Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 4608 ggr
byggarn30
0

Grodyngel?

När nu våren/försommaren kommer - kan man ta in grodyngel i akvariet och se dem växa?

Har en svärdbärare några neontetror, massa guppys, mycket flytväxter och växter, posthornssniglar samt en algätare/mal (prickig sak med skägg som jag glömt namnet på).

Eliinn
2

Så länge det inte är en fridlyst art så får du ta in dem och sem dem växa men sen släppa ut dem i det fria igen på samma plats som du tog dem  som jag försått de :)
Vet inte om man får ha dem med andra akvarieinvånare dock?

11 § Trots förbudet i 6 § får i fråga om kopparödla, mindre vattensalamander,skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda
1. ägg (rom) och larver (yngel) samlas in, om
a) det sker i liten omfattning för studie av äggets eller larvens utvecklingtill djur,
b) det insamlade materialet eller, när det har utvecklats till djur, djuretsnarast återutsätts på den plats där materialet samlades in, och
c) insamlingen inte har något kommersiellt syfte, eller
2. enstaka exemplar tillfälligt fångas in för studie, om exemplaret inteflyttas från den plats där det fångades och snarast släpps tillbaka på den platsen.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

TccT
0

Ha dom för sig själva och inte i ett akvarium som man bara flyttat till exempel fisk ur så ingen smittrisk finns.

[tlundegard]
0

Tror knappast att man som privatperson får ta in någon svensk amfibie, de där reglerna är förmodligen menat för skolor och annan undervisning. Alla grodor, paddor och salamandrar är, om jag inte minns fel, fridlysta i Sverige.

[dynamitella]
2

Skolor får inte ens ta in längre.

Jag har undersökt ämnet hundra gånger och kommer varje år fram till att det är olagligt oavsett art. Man får inte avlägsna äggen/ynglen från platsen.

byggarn30
1

Jaja, nu är jag ju lite sån att jag kunde inte bry mig mindre om lagar och förordningar. Trams. Sunt bonnförnuft får råda.

Jag undrar mer om det skulle fungera? Smittorisker m.m. Naturligtvis måste grodorna ha en rot el. dyl. att klättra upp på. Och naturligtvis återsläpps dom efter en tid när dom blivit små minigrodor.

m4rkus93
4

om inte dom får med sig nått in kan dom få med sig nått ut i naturen… man tar inte in djur från det vilda och det finns många anledningar för det…

rudyC
0

vist skulle det funka men var försiktig att du inte får me dig "skit" in till ditt kar får du nån parasit eller nått så kan det slå ut hela karet

förslagsvis så fixar du ett agat kar till dom

[Jens]
5

Det var en mkt dålig inställlning! Tror inte fem öre på att din tanke är att låta dem växa upp i en miljö för att återigen släppas i det vilda.
Varför sätter man upp dessa lagar tro? Jo, det beror ju i första hand på att de kan vara utrotningshotade!

Om alla hade så kallade 'Sunt bonnförnuft' så skulle de inte finnas kvar och sedan tänker du inte alls på att det finns tonåringar härinne i forumet som är här för att lära sig att göra rätt för sig.

Grrrr ! Flört

m4rkus93
1

om djuren klarar det själva i naturen så ska dom vara där! puknt slut. jag förstår dom djur som inte kan föröka sig i naturen men dessa djur klarar det och man sabbar ekosystemet om man gör så här… kanske överlever fler? eller mindre p.g.a att du tar in dom när du sedan släpper ut dom på värkar det alla djur runt dom. blir dom för många och tar över? vem vet eller blir det förlite mat till rovdjur när du har dom inne? naturen har tänkt ut allt själv och behöver aldrig hjälp… på detta sätt när du "hjälper" naturen så skälpper du den bara… -.-

[dynamitella]
0

Detta har varit väldigt otydligt tidigare då vi undersökt saken :) Theraposa här i forumet och jag hade en lång diskussion om det och hittade inte dessa uppgifter om att det är okej, utan snarare att "alla groddjur är fridlysta och får aldrig skadas eller avlägsnas från platsen där de hittades".

Det är ju jättekul om det är lagligt. Då vet jag någon som ska håva grodyngel i vår.

[tlundegard]
0

Det är olagligt att ta in svenska amfibier, punkt slut! Det är utrotningshotade arter som trivs bäst där dom hör hemma, i naturen. Jag antar att du inte har tänkt ta in djuren för att göra en studie på deras utveckling, framför allt inte då du frågar om du kan sätta ner dom i ditt akvarium med svärdbärare! Både grodorna och fiskarna kan ta skada, fatta hur mycket parasiter det kan sitta på en vild groda, det vill du inte ha i ditt akvarium! Om du verkligen måste ta in ett yngel för att studera utvecklingen så måste du använda samma vatten i akvariet som du tog ynglet från och efterlikna miljön så mycket som möjligt. Du ska vara medveten om att du kan bli anmäld om du bryter mot djurskyddslagen. #4 det verkar ju på reglerna som att skolorna får ta in vissa sorters amfibier.. Min pappa brukade komma hem med paddor ibland som han skulle ha till undervisning, men det var flera år sen ;)

[dynamitella]
0

När jag gick i gymnasiet fick vi inte ta hem någon form av amfibie enligt Svensk lag, det är bara det jag går efter :) (det var 2011).

Om man får så är det ju bra. Jag tycker att alla någon gång ska ta hem ägg och se dem utvecklas. Det är roligt och lärorikt (om man gör det korrekt och får alla att överleva. När jag var liten dog våra grodyngel stup i kvarten då vi inte visste hur vi skulle ta hand om dem, 6 år gamla..).

[tlundegard]
0

Mjo våra grodor och salamandrar rymde ofta ur akvariet och dog ibland, men vi hade dom bara inne i några dagar. Ett tag hade vi jättesalamandrar i vårat kärr på gården, men de försvann ganska snabbt. (Antagligen vi som skrämde iväg dom med våra håvar..) Jag var kanske 10 år när pappa tog hem paddor, så det var nog lagligt då ;) dom verkade trivas iallafall, hade ett akvarium med mossa och vi matade dom med daggmaskar :D

TccT
0

Självklart ska man inte ta in rom bara för att man kan och naturligtvis inte som foder åt något. Sen som sagt tänka på att inte riskera att få ut någon eventuell smitta/parasit.

Men när skulle det ha blivit olagligt?

Är själv ute och tittar på amfibier varje år där det finns gott om dom dessutom. Tar ändå inte hem rom för att slippa krångel med att få ut dom i tid igen. En nackdel skulle kunna vara att dom eventuellt utvecklas snabbare än i naturen för mer mat och kanske varmare. Då blir dom mer utsatta för rovdjur eftersom går upp på land innan alla andra är färdigutvecklade och går upp i mängder.

byggarn30
1

"Det är olagligt att ta in svenska amfibier, punkt slut!" - det är så roligt när någon är så tvärsäker så det blir skrattretande (trots tidigare regeltext)

Susanna_w
0

#16 Varför vara dryg när folk bara vill hjälpa till? Dom tänker ju bara på djurens välbefinnande.

Tycker det är helt ok att ta in rom om man sen släpper ut dom på samma plats och har ett hum om vad man sysslar med men är det olagligt så bör man ju låta bli, lagar kommer ju av en anledning.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

byggarn30
1

Dryg? Det var ju #12 som var en besserwisser (som dessutom hade fel - http://www.naturvardsverket.se/Handbocker/Artskyddsforordningen/Lagtolkningar/Artskyddsforordningen/11--Undantag-fran-6--for-grod--och-kraldjur/

).

Jag startade tråden för att se om det var möjligt för mina döttrar (under mitt överinseende) att ta några romkorn med slem och föda upp i akvariet för att sedan naturligtvis släppa ut dem på platsen där dom togs.

Undrar om de äter samma sak som fiskarna? Nån som vet?

[tlundegard]
0

#16 varför blir det skrattretande? Vill du begå brott så gör det, men jag tycker synd om djuren som ska få lida bara för att du ska ha roligt åt det. Läs igenom reglerna och det jag har skrivit innan du börjar håna mig. Det är tydligt att du vill göra narr av mig just för att du inte har något annat att ta till.

oh-la
2

#19, fast naturvårdsverket både skriver och tolkar själva i både texten i #1 och länken #18, och där står det klart och tydligt att man får plocka in små mängder av rom eller yngel av grodor, paddor och salamandrar om man sedan släpper ut den utvecklade grodan på samma plats som man tog in den. ser inga frågetecken där. det står ingenting om att det ska vara några skolor som får, utan att det ska ske i studiesyfte, vilket du ju också kan syssla med hemma med barnen. man får heller inte ta in yngel och  ägg om syftet är att sälja dessa eller den utvecklade grodan.

det är alltså inte olagligt.

TccT
0

Vanligt flingfoder går bra

[Jens]
1

En sak att beakta är naturligtvis att grodyngel osv inte klarar sig i akvarievatten som Guppy, neontetror osv lever i eftersom grodor, salamander lever i helt annan miljö.

[tlundegard]
0

#20 jo det klart, men som sagt så tror jag inte att det var tanken eftersom att TS tänkte släppa ner grodorna till fiskarna. Men visst, är tanken att han ska studera hur grodan utvecklas så är det okej, det har jag redan skrivit. Det jag blev upprörd över är att TS skriver att han skiter i djurskyddslagarna, de finns ju till just för att skydda djuren! Därför så skrev jag att man kan bli anmäld om man bryter mot lagarna, jag tycker att man ska vara medveten om det. Sedan så gillar jag inte påhopp. Vill TS ta in djur för att studera dem så tycker jag att han ska läsa igenom lagarna ordentligt och sedan starta ett nytt akvarium som är så likt grodornas naturliga miljö som möjligt. Mata med sådant som grodor äter i verkliga livet (mygglarver och andra kryp fångade från vattendrag m.m.)

Gur4m1
1

Byggarn30: som en annan tiidgare nämnt, oaligt eller inte- åt sidan; Grodynglen och de fiskar du nämner är frånh elt olika miljöer och även där tror jag ganska säkert att grodorna inte får släppas ut igen omd e gått med akvariefiskarna- pga smittorisk, där grodorna far ut i svenska land och vattendrag igen :) Den lagen finns där för att skydda vårt ekosystem och du bör respektera den. Att du vill låta dina döttrar iakta grodornas utveckling är bra, tycker jag. Men ni kan inte lösa boplatsen på något annat vis? Där de får mer sin egen, svenska miljö.

Läs på om gordornas utveckling, tycker jag, så du vet vad de behöver för att trivas- vi är ju ett akvariumforum, rent spotant känns det inte speciellt seriölst att fråga här om hur man gör/om de tär en bra idé att olagligt (?) fånga in ett djur och sedan ha den på ett olagligt sätt(?) för att sedan olagligt, släppa ut dne i svenska vatten. Lagarna är där för att skydda djuren och naturen. Även någon styrd av bonnförnuft borde uppskatta att fiskabestånd eller andr arter slås ut i dina lokala sjöar? Även om jag tvivla rpåa tt dina fiskar bär på något jätteläskigt så VET vi faktiskt inte vad de bär på som kan påverka naturen de kommer i kontakt med.

Jag vet bara att fisk inte får släppas lös, och vildfångad fisk som hålls fången inte heller bör släppas ut igen i vattendrag, att akvariefisk inte får släppas ut i svenksa vattendrag- så vad du nu än bestämmer dig för, ha inte grodan med akvariefiskarna, det är en dum idé.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

m4rkus93
0

vad jag vet så får man inte ha ett vilt djur mer än 24 timmar som privat person och behöver det vård eller av anan anledning måste stanna kvar hos människan så ska det till olika ställen som har tillstånd för sånt vissa djurparker har detta tillstånd och finns FÅ "privatpersoner" som har det… dessa har kontakt med polisen och annat folk för att ses att att görs rätt…

[tlundegard]
0

Det var inte meningen att vara besserwisser, men som sagt så reagerade jag på att du inte bryr dig om lagarna.. Jag har iallafall gett dig de tips jag kan om hur man håller grodor i akvarium. Det är viktigt att man har landdel också i form av någon sten eller dyl. Yngel eller rom har jag tyvärr ingen aning om hur man gör med..

[Jens]
0

Äsch, den här tråden går på spel.. ursäkter finns inte i denna fråga för det finns ingen som ska behöva be om ursäkt utan det är bara byggarn30s försök att slingra sig undan hans första fråga. Lämna tråden för alla vet ju vad han frågade och svaret var kort sagt: NEJ.

byggarn30
0

#27 - jenwib - är du helt dum i huvet eller?

[dynamitella]
3

Uppför dig.

byggarn30
0

Tack alla andra för input och råd :)

byggarn30
1

Uppför mig? Hur tycker du jenwib uppför sig?

[dynamitella]
2

Bara för att någon anna beter sig barnsligt rättfärdigar det inte lika dant beteende.

Men nej, jag tycker inte att jenwib har uppfört sig illa. Vad du skrev nyss var däremot en kränkning som inte uppskattas av någon här i forumet.

byggarn30
1

Och det som skrevs av jenwib i #27 är helt i sin ordning? Så töntigt!

[dynamitella]
1

Vad jag tycker är inte relevant egentligen. Allt jag, och andra här vill är att ha fred i forumet.

Snälla respektera detta, annars får admin moderera tråden.

m4rkus93
0

#33 ge dig h*n har inte gjort nått fel och du har absolut inte rätten att skriva så du just skrev jag är 19 och vet till och med att man inte beter sig så! svaret på dina frågor som tidigare har sagt är nej! och så e det!

byggarn30
2

Jag vill detsamma - fred i forumet. men jag vill att ni smakar lite på vad som skrevs:

"Äsch, den här tråden går på spel.. ursäkter finns inte i denna fråga för det finns ingen som ska behöva be om ursäkt utan det är bara byggarn30s försök att slingra sig undan hans första fråga. Lämna tråden för alla vet ju vad han frågade och svaret var kort sagt: NEJ."

Är det smidigt skrivet? Är det vuxet? Kanske inte?

m4rkus93
1

#36 tycker inte det e nått fel på det han skrev och ja jag tycker det e vuxet särskilt om man jämnför det med #28  - jenwib - är du helt dum i huvet eller? rätt omoget får jag nog säga om det…

Dansken91
0

36# nu har jag inte varit aktiv tidigare i tråden men… Visst kanske inte det jenwib skrev kunnat uttryckas på ett finare sätt, men han kanske tappade tålamodet när någon extremt omogen person skrivit "Jaja, nu är jag ju lite sån att jag kunde inte bry mig mindre om lagar och förordningar. Trams." ? Detta är också en mening som kunnat utryckts på ett bättre sätt, eller tycker du inte själv det? Tycker det känns som sandlåde-nivå på denna tråden!

[Jens]
0

Tycker det känns som sandlåde-nivå på denna tråden!

Håller med. Tungan ute

byggarn30
1

Mitt  "Jaja, nu är jag ju lite sån att jag kunde inte bry mig mindre om lagar och förordningar. Trams." - baserar sig lite på att vi är väl (de flesta) intelligenta och tänkande människor?

Ska verkligen "storebror ser dig" styra våra liv in i minsta detalj?

Därav mitt uttryck "sunt bonnförnuft".

Om jag vill visa mina döttrar hur man kan blanda Santa Marias Salpeter med socker och sedan tända på det och se det röka och brinna häftigt - så är det per definition olagligt. Ska jag låta bli det då? Tror inte det.

Om jag skulle ta in några grodromkorn - och det skulle vara olagligt - och jag återsätter dessa grodor senare - ska jag låta bli det då?

Om jag kör på motorvägen sent på natten och det är helt tomt på bilar - kör jag då kanske lite för fort? Skulle tro det.

Den som inte kör en kilometer över det som står på skyltarna kan ju svara.

[Jens]
0

Här pratar vi om fridlysta djur och du jämnför det med fortkörning. Hm.

[Jens]
0

Vad är det som är så svårt att förstå? 

Undantag för studier av kräldjur och groddjur

Utan hinder av ovanstående förbud får ägg (rom) och larver (yngel) från vilt levande exemplar av följande arter insamlas i begränsad omfattning och förvaras för studier av utvecklingen, men inte för kommersiella ändamål. Djuren skall snarast återutsättas på samma plats där de insamlades. Förbudet gäller inte heller tillfälligt infångande av exemplar av följande arter för studier. Djuren får dock inte flyttas från platsen och skall snarast sättas tillbaka där de infångades.

• Kopparödla (Anguis fragilis)
  • Mindre vattensalamander (Triturus vulgaris)
  • Skogsödla (Lacerta vivipara)
  • Vanlig groda (Rana temporaria)
  • Vanlig padda (Bufo bufo)
  • Åkergroda (Rana arvalis)

LÄS hela stycket och inte en mening och sammanfattningsvis i slutet så står det: DJUREN FÅR DOCK INTE FLYTTAS FRÅN PLATSEN OCH SKALL SNARAST SÄTTAS TILLBAKA DÄR DE INFÅNGADES !

Det är bättre om du ringer naturvårdsverket än att tjafsa om det här i forumet. Jag tolkar det så att du får INTE röra grodyngel om det inte är för studier men att det isåfall ska ske på plats och inte i hemmet.

Jag ska tillägga att jag har en vän som är miljöexpert och när jag pratade om att det fanns vattensalamander i närheten så gick han upp i taket. Han sa att jag inte skulle berätta det för några barn för de är mycket fridlysta och det är viktigt att de överlever. Ett annat exempel är om en kommun planerar att sätta upp vindkraft så kan en litet ställe med vattensalamander stoppa hela projektet vilket det gjorde i våra trakter. 23 vindkraftverk var planerade och gick i stöpet på grund av dessa härliga fridlysta djur.

m4rkus93
2

hur svårt är det att låtabli och bryta lagen???? säger lagen att man inte får göra så så gör man inte så!!! vad e det svåra??? människan är fan för dum för sitt eget bästa och det kommer vå få stå för en mindre vacker dag…

byggarn30
2

Precis - vad är det som är så svårt att förstå?

"Utan hinder av ovanstående förbud får ägg (rom) och larver (yngel) från vilt levande exemplar av följande arter insamlas i begränsad omfattning och förvaras för studier av utvecklingen, men inte för kommersiella ändamål. Djuren skall snarast återutsättas på samma plats där de insamlades."

Tolkar du - jenwib - det som att du ska ställa ett akvariu/terrarium vid dikeskanten eller att du faktiskt kan ta hem rommen och sedan återsätta djuren (viktigt här att det nu är djur och inte rom) på platsen där rommen insamlades?

m4rkus93
0

som nämns tidigare i tråden så är det bara fjantigt att vi fortsätter snacka om det här… vet dock inte varför du tog upp det då du inte bryr dig om vad dom runt dig säger och du kär med ditt "bonnaförnuft" då inga svenska lagar gäller längre om jag fattat dig rätt… så varsågod använd ditt bonnaförnuft och gör vad du vill för lagar är väl till föratt brytas kan du köra fort utan att nån ser kan du väl göra annat utan att folk ser jag ger upp oh fattar inte änns varför du frågade då du redan har gett dig själv ett eget svart tack och hej!

Dansken91
0

#40 alla lagar (finns säkert undantag) är baserade på etiska frågeställningar, rätt eller fel helt enkelt, och visst vissa regler kan absolut ifrågasättas, men ditt uttryck blev jag extremt irriterad på, regler=trams är din åsikt, det är ju verkligen en förebild att sträva efter, undrar hur samhället hade sätt ut om alla tyckt som du. Men nu till din första fråga, bortsett från regler (hur det nu är med dom), så hade jag inte tagit in dom, det blir bara krångligt med allt som KAN hända, men om de överlever, växer upp och inte får med sig någon sjukdom, så kan det ändå diskuterar om de ska släppas ut igen i stora mängder, grodor och paddor lägger ju extremt mycket ägg eftersom överlevnads chansen är väldigt liten, om man då släpper tillbaka 50 grodor kanske inte det är så bra i långa loppet om alla barnfamiljer i Sverige gör det varje år. Rätta mig om jag har fel nu alla här inne, men är inte artemia det vissa säljer som "sea monkeys"? De är inte direkt lika grodyngel, men de genomgår ändå olika stadier och om jag har rätt, lätta att få tag på, googla på det får du se om dina barn tycker det är intressant.

m4rkus93
0

glömde tillägga att jag avråder alla som inte har ett bonnaförnuft från att göra detta… klarar djuren av det själva låt dom då göra det!

[tlundegard]
2

Jag tolkar texten som så att man får fånga in grodyngel för att studera dom där man tog upp dom. Antagligen lägga dom i en hink eller plastakvarlum för att studera dom, inte ta med dom hem över natten. Men vi kan nog inte säga så mycket mer, du verkar ha valt att tolka texten till din fördel. Och jag bryr mig inte om ifall du kör för fort på motorvägen - så länge du är helt säker på att du inte kommer skada någon. På samma sätt bryr jag mig inte om ifall du tar in en groda - så länge du är helt säker på att den inte kommer till skada. Men hur kan du vara det? Bara infångandet av grodan måste ju vara ett riktigt stressmoment för den, att sedan vara instängd i ett akvarium när den är van vid friheten gör det nog inte bättre. Tänk efter varför reglerna finns ;)

byggarn30
2

Nu tänkte jag ju inte fånga in grodor utan ta ett tiotal romkorn för att sedan återsläppa de djuren när de blivit grodor. Kanske köpa en rot eller lägga in stenar i akvariet som ger en landdel.

[Jens]
0

#49 och #48

Tänkte precis sätta mig ner och skriva det ni gjorde !

Jag hoppas verkligen yngre medlemmar eller vuxna i detta forum slipper se denna tråd för jag har aldrig varit med på maken till en person med så dålig inställning för djur sen jag började här som medlem.

Sedan är byggarn30 väldigt glömsk för han skrev i sitt första inlägg: "När nu våren/försommaren kommer - kan man ta in grodyngel i akvariet och se dem växa?"

När blev grodyngel romkorn?

oh-la
0

ja, är tanken att ha dem iakvarium tillsammans med sina vanliga fiskar avråder jag också starkt! både för sina egna fiskars skull och för grodynglen. grodyngel kan lätt plocka med sig parasiter och sjukdomar in från naturen som du inte vill ha i ditt akvarium, och ynglen kommer sannolikt att bli mat till dina fiskar, som i princip alla (med ett par undantag) är, i olika grad, rovfiskar mot mindre organismer.

tänk igen om här en extra gång Byggarn30, det finns bättra alternativ i så fall.

byggarn30
2

Märka ord - jaja - min tanke var iaf romkorn även om jag skrev fel i första posten.

Ja - jenwib - du kan ju orera hur mycket du vill om dåliga inställningar till djur.

Själv har jag ridit högvakten och lärt mig om hästar.

Sedan har jag haft en egen häst som trivdes som fisken i vattnet. En gladare och trognare häst har nog aldrig funnits.  Reds både "engelskt" och västernstyrd.

Sen har jag haft katt som var den mest personliga katt man kunde ha - den kom när jag visslade och hoppade upp på tanken på min motorcykel och ville bara åka :) (och det fick den :) )

Nu har jag en underbar hund (sibbe/schäfer) som alla gillar - även folk som är hundrädda.

Ett terrarium med vandrande pinnar och ett akvarium som funkar jättebra.

Så ja - jenwib - om du vill gömma dig bakom din ringa ålder så gör det. Men kom inte och mästra mig.

[Jens]
4

Hahaha! byggarn30 =)

Denna tråd handlade om grodyngel och hantering av dessa och du lägger in fortkörningar, andra djur som inte har med detta att göra. Helt plötsligt så ändrar du grodyngel till romkorn för att du säger att du har skrivit fel. Barnsligt att bortförklara sig och du ska vara närmare 50! Skulle tro snarare att du är 4 år!

Som "oh-la" skriver så avråder jag också starkt att inte ha romkorn eller grodyngel i ditt akvarium eftersom det inte är bra! Punkt slut !!

byggarn30
1

(Hahaha! jenvib)

Ja - om du inte kan läsa in det jag skriver och ö.h.t. förstå mina liknelser så kan jag bara beklaga. Ge det några år så kanske du förstår.

TccT
0

Vilken tråd det blev.

Ta in rom/yngel är ju ok vilket som så spelar ingen roll. Råkar man få in parasiter eller något så får man skylla sig själv helt enkelt. Om någon smitta följer med ut i naturen vore väldigt fel däremot och vem vet vad det skulle kunna få för konsekvenser. Att släppa ut "bonusgrodor" gör knappast att det blir negativt, möjligen tvärtom, med tanke på hur få som klarar sig ändå.

Gur4m1
1

#56 ja det är mer smittorisken akvariefiskar => djur som ska släppas ut i anturen i svenska vatten som oroar mig, faktiskt :( Att gordorna får det bra (för flickorna får knappast nöje av dödade grodyngel). Däremot undrar jag byggarn om jag skulle visa mina banr hur man tuttar på saker ;) Förstår att du följer lagar som du tycker är fjantiga men som andra påpekat, de flesta lagar finns där för en anledning. För djurens skull och i förlängninggen även för vår skull i detta fall.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

KerstinL
2

Nu låser jag tråden, oavsett hur mycket det än vrids och vänds så ser alla det på olika sätt och det känns inte som om diskussionen leder nån vart. På den här sidan finns det i alla fall regler som säger att vi inte får uppmuntra lagbrott och eftersom texten faktiskt kan tolkas som att den uppmuntrar "lagbrott" så låser jag den.

Mvh KerstinL sajtvärd

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Inlägget är låst för nya kommentarer