Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2095 ggr
Pappaparon
1

total lurad

Hej! Jag testade en ny zooaffär för ett tag sen och frågade vad man kan ha i 10 liters. Expediten svarade att dvärgrasboran passade perfekt och jag köpte några. Senare när jag kom hem och läste lite om arten fick jag reda på att de vill ha minst 40 cm långt! Jag blir så arg! Jag ska aldrig köpa fisk utan att läsa på om sorten först! Är det någon mer som blivit lurad och i vilken butik i så fall, så man inte går dit?

Twili
0

japp. blev sagt i djuraffären att lånsträckt pansarmal ska vara två och två minst, inte att de skulle vara minst 4 gärna 6 för o må bra. jag trodde man åtminstonde kunde lita på dom om fiskar(om gnagare och kaniner är de helt hopplösa och finns tusentals skräckfall) men det visa sig att även där bryr dig sig bara om pengar.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Druiden
2

Jag har blivit lurad på både arter och storlek. 
Så jag läser på innan jag skaffar någon ny fisk :)

Medarbetare på Pokémon Ifokus

[dynamitella]
2

Jag måste trösta dig i alla fall med att rasbororna överlever och mår bra tills du hittat ett större hem till dem :)

Här nere säljs det slöjstjärtar (!) till 10 liters akvarium istället. Det är ungefär hundra gånger värre, och hur vanligt som helst.

Från och med nu vet du också att djuraffärerna inte ska litas på. Lär av detta, så går det bra i framtiden. (vill nämna förresten att 10 liter är för litet för någon fisk alls egentligen, så bäst är nog att köpa ett större som rymmer i alla fall 40-50 liter).

Jag har blivit lurad i varje affär jag någonsin varit i. Jag brukar i regel fråga luriga frågor som de alltid svarar fel på. Sen går jag fram och håvar upp mina egna fiskar (i mina lokala affärer), betalar och går hem.

Gå aldrig till djuraffären utan att veta precis vad du ska ha och hur djuret ska skötas. De snackar så mycket skit att man inte kan chansa på att man fått en bra expedit :)

xanna
0

Vi har en djuraffär här som inte sätter ut de latinska namnen på växterna. Jag bad om att få veta vad de hette, för att kunna kolla upp om det var växter som skulle kunna trivas i mina kar.

De svarade att de inte fick de latinska namnen ifrån grossisten.

När jag då påpekade att jag inte ville göra om misstaget att köpa hem växter som inte var anpassade för akvarium igen, så svarade de att alla växter till akvarium är färskvara och bara kan klara sig några månader… Sen får man köpa nya!

…Really?

Gurky
0

#4 Visar hur mycekt dom kan :P

Det man bör tänka på är att dom oftast är säljare i första hand. Vill man vara säker på att man inte blir lurad måste man tyvär kolla upp fakta innan på tex forum eller liknande.

Maliceangel
0

Oftast handlar det nog om okunskap ifrån säljarnas sida.

Gurky
0

#6 Är ingen ursäkt för att ge dåliga "råd". Är inte svårt att ta reda på fakta. Man bör kunna ställa krav på att dom i butikerna ändå har någon som helst koll på vad dom sysslar med.

[Geekinblack]
0

Min mamma skulle köpa fiskar till ett akvarium till min lillasyster som fyllde 6 år. Akvariumet var på 150L och hon fick rådet att köpa en Guldfisk och en slöjstjärt och några guppys.

Jag ville också slänga i någon fisk eftersom jag ännu bodde hemma så jag gick dit och frågade vad jag kunde ha. Det slutade med två guldfiskar till + några platys :S

Det blev en salig blandning av kallvattensfiskar och varmvattensfiskar i ett alldeles för litet akvarium! Jag satte mig vid nätet och läste på om mina nya vänner och fick en chock. Köpte genast ett akvarium på 375 liter och där föddes mitt akvarieintresse!

Fiskarna som levde då finns inte kvar idag men nu mera köper jag ALDRIG fisk utan att läsa på ordentligt innan.

En annan sak att nämna, trots att personalen visste akvariumstorlek och vad vi hade för fiskar så sa dom inget om att Guldfisk skitar ner ordentligt (och behöver stor pump eller en extra på utsidan) och äter upp alla växter. Det upptäckte vi själva när växterna var borta och vattnet var grumligt -.-

[Jens]
2

Det är verkligen unikt att hitta bra personal med akvariefiskkunskap. Dem finns i så fall i butiker som enbart säljer akvariefiskar men vissa undantag naturligtvis.

Som det har nämnts tidigare i tråden så ska man ta reda på allting själv innan man köper fisk till sitt akvarium innan besök. Man ska gå runt och kolla akvarierna och se hur fiskarna mår och hur de har det och inte bara inrikta sig på den art man är intresserad av. Detta bara för att se hur de sköter akvarierna och fiskarna.

Sleggyman
0

En sak som jag upptäckt är om du ber dom beställa en artikel åt dig utan att kolla upp priset så är de duktiga på att lägga på ett ordenligt påslag på priset. Tex jag beställde en hydrometer till saltkaret. När den kom frågade jag vad den kostade:

-199:- sa dom.
-Öööh den kostar 99:- på internet sa jag.
-Oj då måste blivit något fel sa de snabbt som tusan och ändrade.

Likadant var det med clownhotellet de beställde åt mig men då kollade jag priset innan jag gick dit. 3395kr skulle de ha men på internet går de beställa för 1895kr.
Med lite förhandligt med personal och deras leverantör fick jag ner det till 2300kr

Ett litet påslag säger jag inget om men ibland är lite väl häftigt.

[Gudrun-Berit]
0

Jag har blivit lurad på två affärer: Zoologiska,arken zoo. Men på grizzly så frågade dom hur stort akvariet var osv.

Gurky
0

#10 Oj det har jag aldrig varit med om, däremot att dom avrundar neråt eller att jag får rabatt händer väldigt ofta.

ivanhoe81
0

tur att jag har en kille som driver sin fiskaffär som hobby, när jag har frågat om en viss fisk så frågar han alltid vad jag har för fiskar i det akvariumet som jag hade tänkt mig och vilken storlek

han är ärlig och säger att den fisken inte passar eller fungerar i det akvariumet tillsammans med de fiskarna som jag har etc
sedan brukar jag få extrafiskar eller rabatt hos honom (som ex när jag köpte crystal red sist så skulle de kosta 25kr/st men fick 10st för 100kr etc)

det är en affär som jag kommer handla på flera gånger, får ju tillochmed hemleverans av akvarium trots att jag inte kan betala med en gång men han litar på mig ochhan får alltid det som han vill ha även om det blir en månad senare som jag har fått sakerna

-Cissi-
0

#13 det låter ju skitbra :) var ligger hans affär? :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

ivanhoe81
0

#14 i hålan årjäng i värmland vid norska gränsen

han är inte ute efter pengar utan han får precis ihop pengar så att det räcker till el, hyra etc han tar inte ens ut någon egen lön men så jobbar han som snickare under veckorna med (hans butik är enbart öppen torsdag och fredag kväll och lördag och söndag i några timmar)

glad att jag har honom för frågar man honom om något så svarar han och kan han inte det så går han in på kontoret och börjar leta efter infon etc

JohannaEkroth
0

#4 Haha! Tillåt mig småle. Flört Jag har en växt i mitt akvarium som är 10 år gammal. Den förökar sig och har fått blivit delad på och fått flytta massor av gånger. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

PamSaa
0

När vi köpte vårat första akvarium så gick allt åt helvete, vi hade ålar men dom levde bara i två veckor ungefär för att uppstarten va dålig. De förstod inte vad som hade hänt och självklart så gjorde inte vi det heller, vi gjorde ju bara det dom sa åt oss att vi skulle göra, liksom.

Jag hade läst innan att man ska ha välcirkulerat med bakteriekultur osv i en vecka innan man häller i fisk. Och det fick vi reda på när vi läste runt på nätet. När jag frågade om det så sa dom "Äh, det behövs inte, bara ni har vatten i akvariet i vecka innan ni läggar i fiskarna".Min pojkvän tenderar att fråga dom om allt och han stört litar på dom också, medans jag alltid kollar upp info först numera.

De som jobbar i vår butik är inte SÅ dåliga på det dom gör men jag har märkt att när det är stressigt så kan dom slarva mycket, så det har mest att göra med det.

Nu för tiden när jag handlar hos dom så brukar dom alltid köra med sitt "Men du vet väl att…" och så svarar jag "Ja, jag har läst om det och har full koll" så lämnar de mig ifred :P

-Cissi-
0

#15 det var kanske lite långt för mej :P men skitbra att han är så duktig och hjälper :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .