, fyllt med bubblor.

fredrikh
0

Från ovan.

fredrikh
0

Och även hur rötter skjuts ut från växterna överallt..

godisgrisen
0

Luktar algera något? Om de det kan det vara cyanobakterier.

Taggeman
0

Den här roten var kommer den ifrån, vilken sort, hur länge har den legat i vatten innan akvariet, är det en färsk rot??

PH värdet kommer att sänkas och gå upp o ner, ganska mycket högre på kvällen o lägre på morronen.

Jag skulle ta ut den ett tag å låta den ligga i något kar o dra ut ämmnena som löser ut sig ett tag och skrubba av den emellanåt.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jens]
0

Det ser ut som det är cyanobakterier som "#9 godisgrisen" säger. Luskade lite snabbt i olika forum och det brukar uppstå vid ammoniumspik. Hur man löser problemet med algen:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=130260&highlight=cyano+botemedel

Kolla gärna själv om du tycker som jag/vi om det är cyanobakterie innan du försöker bota det. Jag tycker också du ska ta bort roten ifrån akvariet för det kanske var den som triggade upp ammoniumspik. Har du dropptestat det?

Nu är det mina gissningar. Bedöm själv.

fredrikh
0

Roten är svensk och tagen från en bäck i närheten av där jag bor. Den är som sagt kokad och jag hade den i vatten i två veckor innan jag använde den i akvariet.

#11 Tack för länken! Jag tror nog också att det är cyanobakterier som härjar, allt började som sagt lite smått efter jag satt ner roten i akvariet.. Jag har inte dropptestat det. Jag tror jag tar bort roten, gör rent akvariet rejält och sedan helt enkelt kör utan roten, möjligtvis köper en ny från någon djuraffär/begagnat. Känns trist dock, den var perfekt.

Jag kan ju se om algerna minskar om jag tar bort roten.. Tack för alla som svarat hittills, väldigt uppskattat!

Taggeman
1

När jag tog in rötter från den svenska naturen använde jag alrot men den fick ligga o dra några månader i vatten med vattenbyten tills det inte lossna något från den det är samma med björk, tall o gran går inte att använda för mycket hartser i det,  bästa är nog något hårt träslag från djuraffär. Men man ska låta det ligga o dra i något kärl en längre tid.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅