Enneacampus ansorgii
Som rubriken lyder, är det någon som har erfarenhet av dessa fiskar? Fick syn på dem häromdagen på Söders akvariebutik och är helt fast, såna ska jag införskaffa mig i framtiden.
Vore kul o höra era erfarenheter!
(ny på sajten btw)
Men jösses! Är det en sötvattensjsöhäst?
Ja! Hur fina som helst. Jag är egentligen ingen inbiten akvarietönt men när jag såg de här och fick lite info om dem så blev jag helt fast.
De är tydligen kinkiga med fodret, äter endast levande och väldigt smått.
Innan jag skaffar dessa måste jag lära mig hur man kläcker artemia.
Dyra är de också. 300 :- per individ tror jag dem kostade.
Ser ut som att de skulle kunna trivas med vattenloppor också..
Nu ska vi se.. Lever i grupp, så minst 4-5 stycken får du skaffa, ska ha lugn cirkulation i karet, vill ha det välplanterat och man ska inte blanda in andra fiskarter eftersom den dåligt klarar av konkurrens om maten.
Svåra, men onekligen spännande fiskar!
Har tänkt att ha de själva i ett kar. Har för mig att han nämnde att de kommer från Afrika och vill ha hyfsat lågt PH med rötter och exempelvis torv som botten.
På engelska kallas den för African freshwater pipefish
Kanske lättare att hitta info på det namnet?
Det är inte salvattenssjöhäst… är rörfisk (sötvatten), de har huvven som en sjöhäst men är mer som en ål i kroppen och vattnet, alla fall vad jag sett av dem
http://diszhal.info/english/livebearers/en_Syngnathus_pulchellus.php
Jäkligt häftiga små saker detdär! 
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Fast man brukar nog säga nålfisk på svenska och inte rörfisk. :)
#9 Har för mig att det stod rörfisk när jag såg dem… fast va ett tag sen 
Det kan säkert ha stått så. Det är därför det är bra om det latinska namnet finns med, för annars blir det till sist "viskleken" över det hela och djuren heter helt egna saker beroende på vilken stad man köper djuren i. :)
#11 Så sant ! 
Vilka fina!
#7 Det finns kantnålar som lever i saltvatten också ;)
Hoppas på att kunna införskaffa mig några stycken de kommande veckorna :D