Väggakvarium saltvatten?
Jag är sugen på att skaffa ett stort vägg/tavel akvarium till vårt sovrum. Skulle vilja ha ett saltvatten, men vet inte om det finns i väggakvarium-modell. Någon som vet?
Om inte, har ni några förslag på fiskar som liknar saltvattensfiskar att ha i ett sötvattensakvarium?
Hej, kul att du är intresserad av saltvatten!
Dock så kan det vara lite knepigt med just ett väggakvarium speciellt om man vill ha lite levande och koraller vilket man ofta helst vill ha när man skaffar sig ett saltakvarium.
Du skulle kunna ha ett kar som fokuserar mest på koraller och ha något mindre levande, det som skulle vara svårigheten med det är att främst 3 saker.
Utrymme, ljus och cirkulation.
Sättet du skulle kunna lösa det är genom att modifiera ljusrampen/bygga en egen. Sätta i någon stream-pump i karet och att hitta ett väggakvarium som är minst 12-20cm djupt och kapa till Levande sten så att det blir lätt att placera koraller. Men det blir ju ett projekt för att få det att funka :)
Här har du 2 liknande projekt:
Vet ej om de finns, men jag tänkte på att de lär vara lite svårt att göra rent? saltvattens akvarium har ju en tendens att se stökiga ut om man inte skrapar rutor och så regelbundet. Och skummare kanske är svårt att få rumm med i ett väggakvarium? Sump osv. Hmm ett knepigt projeckt men hoppas du hittarpå nått bra =)
#2 Med en magfloat så borde det funka att skrapa, sen vet jag att han i länk nr1 hade en nanoskummare i sitt filterfack.
Själv har jag kört skummarlöst i flera månader nu utan problem, använder ett litermått och byter bara ytvattnet varannan vecka så får jag bort äggviteproteinerna :)
Sen kan jag hålla med om att det är svårt att bottensuga, men det går :) Har själv ett väggkar (just nu i förrådet) och när jag hade igång det, så funkade det bra med en hävert.. Körde iof bara sötvatten i den. :)
Kan tillägga att bra ytcirkulation är att föredra om man kör skummarlöst! :)
#3 okej, aa de är ju en bra lösning! Men lite pill vid rengöring

Tack för svar och länkar! 
Inser att det är en del läsning kvar innan jag kan ge mig på ett saltvattensakvarium. Ska ge mig ut och träffa några akvariebutiker här i krokarna och se om jag kan få några bra tips.
Det är mycket att läsa om på både sött och salt för att djuren ska må bra, bara det att salt ofta kräver lite mer tekniska prylar och att misstagen märks av mycket snabbare :)
Lycka till!
Och posta gärna hur det går för dig. 

Hej! Jag funderar vidare på hur jag ska göra med akvarium… Står emellan
1) Göra om ett väggakvarium till saltvatten
2) Bygga in ett större akvarium (salt eller söt) i en vägg
3) Sätta upp ett sötvattenskvarium med "saltvattenskänsla" och ciklier
Helst av allt vill jag ha saltvatten och snart vara föräldrarledig så jag kommer ha mycket tid på mig att läsa på, MEN jag är lite orolig för våra resvanor. Vi reser ofta bort och är borta minst en helg i månaden. Hur mycket tid behöver man lägga på ett saltvattensakvarium på ca 100-200l? Kräver det daglig attention?
http://www.saltvattensguiden.se har ruskit mycket ider kring akvarie byggen. Jag har för mig sett en tråd om väggakvarium där.
Vad jag förstådd så är det lite beroende på vad du har för invånare & teknik om det behövs daglig skötsel.
Det beror helt på hur man inriktar sig och på vilken nivå man lägger det.. Håller man på med manuell dosering av diverse ämnen kan det bli problem.. Medan i vissa fall krävs det ingen dosering bara vattenbyten.. Så det beror mycket på vilken nivå man lägger sig, och vilka metoder man använder..
Men som #9 skriver så finns det mycket info på SVG..
Men det ska nog inte vara några problem ;)