Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 4437 ggr
[dynamitella]
4

Odling: Zebradanio

Jag fick ett infall tidigare idag och bestämde mig för att prova att ta en kull på mina zebrafiskar (danio rerio).

Nu, en timme senare, är de igång och leker.

I denna tråden kommer jag snabbt och smidigt förklara hur jag går till väga.

[dynamitella]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en av hanarna som valdes ut.

[dynamitella]
0

Om det blir några yngel denna omgången ska dessa växa upp i vår glob. Den är nu tom efter pansarmalarnas lek.

[dynamitella]
0

Här bor föräldrardjuren.

[dynamitella]
0

Nu till stegen.

1. Välj behållare. Jag använder en petbox som rymmer ca 30 liter.

2. Placera ner nät eller spelkulor. Jag använder mig av ett uppochnervänt lock från en liknande, men mindre petbox.

[dynamitella]
0

Steg 3.

Bind/sy fast eller tyng ner mossa eller liknande växt. Detta triggar lek.

Lekmopp kan gå. Lika så kan det fungera utan växter alls.

[dynamitella]
0

En sida klar.

[dynamitella]
0

Done.

[dynamitella]
0

Steg 4.

Fyll på med vatten. Jag använder 60% akvarievatten och 40% kranvatten. Inget medel.

[dynamitella]
0

Steg 5.

Välj ut avelsdjuren.

Mina var lite sneda och krokiga här och där, så det var svårt att hitta snygga exemplar. Dessa kommer nog inte säljas då de är lite fula.

[dynamitella]
0

Steg 6.

Tillsätt fiskar och lock. Lock är viktigt, annars stannar de inte i karet.

[dynamitella]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag vände mig om så lekte dem. Effektiva små fiskar.

stosse
1

vilka pilska små rackare:D lycka till med ägg och yngel sen:) kul med en liten "guide"  :)

Toph123
0

Bra guide för dom som är intresserade av att odla zebrafiskar Glad

[ErikP]1
0

Följer :)

[dynamitella]
0

Jag kan se romkorn :) Lite framgång är det ju i alla fall.

Twili
0

vet du vart det finns billiga sådana kar att köpa? gärna online då vi inte kommer till butik ofta då vi bor ute i skogen

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

kallepudas
0

intressant tråd dynamitellaGladså följer den!

[dynamitella]
0

Tyvärr är de inte billiga :( Det är faktiskt billigare att köpa ett riktigt akvarium i samma storlek, exempelvis på hornbach.

De kostade mig 300;- och 249;-. Då 30 och 20 liter.

INTE värt pengarna :) Kola hellre på blocket efter snygga alternativ i glas. Plasten blir missfärgad och ful snabbt nämligen.

Men har ni IKEA i närheten så går det bra att odla i samla-lådor. Ö&B har också fina och billiga lådor i plast. De funkar perfekt om man inte är kräsen med hur de ser ut.

Twili
0

oj, okej, vi får kika runt helt enkellt :) det verkade så smidigt o lätt med locket.

MikkansBuse
0

Mycket intressant! Utmärkt med en guide (:

[dynamitella]
0

Jaha, du tänkte så :)

Det går lika bra med 3-4 cm högt lager spelkulor/glaskulor över hela botten också. Eller såna dekorationsstenad i glas.

De kan man köpa lite var som helst.

Twili
0

okej, vi testar oss fram. tack så jättemycket Gladåterkommer om några dagar så får vi se hur det går

Jessicahagstrom94
0

ska bli kul att följa denna tråd känner jag på mig :)

stod länge i djuraffären och kikade på just såna fiskar, men det blev en liten Platy som fick följa med istället och bli kompis med mina andra platys.

nästa gång, kanske.. :D

Toph123
0

#18 Det där med hornbach fattar jag inte… Obestämd Jag har varit inne där en massa gånger men inte hittat några akvarium till salu. Är jag blind eller hur står det till?

[dynamitella]
0

Hornbach har en akvarieavdelning. Eller, de kanske inte har det i alla? Var bor du? :)

Toph123
0

Men jag menar på deras hemsida Oskyldig Kanske det trots allt då inte finns något om akvarium där då? Har nog trollat bort mig Tyst

[dynamitella]
0

Nejnej. Deras hemsida är ganska värdelös :)

De har 25 liters glasakvarium för 200 kronor bland annat. Jättebra. Det är värt att åka dit :)

Toph123
0

Låter för bra för att vara sant Förvånad Vart finns dom närmast mig?

Bor i Vimmerby.

[dynamitella]
0

Åh, så synd. Det finns bara hornbach i Malmö, Gbg och Sthlm :(

Toph123
0

Åh det var synd. Hade gärna åkt och tittat om det hade varit närmare. Rynkar på näsan

[ErikP]1
0

Nu måste jag barar fråga. Tror du att jag kan odla i mitt 60L akvarium? Kan hanarna och honorna bo tillsammans i samma kar? 357L Hur lång tid tar det för ynglen är redo att flytta? Förlåt om jag ställer frågorna här. Daniella riktigt bra youtube videos, tittade på alla. Min favorit var när din hund hade gjort något :) Läste även hela tråden som du och en annan här diskuterade om sånt här i somras, tror jag det var.

[dynamitella]
0

Om det gäller danios, absolut :) 60 liter är jättestort.

Ja. De kan bo ihop i det stora karet.

Det tar mellan 3 och 6 månader innan ynglen är stora nog att flytta eller bo ihop med sina föräldrar.

Det är bara att fråga om du undrar mer.

Haha, tack. Det är inte min vovve, utan min daghund som jag går ut med bara. Men visst är hon charmig?

[ErikP]1
0

#31 Ja, det är danio jag menar. Okej, tack så mycket. Haha, jag trodde det var din hund. Riktigt söt och charmig

wille_wille
0

Jag blev lite sugen på att köpa några och försöka få yngel på dom.

Får väll bli en tur in till ikea sen när jag har köpt nytt akvarium.

Sen måste jag nog skaffa någon mer zebra och lite mossväxter då oxå :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

MikkansBuse
0

Är ett år gamla sebror för gamla för odling? Har på senare tid tänkt mycket på att odla istället för att köpa. Verkar lite skoj om man skulle lyckas (:

Om man nu skulle odla i en rymmlig ikea samlarlåda, kan äggena flyttas till en yngelbox och ynglena får växa upp i den sidanom i akvariet som det är tänkt att dom ska leva i? Hur länge kan man ha dem i en yngelbox?

tvättäkta bybo
0

hur gör man sen? när rommen är "lagd" flyttar tillbaka avelsdjuren antar jag, men hur gör man med rommen? har ett kar med räkor där ynglen skulle kunna bo, men alltså hur gör man från det att rommen är lagd till de små kan flytta in i 54 l karet med räkor?

har galaxys, de borde gälla ungefär de samma för dem som för zebror?

[dynamitella]
0

Oj, jag har glömt tråden :) Svarar lite snabbt nu.

#35 Nej. Ett år gamla zebror vore rimligt. De blir könsmogna mellan 3 och 6 månader gamla (i regel). Så det är inte alls för gammalt.

Nej. Yngelboxar är på tok för små. Yngelkaret behöver rymma minst 20 liter, gärna mer. Kullarna är större än för exempelvis guppys, och yngelna är mycket känsliga. Så en stor samlalåda (20 liter och upp) eller ett akvarium vore bäst. Helst oinrett med bara "svävande växter" som mossa eller hornsärv. På så sätt är det enkelt att rengöra.

#36 Rommen låter man bara ligga. Jag använder inte någon filtrering eller pump då yngelna är mycket känsliga i början. När de kläcks så samlas de längsmed rutorna innan de blir frisimmande efter några dagar. Man låter dem gå i lekkaret tills de är ca 2-3 millimeter "tjocka". Alltså så att de kan simma och jaga sin mat utan problem. Det bör ta ett par få veckor.

Jag rekommenderar inte att släppa ner rommen i ett akvarium med pump, som sagt, då småttingarna är väldigt små och ömtåliga.

Samma sak gäller med galaxys, fast de är 10 gånger svårare att odla. Jag har själv fått tre små yngel av misstag, men har inte lyckats på detta sätt med odling då galaxys är mycket skrajare och känsligare än zebror.

[dynamitella]
1

Rommen kläcktes förresten för 2-3 dagar sen. Då temperaturen är låg så tog det ett par dagar :)

Jag kan nog ta lite bilder på småttingarna ikväll.

grottLisa
0

För ca 2-3 dagar sedan tyckte vi att vår ena zebrahona (prickig sådan) var ganska tjock, valde då att lägga över henne i en samlalåda. Lite senare plockade vi över en hane som även han är prickig.

De lekte och höll på och det var spännande att se när rommen "sprutade" ut. Vi lät de inte hålla på att för länge för efter ett tag var de runt i botten och försökte äta upp rommen.

Idag ser vi att de kar börjat kläckas.

Bifogar en bild på hur de ser ut, jag funderar på när vi ska börja mata dom?

Just nu har vi dom bara i en 5l samla, men förstår ju att vi måste ha större (hade inget annat tillgängligt först). Hur stor låda bör vi skaffa till dom?

// Sanna

[dynamitella]
0

Vad roligt :)

Har ni mossa hemma? Det brukar finnas gott om småkryp som de gillar att äta i mossan (och i hornsärv och andra yviga växter).

Annars kan det kanske fungera med smulat flingfoder och "damm" från artemia och svarta mygg, mysis, cyklops och annan frysmat. När du matar de stora fiskarna kan du mosa lite mellan fingrarna och släppa ner till bebisarna.

grottLisa
0

Hornsärv har vi som vi skulle kunna plasera i det lilla. Funderar dock på att skaffa javamossa inför framtien Glad

Hur stor låda tror du vi ska skaffa till dom? Måste ju köpa en ny då denna bara är 5l. Tog liksom vad vi hade tillgångligt just då, och än så borde det väl inte vara så faligt?

Tror vi ger dom lite flingfoder i minimal form då.

Tror du vi ska ge dom mat redan nu, eller när bör man börja mata dom?

[dynamitella]
0

Okej. Skölj inte växterna eller så, utan vi vill ju behålla småkrypen och organismerna :)

Skaffa minst en som rymmer 20 liter.

Dina yngel kommer med säkerhet inte överleva mer än två-tre veckor i denna volymen. Framförallt inte om ni matar med flingfoder. Det smutsar ner något otroligt. Så dagliga vattenbyten gäller då.

Nej, du kan tills de är frisimmande och jagar småsaker i karet. Man ser på dem när de jagar små organismer.

grottLisa
0

Hur mycket bör vi byta vid varje vattenbyte då?

Har du något smart förslag på hur vi ska få över de från lilla lådan till den stora på smidigast sätt? ^^

Du förstår inte hur glad jag är att du är aktiv här Glad Räddare i nöden!

[dynamitella]
0

1/2 till 1 liter räcker :)

Ja. Införskaffa en luftslang till en vanlig luftpump. Sätt den ena änden i munnen och den andra änden bredvid ynglet. Sug försiktigt upp lillen i slangen och blås ut den i den önskade burken.

Så förflyttar jag små fiskar, räkor och rom. Så länge man är försiktig går det bra.

Uppdatera gärna sen hur det går! Jag är glad att hjälpa bara.

grottLisa
0

Tack så mycket :) Nu ska vi bara ta oss till biltema någon dag och införstaffa en y låda, IKEA ligger tyvärr lite för långt bort för tillfället..

Tack Glad

grottLisa
0

Nu har småttingarna fått flytta över till en låda på 20L. Vi tappade självklart bort räkningen när vi var runt 6 st, är vi var klara räknade vi igen och kom upp till 10 st.

Vi har försökt mata med flingfoder och svarta mygglarver (mosade) men de har inte visat något intresse alls. Funderar på om de fortfarande hellre lever på mikroorganismer…

Har tyvärr inga nya bilder, de ser nästan likadana ut, fast mer mörka samt lite längre. Kanske 6 mm långa, men väldigt smala fortfarande. Glad

Lussie
0

Hur ser man skillnad på honor och hanar? :)

-Cissi-
0

Jag misstänker att honorna är tjockare :P

men nån annan mer kunnig får nog svara bättre på det :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MikkansBuse
0

Har läst på Zoopet att honorna är tjockare, har ljusare färger än hanarna som är smala och har mer guld-gul färg mellan den blåa färgen i ränderna Glad

Vad jag kan se utöver mina firrar så blänker honorna från lysrampen mer blå och silvrig. Hanar mäter även med varann och gör sig stora. Otroligt fina när de gör så GladBild på två hanar!

sundin00
0

kan sebra fiskar bo i ett 40 l akvarium ?

[dynamitella]
0

Nej.

grottLisa
0

dynamitella, hur går det för dig med dina småttingar?  Glad

[dynamitella]
0

Det går bra! :)

Som vanligt har jag brutit mitt löfte att fota dem. Min bror har kameran på klubben. Så jag har inget vettigt att ta bilder med :(

grottLisa
0

Härligt att höra:) Haha, får bli när de blir då, vad har du för kamera, du får ju underbara bilder :)

Äter dina mat om du ger dem?

[dynamitella]
0

Jag har en Canon EOS 400D :) Tack.

Mja. Jag matar dem sporadiskt. Matar de stora fiskarna och "smular ner" resterna jag har på händerna. De jagar allt som rör sig.

Men jag göder dem inte som jag borde. De äter inte som odjur som de bör.

grottLisa
0

Okej, våra är väldigt stilla, ligger mest på antingen botten eller väggarna fortfarande. Men man måste väl ha lite tålamod :)